Maleisie of Thailand

• Floor

We willen dit jaar een rondreis gaan maken, maar zitten te twijfelen. Wat is leuker, mooier, makkelijkst te bereizen, Maleisie of Thailand? We zijn niet super ervaren reizigers, vorig jaar eerste rondreis in Mexico gedaan.

Is het verstandig om van te voren wat te boeken of kun je makkelijk op de bonnefooi gaan?

• Chrissie

Allebei geen probleem. Thailand is wat wispelturiger qua vervoer. Je bent meer aangewezen op de goodwill en eerlijkheid van de maatschappij. Zo ben ik vorig jaar toen ik van Krabi in een dag naar Kuala Lumpur wilde gaan, behoorlijk het schip ingegaan doordat het Thaise ‘reisbureau’ z'n afspraken niet nakwam. Dat zal je in Maleisie niet zo snel gebeuren. En ik heb in Maleisie ook niets gehoord over berovingen e.d.

Maar ik heb veel en vaak gereisd in Thailand en ben nog nooit op echt grote problemen gestuit. Tis allemaal heel vanzelfsprekend. In maleisie rondreizen is helemaal een peuleschil, met uitstekende snelwegen, een goed spoornet en , comfortabele bussen en treinen. Maat Thailand hoef je ook zeker niet over te slaan vanwege het rondreizen! Het is er ook wel een slag goedkoper dan in Maleisie.

• ozzietukker

In Maleisie spreekt 99.99% WEL Engels, in Thailand is dit 00,01% die Engels spreekt :D Maar afgezien van dat heb ik in Thailand nooit problemen als ik met Regeringsmaatschappijen bussen reis, of met de trein….

Overigens is het in beide landen geen probleem om van A naar B te komen..

Het ligt eraan waar je precies van houdt in Maleisie heb je meer National Parks, en is de infrastructuur beter geregeld….

Thailand is meer toeristisch maar meestal iets goedkoper, daar staat tegen dat je in Maleisie kunt kiezen om veel met vliegtuig (Air Asia) te doen wat heel goedkoop is om te ondernemen dus veel meer kunt rondtrekken zonder teveel in een transportvehickel te zitten….

In Thailand heb je ook een heleboel tempels, best leuk, maar ehm nadat ik mij heb laten strikken door local students in het hostel in BKK om de tempeltoer in Ayudhaya te doen heb ik in e e n dag meer gezien dan mijn bedoeling was ooit in mijn leven te bezoeken…

In Maleisie is het officieel een moslimland, maar het valt mee met de invloeden, (verplichte gebeden waardoor je bijvoorbeeld in Kota Bharu niet op de markt kunt eten als je dat net wilt :?) alleen in JB en de twee bovenste provincies in Maleisie…..

• jenny

mensen spreken in thailand ook best engels! wellicht niet genoeg om een hele discussie te voeren, maar wel genoeg om je dingen duidelijk te maken.

vliegen in Thailand is ook mogelijk en goedkoop: voor 40 euro vlieg je van Chieng Mai naar Bangkok, terwijl de trein er 12 uur over doet.

groetjes, jenny

www.ikreis.net

• ozzietukker

Tuurlijk spreken ze wel Engels in Thailand, wel in de toeristische stukken, maarrr niet zo goed als in Maleisie, waar dan ook nog eens iedereen Engels spreekt.

Mijn voordeel is dat ik door Thaise familie redelijk mezelf verstaanbaar kan maken in basic situations in Thai….. moet ook wel, want anders heb ik echt een probleem in de buurt waar zij wonen….

Tja 12 uur is lang, maar met nachttrein spaar je weer accomodatie uit, en ja ik ben backpacker…. en dan moet alles op de budget…

Maar Maleisie kun je voor EUR 5,26 (inclusief tax) van Penang naar KL vliegen….

• Pieter Jansen

Floor, Als je een rondreis in Thailand wil maken weet ik een erg goed reisbureau. In Thailand. Zit een Nederlander. Weet prima de weg. Vertel wat je wil en de volgende dag heeft hij een route uitgestippeld. Kost uiteraard geld, maar een vergelijkbare reis in Nederland geboekt is tenminste 2x zo duur. Is ons prima bevallen. Ik hoor het wel als je wat wilt weten. In Maleisie is reizen een plezierige aangelegenheid. Goed en goedkoop openbaar vervoer en uiterst vriendelijke mensen. Ook daar hebben wij ervaringen. Veel vakantieplezier.

• Sebastian (PJ)

Hallo Floor,

Probeer beide landen te doen en vergelijk… en vertel weer aan anderen. :)

Groeten,

Sebastian

• Fadol

Helemaal eens!!! Thailand is mij een beetje tegengevallen, spraken slecht engels, TE toeristisch, en niet schoon! Maleisie spreekt zoals eerder gezegd bijna iedereen engels, en ook vond ik iedereen veel vriendelijker, lijkt wel of die thaaien de toeristen zat zijn!!! ook is Maleisie veel schooner!

ligt ook aan de tijd van het jaar, i.v.m met die monsoon in het oosten, wat volgens mij het mooiste van Maleisie is, dus als je nu gaat zou ik meer tijd in Thailand door brengen, maar als je over een paar maanden gaat zou ik meer tijd in Maleisie door brengen.

succes

• Gerrike

Hallo,

Jullie informatie uitwisseling is weliswaar zo'n 6 jaar geleden.

Maar ik was even nieuwsgierig naar het vervoer en de ervaringen in Maleisie.

Mijn vriend en ik hebben tickets geboekt naar Bangkok (19 juni - 10 juli), maar door de politieke onrust wil mijn vriend liever uitwijken naar een ander land.

Ik heb even op internet gekeken en Maleisie lijkt mij een prima alternatief.

Hebben jullie nog tips voor ons?

Groetjes,

Gerrike

• frank123

Tip 1, doorzoek het forum

Tip 2, geef meer informatie