Maleisie met auto

  • Mae

    Hallo,

    Mijn ouders komen mij opzoeken in Thailand waar ik woon. Mijn ouders kennen Thailand inmiddels wel na 5 keer. Ze zijn nu van plan om met de trein uit Bangkok naar Butterworth (bij Penang) te gaan en van daaruit een auto te huren voor een week en Maleisie te ontdekken.

    Mijn vraag is wat is de mooiste route die mijn ouders kunnen rijden in week tijd startend in Butterworth?

    Mijn ouders zijn echte natuurmensen en vinden autorijden leuk door de natuur dus 4 uur + achter het stuur per dag is geen probleem.

    Ik hoop dat iemand me goede tips kan geven, aangezien ze al wat op leeftijd zijn en ik beloofd heb om alles te regelen vanuit Bangkok.

    Alvast bedankt en groetjes,

    Mae

    PS: Is er een brugverbinding tussen Penang en het vaste land?

  • ozzietukker en brug

    Er is een brugverbinding met het vaste land met schiereiland (?) Penang, er moet volgens mij wel tol betaalt worden, maar naar mijn bescheiden mening was dit alleen als je naar Penang toerijdt, eraf is gratis (je gaat ervan uit dat als je eraf rijdt, je er toch ook een keer opgekomen moet zijn).

    Vanaf Butterworth moet je overigens met de ferry (150 m lopen vanaf station) naar Penang (Georgetown).

    Hoe het zit met autohuur weet ik niet precies, maar is vast mogelijk, route er zijn veel mogelijkheden, maar een week is kort dus zou ik niet te ver in Maleisie rijden.

  • Roy Herrebrugh

    Beste Mae,

    Er is inderdaad een brugverbinding van Georgetown naar Butterworth (dit id de langste brug van Azie) je hoeft geen tol te betalen. De brug biedt aan de kant van Butterworth goede verbindingen met de highway. Als je ouders van natuur houden dan is de route via het Lake Temenggor (Banding Island) naar Kota Bharu zeker aan te raden. Het is een tocht waar je zo'n 5 tot 51/2 uur over doet. Echter gezien het klimaat is het niet verstandig om zo lang achter het stuur te zitten daarom is Banding Island een goede onderbreking halfway (250 km). Het meer en zijn omgeving, ook wel het Belum State Park genoemd, is v.w.b. het noordelijk deel altijd verboden gebied geweest voor toeristen echter sinds kort is het een officieel natuurreservat geworden (het Royal Belum) en voor een ieder toegankelijk. Vanaf het Banding Island Resort zijn er goede gidse te vinden die je kunnen rondleiden en ook een interessante tocht hebben naar een Orang Asli nederzetting welke nog zeer primitief leven in tegenstelling tot andere stammen die al vaker door toeristen zijn bezocht.

    Verder kunnen zij kiezen om vanuit Kota Bharu naar beneden te zakken en b.v. voorbij de stad Kuantan naar het Lake Chini te gaan (afhankelijk wanneer ze komen - in augustus/september is het meer geheel roze gekleurd vanwege de bloeiende lotusbloemen, een fascinerend gezicht) Natuurlijk kan je vanuit Butterworth ook tochten starten naar de Taman Negara (de oudste jungle ter wereld) of de theeplantages in de Cameron Highlands of op Frasiers Hill.

    Een tocht naar Selangor waar je s'avonds kunt genieten van het schouwspel van duizenden vuurvliegjes is ook de moeite waard.

    Je ziet keuze te over. Aanrader: Koop voor hun de Insight Guide Maleisie een zeer goed gedocumenteerd en zeer plezierig te lezen boekwerk.

    Succes Mae schreef:

    >

    > Hallo,

    >

    > Mijn ouders komen mij opzoeken in Thailand waar ik woon. Mijn

    > ouders kennen Thailand inmiddels wel na 5 keer. Ze zijn nu

    > van plan om met de trein uit Bangkok naar Butterworth (bij

    > Penang) te gaan en van daaruit een auto te huren voor een

    > week en Maleisie te ontdekken.

    >

    > Mijn vraag is wat is de mooiste route die mijn ouders kunnen

    > rijden in week tijd startend in Butterworth?

    >

    > Mijn ouders zijn echte natuurmensen en vinden autorijden leuk

    > door de natuur dus 4 uur + achter het stuur per dag is geen

    > probleem.

    >

    > Ik hoop dat iemand me goede tips kan geven, aangezien ze al

    > wat op leeftijd zijn en ik beloofd heb om alles te regelen

    > vanuit Bangkok.

    >

    > Alvast bedankt en groetjes,

    >

    > Mae

    >

    > PS: Is er een brugverbinding tussen Penang en het vaste land?

  • Mae

    Bedankt voor de reacties (ik hoop er nog wat meer te krijgen)…

    om een keuze te maken. Maar jullie hebben me al een eind op weg geholpen………

    Thanks,

    Mae

  • Mae

    Hoe staat het overigens met Maleisie m.b.t. verblijfs visas en werkvergunningen??? Net zo moeilijk als in Thailand of moeilijker?

    Ik heb hier een werkvergunning maar je moet aan erg veel voorwaarden voldoen.

    Ik ben op zoek naar een nieuw land om me te gaan vestigen en Maleisie spreekt me wel aan, ik heb daar eens eerder gewerkt korte periode. Ik spreek over een eigen bedrijf niet in loondienst.

    Groetjes Mae

  • Roy Herrebrugh

    ga naar www.mocat.gov.my/index.cfm klick linksboven voor de engelstalige versie en klick daarna op “tourism”. Vervolgens verschijnen er dan drie programmas die jou haarfijn uitleggen op welke wijze je langer in Maleisie kan verblijven dan de normale 3 maanden. De programma's zijn: My second home/home stay program/student tourism program. Een werkvergunning wordt moeilijker daar je als Nederlandse uitsluitend werkzaam kan zijn en dus een workpermit krijgt als het bedrijf waar je wilt werken een Nederlandse vertegenwoordiging heeft. (b.v. ABN-AMRO of ING) Voor het oprichten van een eigen bedrijf komt heel wat meer bij kijken zo heb ik zelf ervaren. Dit is een uitvoerig verhaal. Als je geinteresseerd bent dan kan ik dat wel eens in een aparte mail uiteenzetten. Mae schreef:

    >

    > Hoe staat het overigens met Maleisie m.b.t. verblijfs visas

    > en werkvergunningen??? Net zo moeilijk als in Thailand of

    > moeilijker?

    >

    > Ik heb hier een werkvergunning maar je moet aan erg veel

    > voorwaarden voldoen.

    >

    > Ik ben op zoek naar een nieuw land om me te gaan vestigen en

    > Maleisie spreekt me wel aan, ik heb daar eens eerder gewerkt

    > korte periode. Ik spreek over een eigen bedrijf niet in

    > loondienst.

    >

    > Groetjes Mae

  • Sebastian (PJ)

    Hallo Mea,

    Vergeet niet dat ze in Maleisie links rijden, ook is de stuur van de auto aan de rechter kant. Bij 't begin toch even wennen maar dat went je snel.

    Groeten,

    Sebastian