Duiken

  • AnneMarie R

    Ik weet dat Sipadan the place to be is om te duiken

    Maar mijn vriend en ik zijn toch op zoek naar een duikspot die iets makkelijker te bereizen is.

    We zijn deze zomer maar 3 wk in Maleisie/Borneo en willen daarvan toch wel een dag of 5 in een leuke guesthouse/hutje aan zee zitten

    We hebben nog niet veel duikervaring dus er zijn vast nog andere mooie plekjes voor ons!

    Wie heeft suggesties?

    bvd

  • NBB3

    Ik denk dat je met Tioman heel erg in de buurt komt van Sipadan, qua duikplekken. En ook qua helderheid van het water, wat in mei vooral rond de 30 meter kan zijn.

    Tioman heeft misschien niet de massa's aan macro fauna dat Sipadan heeft, maar aan micro helemaal geen gebrek in Tioman, en ook zien we steeds meer het grotere werk, t/m walvishaaien aan toe, want in mei/juni trekken die langs tijdens hun migratie. Maar je moet dan wel een beetje geluk hebben uiteraard.

    Maar sowieso heb ik gezien: schildpadden, grote barracudas, dolfijnen, pilot whales, rifhaaien, roggen, kreeften, inktvissen, en natuurlijk het kleinere grut, de Nemo's, parrot fish, egelvissen enz.

    Voor een fractie van het budget van Sipadan zit je dus op Tioman helemaal goed.

  • AnneMarie R

    Dank voor je tips! Ziet er makkelijker bereisbaar uit inderdaad!

    We gaan eind juli-half augustus

    Pas afgelopen zomer ons open water gehaald dus nog weinig gezien tot nu toe!

  • paul74

    Als je duikstekken wilt die makkelijk te bereiken zijn zul je inderdaad bij Tioman of de Perhentian eilanden uitkomen. Daar zal het uiteraard mooi zijn maar ik ben van mening dat als je in de buurt van Sipadan bent het doodzonde is om niet daar naartoe te gaan.

    Krap 3 uur vliegen, 2 uurtjes in de bus en een klein uur varen is het duiken daar absoluut waard! Ik zou liever maar 3 dagen duiken en 2 dagen reizen om daar te duiken dan 5 dagen ergens anders te duiken in Maleisie. ;)