Kosten bij low-budget eizen

• Marlies

Hallo,

Kan iemand mij iets vertellen over de kosten in Maleisie?? Wij willen drie maanden naar Azie en proberen uit te zoeken naar welke landen wij kunnen reizen met ons budget. Wij willen dus low-budget gaan reizen en hebben daarvoor ongeveer 550 euro in de maand. Wie kan ons daar iets over zeggen.

Alvast bedankt!!!

Groeten Marlies

• ozzietukker = backpacktukker

550 Euro is ongeveer 2200 Ringit. In een maand zitten gemiddeld 30 dagen kom je uit op zo'n 73 RM per dag.

Voor e e n persoon is dit prima te doen, mits je in hostels verblijft, of een goedkope hotelletjes en houd je nog genoeg geld over om rond te reizen ook.

Met zijn tweeen komt dit neer op zon 38 RM en dit is echt te weinig of je moet echt elke ringitdubbeltje (ofzoiets) omkeren. (Als je overigens geheelonthouder van alcohol bent heb je al een grote kostenpot, want alcohol is in Maleisie (moslimland) behalve in Kuching dan, prijzig ten opzichte van een niet alcoholische drank.

Gemiddeld kun je alleenreizend (ervaren budget traveller) met zo'n 50 RM per dag prima rondkomen, met zijn tweeen moet opzich 90 RM genoeg zijn, maar houd er rekening mee dat je komt om te genieten en niet steeds in te zitten of je nog genoeg geld hebt om de volgende dag te halen. En af en toe een excursie of iets dergelijks moet er wel af kunnen anders kun je net zo goed thuis zitten.

in 1 Euro zitten ongeveer 4 RM

Hostel dorm room per persoon is zo'n 10 tot 15 RM (room is RM 2o tot 35)

Eten bij een Hawkerstalletje kost zo'n 2 tot 5 RM

Eten bij de KFC of MCD of Burger KING 7 tot 10 RM

Water 1 RM

Busreis van Georgetown naar Hat Yai (Thailand) kost RM 20

Bioscoop kost zo'n 8 tot 12 RM

Vliegreis van Johor Bahru naar Kuching (Malaysian Borneo) kost zo'n 144 RM

Bier RM 5.

3 (illegale) DVD;s of VCD op markt in chinatown kost 10 RM

• Marlies

Bedankt voor je reactie!! Ik heb er veel aan. Ik weet alleen niet of ik wel helemaal duidelijk ben geweest. Ik bedoelde namelijk dat wij 550 euro per persoon hebben per maand. (dus 1100 euro samen) Dus volgens mij, als ik jouw bedragen zie, dan moet dat dus prima lukken, toch?! Nou, ik hoop dat ik je goed begrepen heb.

Als je dit nog leest hoop ik nog een reactie van je te krijgen.

Groetjes

• snip

kan je maar 1 ding vertellen: Dit lukt je makkelijk. en zeker voor 73 RM per dag wat ozzietukker al zei.

En als je met zn 2en de kamer deelt ben je dus in verhouding nog goedkoper uit

• Danny

RM4,500 is in Maleisie geen low-budget, het gemiddelde maandsalaris is ongeveer RM3,500 (dus niet het minimum).

Leef, eet, drink,slaap en reis als een Maleier en je houdt meer dan de helft over om leuke dingen te doen.

• ozzietukker

73 RM per persoon is genoeg, kan je zelfs nog een biertje af en toe drinken ook!!!

Bedenk wel dat vliegen van Johor Bharu (goedkoopste optie) naar bijvoorbeeld Kuching 2 dagbudgetten kost (144 RM) per persoon. Maar danny heeft gelijk dat ze daar niet zoveel verdienen, al moet je natuurlijk wel elke nacht overnachting betalen en eten, en daar zit naast het reizen natuurlijk de grootste kostenpost!

Nog een tip, bij vliegreizen met Malaysia Airlines, een week advanced booking is goedkoper dan de dag ervoor. Of bezoek de pagina van AirAsia (ofzoiets).