slangen

  • Barmar

    Advies gevraagd!

    Half september is het zover dan ga ik voor 17 dagen naar Maleisie met alleen een ticket. Ik hoop dat iemand mij advies kan geven over waar ik de meeste kans heb om slangen! te spotten. Ik weet het de natuur is geen dierentuin, maar op sommige plaatsen maak je nu eenmaal veel meer kans om deze schitterende dieren te zien dan op andere plaatsen.

    Heeft iemand nog een idee waar je de mooiste jungle (zo weinig mogelijk aangetast) kan zien? Kortom veel natuur weinig andere toeristen. Geeft niets als je daar wat verder voor moeten lopen. Is het ook mogelijk om net als in Costa Rica bv dicht bij een natuurpark te slapen en dan zelf de natuur in te trekken zonder gids, de meeste jungletours bieden een heel vol programma aan met naar grotten om naar vleermuizen kijken, raften/tuben en weet ik allemaal wat, dat vind ik dan niet zo boeiend dus ik ga graag zelf op ontdekking in de natuur.

    Als iemand nog een prachtige strandlocatie weet in Borneo voor niet al te veel geld dan hoor ik dat ook graag.

    Groeten, Barbara

  • Mike

    Wij hebben in Bako NP 3 verschillende soorten slangen gezien. Verder liepen wij met de gids telkens alleen door het park, af en toe kwam je mensen tegen, maar niet vaak. Ik weet niet of het mogelijk is zonder gids, maar zeker wel om alleen met z'n 2-en te gaan met gids. Wat wel helpt is tegen de gids zeggen dat je graag slangen ziet, dan doen ze extra hun best om ze voor je te vinden. Wij hadden het idee dat onze gids echt navraag heeft gedaan ook aan de tuinmannen bij het verblijf en toen bleek er 1 (behoorlijk giftige, ik dacht een viper) opgekruld in een struik te zitten. Deze heeft hij speciaal voor ons aangewezen, anders had je hem nooit gezien. De accomodatie op Bako NP is wel echt basic (slecht), maar voor een nachtje wel te doen. Neem wel zelf wat reserve eten (musli repen, chips, broodjes) mee, want het eten is daar echt slecht.

    In de Danum Vallei zat er een slang (ik dacht niet zo giftig) op het toilet bij de receptie. Ook deze lieten ze aan ons zien, omdat mijn man erom gevraagd had. We mochten zelfs kijken hoe ze hem gingen verwijderen en weer loslaten in de natuur.

    De accomodatie in de Danum Vallei is echt prima! En het eten ook.

    Je moet dus maar net geluk hebben.

    Succes Linda.

  • Barmar

    Hallo Linda,

    Bedankt voor je reactie . Natuurlijk helpt het om tegen een gids te zeggen wat je wil zien. Meestal vragen ze het ook is mijn ervaring. Het is inderdaad met slangen dat je die niet vaak zelf ziet maar op gewezen wordt.

    Waar hebben jullie geslapen in Danum Vallei? Heb je dit ook zelf geregeld of via een organisatie? Want het lijkt me wel erg gaaf om daar naar toe te gaan! Bako NP weet ik nog niet zeker dus misschien nu toch wel.

    Groetjes, Barbara

  • Mike

    Hoi Barbara,

    Wij zijn niet zo avontuurlijk, dus we hadden alles geregeld via Olaf. Ik heb bijna het idee dat er maar 1 lodge is in de Danum Vallei (Olaf had het geregeld via de Borneo Nature Tours).

    We hadden wel een jungle tocht inclusief kamperen in de jungle georganiseerd in Batang Ai, maar die viel een beetje tegen. Daar is bijna geen Wildlife meer aanwezig. Het kamperen was op zich wel grappig. Alleen een slaapzak en een zeil als tentdoek en dus op de harde grond slapen. Had wel wat, maar voor de jungle ervaring zou ik niet naar Batang Ai gaan. In Danum hebben we dus maar 1 slang gezien, maar wel veel ander wild. (Oerang Oetan, Gibbon, red leaf Monkeys, sambar hert, flying squirrel, achterpoot van een slow loris (die dook dus gauw weg), enz.). Als ik jullie was zou ik zelfs een prive-gids boeken, dan ben je nog meer op je zelf. Maar een groepje is op ook niet erg. Wij waren af en toe met 4 en af en toe met 6 personen. Je maakt in ieder geval 2 wandelingen per dag en soms meer. Vergeet vooral niet een goede verrekijker (en camera) mee te nemen, dan zie je nog meer!

