Bloedzuigersokken???? Wat neem ik allemaal mee?

• Paula

In de lonely planet wordt aanbevolen als je de jungle ingaat om bloedzuigersokken mee te nemen? Dit lijkt mij geen absurd advies, dus ben ik zeker van plan deze binnenkort te kopen, gezien het feit dat ik volgende maand naar Borneo vertrek.

Een dunne poncho wordt ook aangeraden, maar ik las ergens op dit forum dat je deze heel goed kan kopen in Kuala Lumpur.

Wie heeft hier ervaring mee en wie heeft nog tips voor mij!

Bedankt!

P.S. Is het echt zo dat je in Kuala Lumpur goedkoop leuke kleding kan kopen (ook de Westerse maten, mijn man is vrij lang)? Of moet je hier heel goed voor zoeken. In de Lonely Planet staat nml. dat je niet teveel kleding mee moet nemen, maar het beter daar kan kopen omdat het zo goedkoopt is!

• marit

Hoi Paula,

Ik ben net 2 dagen terug uit sabah.Wat betreft kleding ,is het hartstikke goedkoop en modern.(ik had niet zo veel mee moeten nemen,maar daar kopen) Maar de maten vormen een probleem,vrouwenmaat 38 is echt het grootste wat ik tegen bent gekomen in KK.Ook schoenenmaten zijn er ontzettend klein.Badkleding is ook moeiljk te verkrijgen in onze maten.De meeste mensen zwemmen in korte broek en T-shirt.

Bloedzuigers ben ik niet tegengekomen in de jungle,maar moskito's in overvloed tegen zonsondergang en 2 uur daarnaa Wat wel meenemen voor jungle trip;goede wandelschoenen,lange broek,muggebalsam met minstens 20 % deet,T-shirt met lange mouw.Voor de rest is alles spotgoedkoop verkrijgbaar.

Het was mijn eerste, maar zeker niet de laatste bezoek aan Sabah.Gewoonweg

PRACHTIG !

Goede reis.

• Paula

Marit,

Bedankt voor je info!

Wat de kleding betreft; ik ben niet zo groot, dus dat zal wel lukken. Mijn vriend daarentegen wel.

Ik heb nog een vraagje over de wandelschoenen; de een zegt dat je goede, stevige schoenen mee moet nemen en van de ander hoor ik weer schoenen die wel lekker lopen maar die je naderhand wel weg moet gooien omdat ze door alle blubber en rotzooi niet meer schoon te krijgen zijn (oude schoenen meenemen???).

Heb je trouwens nog ‘enge’ beesten gezien (slangen, grote spinnen)?

• ozzietukker

Wel dan raad ik aan om niet naar de TAMAN negara te gaan want daar zijn deze in overvloeg, let wel vooral op de paden voorbij de attracties.. Detail wel is dat met de groep waarmee ik liep zij allemaal goed aangekleed waren met lange broeken meer last hadden van bloedzuigers dan ik in korte broek op sportschoenen (wel met sokken) die bloedzuigers kunnen namelijk makkelijk in de plooien van de lange broek komen…. bloedzuigers moet je er of afbranden of afschieten (serieus)…

Kleding moet je natuurlijk in Maleisie kopen, let wel neem niet teveel merkkleding mee (en dan bedoel ik natuurlijk de nepmerkkleding), want anders nemen ze het op schiphol weer in mocht je gecontroleerd worden… :D

Schoenen, zoals ik aangaf sportschoenen zijn opzich voldoende, tenzij je echt lange en verre trekkingen gaat maken zijn sportschoenen opzich voldoende daar deze ook niet te zwaar zijn….

• marit

Hoi Paula,

Ik ben nogal verknocht aan mijn Meindl wandelschoenen,ze gaan overal mee.De junglepaden zijn gemaakt van boomwortels en stenen,dus een goed houvast/grondgevoel met je schoenen is inderdaad geen overbodige luxe.En ja,ze zien er niet uit daarna,maar een goede schoonmaakbeurt en een laagje vet en ze kunnen weer.Ook is de steun rondom je enkels van belang als je moet klimmen/afdalen.Een reisgenoot had inderdaad zijn enkel gestuit(op sportschoenen),dus beter voorkomen.

