kerst -- waar?

• jacky

Wil volgend jaar kerstperiode 2 weken Maleisie doen. IS er een gebied waar het dan het beste weer is of kan alles? Wil eerst K. L. paar dagen dan rondtrekken en eindigen paar dagen strand o.i.d. Iemand tips, of dingen die juist niet moeten. Kan je zelf auto rijden, is dat veilig en te doen qua wegen>?

• Danny

Ik ben net terug van de oostkust.

Daar brak eind november het regen seizoen uit en dan is het net Nederland, de hele dag miezeren, onderbroken door een stortbui en het voelde zelfs fris aan!

Als je rond de kerst gaat dan is Hari Raya al lang voorbij en het grootste gevaar op de weg (6 hongerige bumi's in een kancil) geweken.

Het land heeft een goed wegennet en is zeker geschikt om zelf auto te rijden (links rijden went heel snel). Met name de snelweg die van Singapore via KL naar Thailand loopt is net een Nederlandse snelweg.

De hele westkust kun je hiermee moeiteloos bereiken en dat voor RM1,35 per liter (ongeveer 0,30 euro).

• i.houben

Als een overdreven kerstsfeer je ligt, dan moet je rond de kerstdagen naar Singapore gaan. Die begon dit jaar al midden november… In maleisie komt de kersttrein pas laat op gaan. Misschien door de Hari Raya of simpelweg doordat het een moslim-land is…

Wij zijn ook net terug van onze reis en de oostkust was inderdaad een beetje grauw te noemen. Dit kwam deels door de ramadham, maar ook door het druilerige weer. Het was overigens telkens 1 dag beroerd, gevolgt door 1 dag mooi, dat was een mooie meevaller dus. Ik zou in deze periode minder snel naar de oostkust van het schiereiland gaan.

Echter, de westkust is dan wel de moeite waard. Vooral die paar dagen strand kun je het beste daar inplannen…Langkawi zou dan misschien wel het leukst zijn, maar op Penang is net ietwat meer te doen…..

Met de auto kun je bijvoorbeeld de route Singapore - Johor Bharu - Melakka - K.L. - Cameron Highlands - Penang doen. (+ eventueel Lankawi)

succes

• jacky

Bedankt voor jullie reactie, nu ik me er wat meer in gaan verdiepen lijkt me Langkawi wel wat. Wij houden niet van feesten en voor de Kerstsfeer ga ik niet naar Maleisie. Inderdaad beginnen in KL en dan rondreizen dacht zelf Malakka, CAmeron Highlands en Taman ? En dan eindigen aan ‘t strand dus. Is dat goed te doen in 2 weken totaal? Kent iemand toevallig Pangkor Laut, dat ziet er vreselijk mooi uit maar is er echt strand en is het niet té rustig, we vinden het wel gezellig mensen om ons heen zonder alle toeters en bellen van een drukke, toeristische stad. Wat is trouwens Hari Raya?????? En is ’t eten buiten de deur lekker, veilig (en goedkoop neem ik aan)?

• Danny

Als ik jou was zou ik in deze periode (moesson) niet naar Taman Negara gaan.

Als ik me goed herinner is het park dan zelfs gesloten.

Cameron Highlands is altijd goed te doen (neem wel een trui mee).

Je opgegeven schema lijkt me goed te doen in 2 weken. Wat je ook kunt doen is de auto achterlaten in Penang (verhuurkantoor) en dan de ferry naar Langkawi nemen. Terug naar KL neem je het vliegtuig. (Airasia of MAS).

Eten op straat moet je zeker proberen, het is veilig en zeker goedkoop. Het smaakt wel anders dan in Nederland.

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een eetstalletje op straat boven een aircon restaurant.

Hari Raya (letterlijk “grote dag”) markeert het einde van de vastenperiode en wordt er open huis gehouden. Daarna keren de mensen weer terug van de kampung waar ze vandaan komen naar hun normale leven. Vandaar dat het dan ook altijd zo druk is op de wegen met evenzovele dodelijke ongelukken.

• i.smedema

Mijn man en ik ( 60 en 59 jaar jong) zijn van plan een groepsreis/rondreis naar Maleisie te boeken: Singapore, Taman Negara, Penang Langkawi en Phi-Phi eilanden (ong. 3 weken).

Eigenlijk willen we graag in oktober, is dit verstandig of regenen we dan weg?

Wat is eventueel een betere tijd?