info gewenst

• klaas

Beste Sebastiaan en andere prikborders

Ik volg het prikbord nu al een poosje, en ik krijg de indruk dat je aardig wat weet over Maleisie. Ik dus helemaal niets. Ik wil je graag een paar vragen stellen. Wij, twee volwassen en een jongen van 11 willen juli/augustus 2004 naar Maleisie. We gaan voor de natuur maar zeker ook voor het weer. Is juli/augustus een goede tijd (minste regen)? We willen de grote steden absoluut niet in, houden we niet van. Wat we willen is een auto huren en op de bonnefooi gaan toeren. Wat raad je aan: de westkust of de oostkust of beide?

vriendelijke groet,

Klaas

• Sebastian (PJ)

Hallo Klaas,

Bedank voor jouw kompliment, ik probeer nog steeds meer over Maleisie te weten zodat ik meer kun vertellen aan andere reizigers.

Antwoordt over het weer in juli/augustus hoeft je geen zorgen te maken. Het weer is uitstekend van eind febuari tot oktober, het is dan erg warm en de zon schijnt elk dag met overuren. Het is ook ideal om met auto door maleisie te toeren tijdens dit periode, niet verstandig is met de periode november tot febuari, het regent veel en sommige staten staan ook overstromd zoals nu gebeurde in de noordelijke staten Kedah en Penang. Het is heel normal tijdens monsoen de staten Perlis, Kedah, Perak, Kelantan en Terrenganu tijdenlijk overstromt. dan is ook niet aangeraden om met een auto rond te toeren, de wegen zijn dan gevaarlijk.

Met natuur in maleisie betreft hoeft je weer geen zorgen te overmaken. Ik weet niet precies wat je bedoelt met natuur, of je in een resort wil of echt de wilde tropische regen woud in willen? Het zijn vele vormen en opties, laat 't me beter weten dan zal ik tegen je zeggen waar precies jullie moeten gaan. :)

Ongetwijfeld van natuur liefshebbers moet je oostkust geweest zijn, alles daar is nog zo natural en oorsprongelijk! Dan weer tegenover is de ooastkust minder luxe.

Hoop je hier mee help, hebt je nog vragen? Ik hoor 't wel.

Groeten,

Sebastian

• Roy Herrebrugh

Hallo Klaas,

Maleisie is een groot natuurpark. Zowel aan de westkust als aan de Oostkust is op dat gebied genoeg te vinden. Maar ook het midden van het land heeft genoeg te bieden.

Ik noem maar een paar highlights. Westkust: de wetlands (op zoek naar de krokodillen); maak een vaartochtje over de Malakka rivier (niet de georganiseerde) maar charter zelf een bootje met “kapitein” het stikt er van de “monitor lizards” ofwel de watervaranen en met een beetje geluk kan je ook daar nog wel een krokodil tegenkomen. Selangor (de vuurvliegjes). Midden/Noord: Lake Temenggor het Royal Belum State Park, een gigantisch natuurreservaat wat sinds kort tot Nationaal Park is verheven en sindsdien voor het publiek toegangklijk is. Vanuit het Banding Island Resort organiseren gidsen tochten over het water naar een Orang Asli nederzetting; op zoek naar olifanten (nachttocht) met kans op een ontmoeting met een tijger. Taman Negara, de oudste jungle ter wereld. Tegenover het Taman Negara Resort staat een Internet kantoortje wat eigendom is van Hasheem Abdul Kasim deze man werkt tevens als bioloog voor een v.d. onderzoekcentra in de Taman Negara maar fungeert daarnaast ook als gids. Kan je veel vertellen en veel laten zien. Overnacht b.v. in een Hide (schuilhut om tegen het vallen v.d. avond of bij het krieken v.d. ochtend wilde varkens te zien of tapirs of met heel veel geluk een neushoorn, olifant, tijger of zwarte panter). Cameron Highlands met zijn uitgestrekte theeplantages. Oostkust: natuurlijk de vele eilanden met hun prachtige koraalriffen, Lake Chini waar in juli augustus de lotusbloem in bloei staat en het meer dan een rose tapijt is. Wat meer zuidelijker het junglegebied Endau Rompin.

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Advies: koop de Insight Guide Maleisie en je leest nog veel meer.

Succes,

Roy

• klaas

Beste Sebastiaan,

Sorry dat ik zo laat reageer. Ben een weekje op vakantie geweest. Alvast bedankt voor de info, morgen of overmorgen zal ik de route doormailen die we van plan zijn, en ik hoop dat ik dan nog wat vragen mag stellen.

