Maleisie in januari/februari?

  • Martijn

    Ik lees in de Lonely Planet dat de oostkust van Maleisie (het schiereiland) hevige regenval kent van november tot februari waarbij veel resorts gesloten zijn.

    Wie kan mij vertellen wat hiervan waar is, en wat ik me hierbij moet voorstellen.

    Is het wel de moeite waard om dan in januari/februari een rondreis door Maleisie te maken?

    Martijn

  • ozzietukker

    Het is zeker de moeite waard om een rondreis te maken, alleen de zee is wild aan de oostkust en de eilanden aldaar bezoeken is nagenoeg onmogelijk, maar warm is het altijd wel en zoveel regen is er ook niet, althans niet de gehele dag.

    Overigens in februari is het alweer wat aan het opklaren, het ‘onrustige’ seizoen begint in november, maar in februari loopt het alweer ten einde….

  • corine

    Wij willen erg graag op hele korte termijn al gaan, half oktober voor een weekje of 4. Is dit verstandig of kunnen we dat beter niet doen?

  • corine

    ik bedoel uiteraard ook vanwege het regenseizoen; de een zegt veel regen de ander zegt valt wel mee dus vandaar dat ik niet zo goed weet wat te verwachten en daarom ook twijfel of we wel/niet moeten gaan.

    corine schreef:

    >

    > Wij willen erg graag op hele korte termijn al gaan, half

    > oktober voor een weekje of 4. Is dit verstandig of kunnen we

    > dat beter niet doen?

  • ozzietukker en Phontok

    Regenseizoen….

    Tja het is echt niet zo dat het de HELE dag regent, hier een daar een bui tussendoor ja daar heb je absoluut kans op, alhoewel oktober redelijk in de buurt van November is en wordt het weer wat beter, zeker aan de westkust.

    Vergis je trouwens niet het blijft warm ook als het regent, ook al lijkt het soms vanuit je airco bus dat het heel koud is buiten……..

  • i.houben

    Tja, het zou dan minder erg moeten zijn, maar het blijft een gok (en koffiedik kijken) Wij gaan in november (begin november) naar de oostkust, maar het belooft niet zoveel goeds helaas. Onze boeking op P.Perhentian werd vorige week door het reisbureau gecancelled. Het enige alternatief is het Berjaya Resort op Redang, dat is het gehele jaar geopend..

    Maar al met al hadden we het liefst een aantal leuke overnachtingen op Perhentian gehad, maar dit lijkt nu niet door te gaan..

    Verder hebben we bij impression geboekt. Weet iemand of dit betrouwbaar is? Ik krijg namelijk de hotel vouchers via de mail (zo'n cheap xcel sheetje) en ik wilde deze graag ook via de papieren post ontvangen, maar daar deden ze helaas niet aan.

    Ik ben benieuwd of onze oostkust trip naar een van de eilanden nog doorgaat…

    groet,

    ilya

  • Sebastian (PJ)

    Goed gezegd Ozzietukker :)

  • Heleen

    Wij hebben in december/januari 1999 ook een rondreis (met eigen vervoer) door Maleisië gemaakt. Onze reis zou beginnen in Kuala Lumpur en via Cameron Highlands, Ipoh en Penang langs de grens van Thailand naar de oostkust reizen. Via de kranten kwamen wij echter al in het begin van onze reis te weten, dat de regenval zo heftig was aan de oostkust, dat er stukken weg waren weggeslagen. We hadden al onze overnachtingen via Special Traffic al in Nederland geboekt en de rondreis zou dus erg moeilijk gaan worden. We hebben via een reisbureau dat samenwerkt met Special Traffic onze reisplannen omgegooid en zijn aan de westkust gebleven, waar het weer wel geweldig was. Wij hebben dus niet zulke goede ervaringen met de oostkust in die tijd, maar ik weet natuurlijk niet of dit een incident was en volgens mij is de verbinding tussen de westkust en de oostkust via het noorden inmiddels een stuk verbeterd.

    Deze winter gaan wij weer naar Maleisië (een mooier land heb ik nog niet meegemaakt), maar we durfden toch de gok niet te nemen om de oostkust te bezoeken.

  • Sebastian (PJ)

    Hallo Heleen,

    Het is eigenlijk niet mis met monsoon aan de oostkust, tenslotte wonen ook mensen daar de gehele jaar door. Met monsoon verwacht je elk jaar overstromingen (Perak, Kelantan, Terrenganu en Pahang), via de wegen zijn deze staten moeilijk te bereiken, kan soms ook gevaarlijk zijn. Tijdens monsoon is de zee ook niet beschrikbaar voor zwemen of snorkelen, vandaar de advies om toch niet tijdens monsoon naar deze staten te gaan.

    Beste tijd om naar oostkust te gaan is vanaf maart t/m eind september.

    Groeten,

    Sebastian

    PS: Noorden deel van Perak is al een week overstroomd, hoor vanmorgen op het radio dat de situatie daar al iets beter wordt.