Reisje Kota Kinabalu, Sandakan, KL, Melaka

• Joost123

Wij zijn weer terug van 2 weken Maleisie.

Na onze vlucht op Kuala Lumpur meteen doorgevlogen naar Kota Kinabalu. Daar verbleven we in www.langkahsyabas.com.my, een resort op een halfuurtje van de stad met een klein strandje zodat we eerst konden acclimatiseren. Goed simpel resortje met chaletjes. Het eten was minder, maar dat kon wel bij de buren. Was een goede keuze. Een busje van het resort stond altijd klaar om je voor 35Rm naar het centrum te brengen (taxi terug 50Rm).

Een trip geboekt bij het winkelcentrum van Kota Kinabalu naar Kota Kinabalu Park en Poring Hotsprings. Dat was wel goedkoop (190RM) maar je kreeg waar je voor betaalde. Het park nauwelijks gezien, meer in de hotsprings verbleven. Dus dat schoot niet echt op.

Omdat we die programma’s van “Ik Vertrek” wel leuk vonden hebben we ook twee trips geboekt bij Olaf van www.Sabah-Borneo.nl De eerste trip was naar Bajau Vissersdorp (Penimbawan). Een leuke trip naar een interessant dorpje op het water. Olaf kon veel uitleg geven over het leven van deze vissers en de cultuur. Ook zijn eigen “Ik Vertrek” verhaal was interessant omdat je dan goed inzicht krijgt in de verschillen tussen onze cultuur en die van Maleisie. Na het vissersdorpje nog sightseeing bij een Chinese tempel, de markt en naar een uitzichtpunt over de omgeving.

De tweede trip was de volgende dag en ging naar de Klias rivier. Apen kijken, krokodillenogen en de vuurvliegjes zien oplichten. Ook een leuke trip om te doen. We hadden dat Park ook beter kunnen bekijken met Olaf, dan ons louter in de poring hotsprings te laten vermaken.

We vertrokken toen naar Sandakan. In die twee dagen had Olaf ons overgehaald om toch gewoon de jungle in te gaan (wij hadden onze zinnen alleen gezet op omgeving van Sepilok). Hij wist wel iets wat ons zou aanspreken en met enkele telefoontjes was het geregeld dat we 3D2N in The Last Frontier Boutique Resort verbleven, ook al had hij daar helemaal geen zakelijke contacten mee www.thelastfrontierresort.com. De eerste nacht zaten we in het Forest Edge Jungle resort, op 15 minuten lopen van Sepilok Urang Utang Center. Het is een goede keus om daar een nachtje te verblijven, mooie omgeving en dichtbij het park. (resort ernaast wellicht nog beter, scheelt 10 minuten lopen door de hitte) Olaf had ons getipt dat we bij de kassa wel een avondwandeling door het park konden maken, en dat hebben we gedaan. Helaas geen apen gezien, maar wel vliegende eekhoorns die honderd meter door de lucht vlogen en wat kruipende beesten.

De volgende dag kwam Gert van The Last Frontier in Kinabatangan ons om 12:00 oppikken. Hij is een Belg die zeker wat moois heeft neergezet. Het is even traplopen, maar dan heb je ook een mooi uitzicht over het oerwoud. Daar hebben we 2 riviertrips gemaakt, kleine jungletocht, en genoten van omgeving en het heerlijke eten. Simpele lodge, met perfecte douche, heerlijk eten, mooie boottrips en vriendelijke eigenaren. Helaas wel Gibons gehoord, maar helaas geen apen die nabij de lodge gingen nestelen (moet je ook net geluk hebben).

Daarna nog een nachtje in het Sabah Hotel in Sandakan. Goed hotel om even bij te komen, maar waar je niet te lang wil zijn.

Vervolgens naar Kuala Lumpur gevlogen en met de taxi (140Rm) meteen door naar Melaka. Hier verbleven we in Chinatown (werelderfgoed) in een familiehotelletje “Da Som Inn”. Goed hotelletje, alleen rekening mee houden dat als je een kamer aan de voorkant neemt dat daar om 6 uur iemand begint te toeteren door een microfoon van de moskee die er tegenover ligt. Leuk stadje, zeker 1 of 2 nachten verblijven, op zaterdag lekker gezellig toeristisch.

Daarna voor 170 Rm weer met de taxi naar Kuala Lumpur voor 2 nachten Istana hotel. Op Time Square even een massage genomen bij Bunga Raya Spa (8ste verdieping), 1 van de beste van de afgelopen jaren. En dat slechts voor 400 Rm voor 2 personen (3,5 uur)

Afwisselend reisje. Nu nog een keer naar Singapore en die eilanden om te duiken. We hebben dus nog een reden om voor de derde keer naar Maleisie te gaan. Erg mooi afwisselend land met zeer vriendelijke mensen.

• devries

Leuk om te lezen!

Wij hebben ook geboekt bij Gert van The Last Frontier, dan is het goed te lezen dat jullie het positief vonden.

Nog 2 maanden wachten helaas…

groet Claudia

• anne_op_reis

Wij zijn in mei ook bij Gert geweest, stukken goedkoper dan alle andere lodges die worden aangeboden en minstens evengoed!

Je moet er wel 500 trappen voor op, dus niet voor mensen die slecht ter been zijn…Zorg ook dat je niet teveel bagage hoeft mee te nemen. (laat deze bijv. achter in Sandakan of Sepilok).

