reistijden

• Heleen

Wij verblijven van 21-12-2003 tot 05-01-2004 in Maleisië. De eerste 10 dagen maken we een toch met de auto voornamelijk langs de westkust van West-Maleisië. We zijn al een keer eerder in Maleisië geweest, maar dit keer een andere route. Ik zou graag jullie mening willen hebben over de route die we uitgestippeld hebben. Bijv. over de reistijden, maar ook over de de bezienswaardigheden die we echt niet mogen missen. Dit is ons schema:

22-12/24-12 KL (hotel Federal).

24-12/25-12 KL-Malacca (hotel City Bayview)

25-12/27-12 Malacca-Pangkor (hotel Swiss Garden Damai Laut)

27-12/28-12 Pangkor-Banding (Banding Island Resort)

28-12/30-12 Banding-Desa Utara (Pedu Lake Resort)

30-12/31-12 Desa Utara-Penang (Paradise Sandy Beach)

31-12/05-01 Penang-Langkawi (Aseania Resort)

KL en Penang hebben we al eerder bezocht.

Ik kan in onze reisgids (we hebben Kosmos en Dominicus) weinig vinden over Banding.

We zouden ook graag nu al in het bezit willen komen van een wegenkaart, maar ik heb geen idee of we dat al in Nederland kunnen aanschaffen.

Het zijn een hoop vragen, maar ik hoop dat jullie ons verder kunnen helpen.

• Sebastian (PJ)

Hallo Heleen,

Even snel een antwoord geven aan jouw vraag voordat ik naar huis ga…. het is nu al 22:00 hier en ik ben nog steeds op mijn kantoor.

Alle reis tijden zijn met de auto:

Kl - Malacca: 2 uren

Malacca - Pangkor: Eigenlijk tot Lumut, 4 uren. Van Lumut naar Damai Laut, heel dichtbij.

Pangkor - Banding: weer eigenlijk van Lumut naar Banding, 4 uren.

Banding - Desa Utara: 4 uren.

Desa Utara - Penang: 3 uren.

Penang - Langkawi: Met de boot, ik weet de reis tijd niet.

Ik zal morgen of een latere tijdstip meer over bezienwaardig vertellen. Ik wil nu graag naar huis.

roeten,

Sebastian

• Heleen

In ieder geval alvast bedankt voor je snelle reactie. Moeten we de auto laten staan in Lumut of is er zoiets als een pont (ook dat kan ik niet in onze gidsen vinden).

Voor Penang-Langkawi hebben we een binnenlandse vlucht geboekt, dus dat is nog luxer….

Nogmaals bedankt. Enne…. niet te hard werken hè ;-)

• Sebastian (PJ)

Goede morgen Heleen,

Je moet je auto inderdaad laten staan in Lumut, op het eiland Pangkor rijden pratisch geen auto's behalve taxi busjes. Ieder eiland bewoner heeft een brommer.

Je kunt je auto gewoon op straat netjes in een parkeer vak laten staan, maar je moet wel coupons voor parkeren kopen. De coupons kunt je bij elk winkels kopen… fotoshop, kopitiam, boek winkels… zeg maar alles wat open is op dat moment. Zeg tegen de winkelier dat je b.v 4 dagen wil laten staan dan weet hij/zij precies hoeveel coupons je nodig heeft. Leg de coupons op de dashboard dat zichtbaar is voor de agenten. Ik geloof dat er maar RM2.50 kosten voor een dag.

Een beter manier is ook mogelijk, n.l je auto in een bewaakte parkeer plaats laten staan. Vlakbij de jetty hebt je een politie buro (100 meters lopen van jetty), achter de politie buro heb je genoeg bewaakte parkeer plaatsen, goed kijken naar de signboard P of 24 hours/jams parking. Kosten is RM5 per nacht, maar ik denk dat de bewaker jou wel RM10 voor vragen… toerist zal hij denken. hahaha..

PS: Neem de airconditioned boot naar Pangkor, het scheldt maar RM3 met of zonder airco. :)

Succes Heleen,

Groeten Sebastian

• Roy Herrebrugh

Hallo Heleen,

Over Banding staat in de boeken inderdaad weinig geschreven. Ik lees dat jullie op Banding Island Resort verblijven. Daar hebben zij uitstekende gidsen die je tegen een klein bedrag kunt huren voor leuke tochten.

Banding ligt in het Lake Temenggor. Dit meer maakt deel uit van het Belum State Park, een enorm groot reservaat (117,500 hectare) waarvan het noordelijk deel (het deel wat tegen de Thaise grens aan ligt) tot voor kort altijd verboden gebied was voor het publiek. Het is de thuisbasis van o.a. de Maleisische tijger, olifanten en kent de grootste populatie neushoornvogels van Maleisie. Sinds augustus van dit jaar echter is dit reservaat benoemd als Nationaal Park oftewel “The Royal Belum” en voor iedereen toegangklijk. Daarnaast herbergt dit gebied een aantal Orang Asli stammen van de Sengoi tribe. Interessant om kennis mee te maken. De gidsen kunnen jullie daar naar toe brengen en ze kunnen ook een nachttocht organiseren om naar de olifanten op zoek te gaan. Als je geluk hebt loop je de kans ze s'nachts in de tuin van het hotel tegen te komen.

• Heleen

Bedankt voor de tips! We blijven maar één nacht op Banding en het is nog een aardig stukje rijden van Lumut naar Banding, maar als we vroeg opstaan en een beetje doorrijden, dan kunnen we daar misschien nog wat ondernemen.

Meer tips zijn natuurlijk altijd van harte welkom. Ik heb begrepen dat het erg druk is ivm nieuwjaar, maar we gaan pas eind december, dus rustig aan. Ik weet niet precies wat ik me van dat nieuwjaar voor moet stellen, maar in ieder geval veel plezier!