    De andere 2 slangen in Bako hadden we trouwens wel (mede) zelf gezien, dus dat viel weer mee.

    Het lastige is alleen, dat wij ze bijvoorbeeld in Bako hebben gezien en dat andere weer meer slangen in bijv. de Danum Vallei of bij Mulu zien.

    Wij hadden blijkbaar sowieso extreem veel geluk met het zien van wilde dieren, dus dat is waarschijnlijk ook geen graadmeter.

    Maar het betekend wel dat ze er in ieder geval zitten, toch?

    Ik wens je veel succes en uiteraard heeeel veel plezier.

    Persoonlijk vond ik Borneo een van onze mooiste vakanties (samen met Kenia).

    Groetjes Linda.

  • Rene Boxman

    Hallo,

    als je in naar Taman Negara gaat kun je makkelijk wandelingen maken in de buurt van het ranger hoofdkwartier. Daar zijn allemaal paden die redelijk goed aangegeven staan. Veel wild zul je daar echter niet tegenkomen (behalve veel grote insecten) Als je iets verder de jungle in wilt lijkt het mij toch echt het verstandigste dat je dat met een gids doet. Helemaal ongevaarlijk is het daar namelijk niet. In Belum (tegen de Thaise grens) is een dag voor ons nog een Nederland stel aangevallen door olifanten en de vrouw is daarbij ernstig gewond geraakt.

  • Peter Engelen

    Barbara,

    Heb je gevonden wat je zocht? Ik vertrek half december voor een maand naar West-Maleisië en het hoofddeel van mijn vakanties bestaat uit het zoeken naar en fotograferen van slangen. Omdat het zoeken in jungles zeer moeilijk is, zijn alle tips en mooie herpetolocaties welkom.

    Groetjes,

    Peter

  • Saar

    Hoi Peter. Kun je mij mailen dan stuur ik een linkje door!

  • Mike

    Hoi Peter,

    Ik weet niet of het is wat je zoekt, maar wij hebben in Penang de slangentempel bezocht en dat was op zich niet zo bijster interessant maar daarachter zat een soort van “slangentuin” (geen idee hoe dat heet). Daar zaten allemaal slangen achter glas, maar op verzoek haalde de vrouw die er bij hoorde de slangen uit hun hok en kon je ze vast houden en fotograveren en dergelijke.

    Wij vonden het in ieder geval heel erg leuk en leerzaam, maar wij wisten tot dan toe niet eens hoe een slang voelde hoor.

    Groeten Mike (een andere als hierboven)

  • Barbara

    Hallo Peter,

    Wij hebben geluk gehad. Bij Bako NP hebben wij het geluk gehad 4 verschillende soorten slangen te zien. (de meeste aangewezen door gidsen). 3 giftige slangen ook een heel kleintje erg leuk :) en bij de Kinanbantang rivier bij Sandakan hebben wij nog een python gezien. Echt supergaaf en zeer! goed gevonden door de gids. Hij heeft ons helemaal de oever mee opgenomen om het te laten zien (was ongeveer 1,5 tot 2 meter lang). Je kon vanaf het water alleen de ogen zien! Jammer genoeg was het toen donker dus konden we helaas geen goede fotos maken maar was wel een unieke ervaring.

    Als je naar Bako NP gaat (zonder gids) doe dan zeker navraag bij de receptie/aankomst bij het Nationale park. Toen wij er waren zaten er namelijk 2 slangen super dichtbij de bungalows maar zelf hadden we die nooit ontdekt.

    Heel veel plezier, Maleisie is super mooi.

    Groeten, Barbara

    Ps waar ben je nog meer geweest om slangen te zoeken/bekijken?

  • Barbara

    Peter,

    Kleine aanvulling. Dit was wel allemaal op Borneo. Bako NP is bij Kuching en de rivier is bereikbaar vanuit Sandakan.

    Groet, Barbara