Spinnen en slangen heb ik ook gezien,vooral in de mangrove.Ik ben zelf nogal “insectfobisch” maar het valt 100 % mee.Je zelf gewoon rustig houden,en genieten van de dieren in hun natuurlijke habitat.Daartegen waren de langstaart/kortstaart makaken wel iets voor om op te passen !(andere kant op kijken)

Veel plezier !

• Eric S'pore

Hoi Paula,

Alhoewel schoenen zeker niet onbelangrijk zijn, zou ik me met name concentreren op wat er allemaal om je heen te zien valt. Lees je goed in, niet zozeer welke hotels op welke hoek zitten (Lonely Planet), maar vooral over de cultuur, de stammen, de flora en fauna, opdat je vervolgens wat je ziet goed kunt plaatsen en het in perspectief kunt plaatsen.

Bloedzuigersokken genieten daarbij de minste prioriteit zou ik denken, evenmin als welk soort bergschoenen je nu precies aan zou moeten om aldus de tochten te kunnen overleven.

Tenzij je werkelijk op een maandenlange expeditie gaat in de binnenlanden van Borneo / Kalimantan, zoals ooit Redmond 'O Hanlon (Naar het hart van Borneo, prachtboek).

Koop je kleding gewoon hier, kost een schijntje en je kunt het na gebruik gewoon weggooien als je wilt.

Precies zoals Ozzietukker beschrijft, bloedzuigers zuigen zich toch wel aan je vast wanneer jij door een rivier waadt tot aan je middel… Avontuur…

Geniet ervan,

Eric S'pore

• sonja

Bloedzuigersokken zijn te koop via www.bloedzuigersokken.nl. Ideale bescherming in de jungle, er kwam bij mij geen bloedzuiger doorheen! Via deze site kan je via Ideal betalen en je hebt ze binnen een paar dagen in huis. Perfect!

• Olaf uit KK

Beste Sonja,

Wow, een antwoord op een bericht uit 2005, is dat relevant?

Wel.. een hele mooie site, maar.. wel erg duur.

Ik stuur ze je voor 10 Euro per post toe, stuur me maar een email, en.. deze sokken worden lokaal in Borneo gemaakt, door mijn schoonmoeder, dus.. je steunt er nog een lokale familie mee ook.

Ook nog in verschillende maten, en.. met snelsluiting, die dus niet afzakt (wat de meeste andere sokken dus wel doen).

Wie heeft ze nodig. Echt niet iedereen hoor, de normale vakantieganger heeft ze helemaal niet nodig. Maar… ga je naar Tabin, Danum, of ben je van plan in parken trekkings te maken, dan wel. Maar.. Bako bijvoorbeeld niet nodig, Sukau, Kinabatangan ook niet echt, behalve als je een trekking daar maakt. Dus.. echt niet overal nodig hoor.

Groet Olaf uit KK.

Oh.. mijn email adres, google Olaf Borneo.

• Sonja

Hoi Olaf,

Bedankt voor je reactie op mijn bericht.

De prijs van de bloedzuigersokken op www.bloedzuigersokken.nl ligt inderdaad iets hoger. De reden hiervoor zit 'm in de kwaliteit van de sokken. De sokken hebben een zeer hoog draagcomfort vanwege de extra zachte naden die ontstaan door een speciale stiktechniek. Deze techniek is echter zeer arbeidsintensief, waardoor de sokken iets duurder worden. Het voordeel is dat je geen last van blaren krijgt en de sokken zeer comfortabel zitten. We hebben het zelf getest tov gewone naden in de jungle en het comfort is echt veel groter.

Verder hebben de sokken op bloedzuigersokken.nl een veter aan de bovenkant om hem dicht te maken, dus kunnen niet afzakken. De veter kan bovendien nooit in de naad schieten door een extra stiksel die de veter tegenhoudt.

De hele sok is gemaakt met een fijne naaisteek, waardoor er geen bloedzuiger doorheen kan.

Wij kunnen de sokken in iedere gewenste maat leveren, van kindermaat tot zeer grote maat.

Gr Sonja

• Olaf uit KK

Beste Sonja,

Het blijft duur, en.. sokken zijn heus niet voor iedere reiziger die naar Borneo komt noodzakelijk.

Maar.. geen probleem, ik begrijp je zakelijke belang in de boodschap, en.. hopelijk verkoop je veel sokken.

Vriendelijke groet,

Olaf.