Klaas

• Sebastian (PJ)

Hallo Klaas,

Natuurlijk mag je vragen stellen, ik zal mijn best doen om jullie vakantie een succes te maken. :)

• klaas

Sebastiaan,

Daar gaan we dan:

Reisdatum: 9 juli vertrek A'dam-KL

3 augustus vertrek KL-A'dam

Na aankomst KL huurauto ophalen,1 of 2 nachten in de buurt van KL (niet in KL zelf), daarna richting Port Dickson, Melaka, Muar, Batu Pahat, Mersing, eventueel naar Pulan, daarna richting Kuantan, Taman Negara, Kuala Terengganu, Kota Bharu, “oversteken” naar Georgetown, daarna afzakken naar KL en retour A'dam.

Is het ook nog mogelijk om Sabah, Brunei en Sarawak aan te doen, gezien de tijd?

We zijn dus wel met een huurauto, hoe zit het als ik naar bv Pulan wil, of Sabah/Sarawak?

Is dit haalbaar in drie weken of wil ik te veel? We zijn types die geen rust in onze kont hebben, dus te lang op een plaats doen we meestal niet, max 3-4 dagen als het bevalt.

Wat moet ik overslaan? Wat ben ik vergeten?

Overnachten willen we het liefst in huisjes of resorts aan het strand, enigzins betaalbare tips? Expliciet in/bij een bepaalde plaats?

Waar is de zee het helderst om die tijd juli augustus, dit kan de route ook een beetje bepalen.

Waar schaf ik een zeer gedetailleerde kaart van Maleisie aan, ik heb er nu een van “Nelles Maps”, maar ik wil een betere.

Kan winkelen overal onderweg, ook duurdere dingen, zoals kleding en electronica? Ik vraag dit bewust, ik wil niet de “grote” stad in.

Is het mogelijk om in winkels pakketten te laten versturen naar NL? ivm niet willen meeslepen extra bagage.

Is dit niet alles een beetje veel gevraagd?

Zoals je ziet, ik weet niet veel, maar ik hoop dat je (en eventueel andere prikborders) willen helpen.

Klaas

• klaas

Nog erg bedankt. is de Insight Guide zoals de naam doet vermoeden engels? Dan zal ik er niet veel aan hebben gezien mijn minimale kennis om engels te lezen. De rest van de mail zal ik ook een verder bestuderen. Alvast bedankt!

• Danny

Hi Klaas,

Alle beetjes helpen, misschien ook het volgende als aanvulling op de info van Sebastiaan en Roy, mijn kennis is meer gericht op het oosten van Maleisie:

- een goede wegenkaart van Maleisie: heb ik jaren naar gezocht, maar nooit gevonden, behalve van Pahang, getiteld: Pahan & Kuantan, die werkelijk alle kampungs langs de hoofdwegen aangeeft (en daardoor ook weer lastig te lezen is)

- er zijn 2 wegen vanaf Kuantan naar het Noorden: langs de kust en een binnenweg. De binnenweg is vrij link met veel lorries, te zwaar geladen met boomstammen en weinig benzine stations.

De kust weg voert je langs de mooiste stranden van Maleisie en brengt je langs Chukai (waar je de lekkerste gevulde krab van Maleisie kunt eten), langs Cherating een voormalig backpackers paradijs, waar je logies kunt vinden langs de stranden vanaf RM20 per nacht (alleen fan, met gratis lokale fauna) tot de meest luxe resorts en alles ertussen.

Stop bij Marang waar ze nog boten bouwen zoals vroeger en maak een praatje met de vissers die hun “ikan bilik” aan strand brengen om te drogen. Of ga met een vissersboot naar het eiland Pulau Kapas om te snorkelen (daar hebben ze ook goedkope hutjes)

Kuala Terengganu (KT) kun je letterlijk en figuurlijk met een boog omheen rijden verder richting Noorden.

Bij Merang kun je de boot nemen richting Pulau Redang of Pulau Lang Tengah om te snorkelen of te genieten van krioelende maleiers om je heen.

- wat betreft het winkelen van o.a. elektronika en kleding: KL is the best, in Kuantan heb je ook megamalls, maar in KT en in de kleinere plaatsen is het meer gericht op de lokale bevolking (ricecookers en dat soort spul).

- je kunt altijd pakketten versturen op de postkantoren, of het ook aankomt in NL is een tweede. (vanuit NL komt het meestal wel aan, maar dan zonder postzegels).

Ik hoop dat je er iets aan hebt,

Groet,

Danny

• Sebastian (PJ)

Hallo Klaas,

Gun me even de tijd, het is hier nu tegen de einde van office time, heeft met vrienden happy hours afgesproken in stad. Kom morgen weer terug op jouw vragen :)

Groeten,

Sebastian

• klaas

Danny, ook bedankt voor de tips.

Klaas