Verder perfecte lodge, eenvoudige, grote kamers, bedden voor Westerse (=lange) mensen en elke maaltijd is een kunstwerkje. GEWELDIG om zo hoog boven de jungle te kijken naar de mist die over de bomen trekt of de zonsondergang. Verder topservice van Gert en het personeel.

Groetjes, Anne.

• Patricia

Hallo,

Wat een leuk stuk om te lezen! Probeer me er een voorstelling van te maken….. Maar moet het waarschijnlijk met eigen ogen zien!:)

Wij gaan 16 mei op Huwelijksreis naar Maleisie. We zijn vorig jaar een weekje naar Langkawi geweest, puur om ff lekker bij te komen van alle hectiek. We vonden het erg leuk en de mensen zijn daar gemeend vriendelijk.

Dit jaar willen we dus weer. We gaan wederom een weekje relaxen op Langkawi en daarna willen we naar Borneo. Kotakinabalu. Maar is dat wel een plek om een week te blijven? Ik lees hier en daar wat berichtjes, dat het geen leuke stad is, dat het er vies is, etc etc…… Er is in ieder geval wel genoeg te bezichtigen, lijkt mij!

Ik las over je kleine jungle tocht. Hoe lang was dit? We willen graag dingen zien maar we willen niet een week lang alle dagen vol proppen. Ben je ook bij de Urang Utangs geweest?

Na Kotakinabalu gaan we nog 4 dagen naar Kuala Lumpur. Nog tips??

Ik heb er in ieder geval ontzettend veel zin in! (tu)

Patricia

• Joost123

Wij verbleven vooral bij Kota Kinabalu bij www.langkahsyabas.com.my omdat wij rechtstreeks doorvlogen en eerst wilden acclimatiseren een paar dagen. Maar voor een echt mooi strand zit je op Langkawi veel beter. Ik zou 1 dag acclimatiseren (aankomst), 3 of 4 tripjes met Olaf boeken en dan 1 of 2 nachten naar Sandakan gaan voor het Urang Utung center en vervolgens naar The Last frontier Resort. Hun kleine jungletocht duurt ongveer 2 uur en je gaat twee keer met de boot de rivier op.

Misschien is een goed resort net naast Kota Kinabalu beter als je toch al mooie stranden hebt gezien op Langkawi op dezelfde reis. Het stadje is niet interessant, je gaat naar Borneo voornamelijk voor de natuur. Olaf neemt je ook even mee over de markt en geeft uitleg, dat is ook wel weer leuk.

Kun je ook niet beter kijken naar een eiland aan de kust voor Borneo? Wel wat duurder dan Langkawi, maar scheelt ook weer een vliegreis en tijd.

4 dagen KL is wel veel. Misschien ook een idee om meteen met de taxi naar Malakka te gaan.

Petronas towers, shopping malls, rondlopen en je hebt het gezien. Maar over Kl zijn wel meer tips geschreven.

Helaas was de hele markt met illegale software verdwenen, dan kon je duizenden euro's besparen ;)

Bij the last friontier resort moet je geen luxe verwachten. Het is goed, maar het is vooral de lokatie en de mensen die het daar onvergetelijk maken. Geen ligbad en zwembad dus, maar bij een huwelijksreis stel ik me altijd zo'n hutje op paaltjes boven een blauwe zee voor, op de Malediven. Dat heb je ook voor de kust van Borneo…

• keeci

Hi Joost,

leuk verhaal. Dit jaar gaan we naar de oostkust. Mischien volgend jaar Kota Kinabalu.

Wij hebben ook Istana hotel geboekt. Hoor daar nu negatieve verhalen over. Wat zijn jouw ervaringen? Ik kan namelijk nog annuleren:)

• joost123

Ik vond het Istana wel goed. Zeker qua kwaliteit/prijsverhouding. Wij betaalden 60 euro per nacht.

Maar iedereen heeft natuurlijk een andere smaak, wij slapen in hotels van 15 tot tot 60 euro :)

In vergelijking met Amsterdam is dit hotel in ieder geval spotgoedkoop.

Je loopt binnen 10 minuten naar de Bintang area. Kom je meteen langs een gezellige Ierse pub.

Geen klachten over slechte schoonmaak.

Alles was wel netjes, ontbijt goed en uitgebreidt.

Maar ik moet zeggen dat je wel kon zien dat ze toch geld moeten reserveren voor een renovatie.

Die douche was enorm lekker, nog nooit zo'n straal ergens gehad.

Verder zitten wij niet zoveel in het hotel.

Ik vond het in ieder geval veel beter dan het Royale Bintang

Crowne Plaza ligt ook op een mooie lokatie. Kun je de Petronas Towers misschien vanaf je kamer zien.

Op tripadvisor zie ik paar klachten, maar voornamelijk goede reacties.

Maar de crisis merk je natuurlijk als de prijzen laag zijn en op personeel gekort wordt.

• Mike

Wat grappig dat je over de douches in Istana begint. Dat vinden wij ook altijd zo lekker daar heerlijke keiharde straal! Verders een goed hotel met een uitgebreid ontbijt. Wij zijn ook wel tevreden over onze verblijven aldaar (laatste keer april 2009). En alles is dichtbij, je kunt via het aquarium een heel stuk onder de grond lopen naar de torens en de winkelstraat is ook op loopafstand. Vanaf het vliegveld kun je heel makkelijk met de trein en de monorail naar het hotel. Halte ING is aan de andere kant van de straat.

Wij zijn altijd heel weinig in ons hotel en daarom zijn onze belangrijkste punten een goed bed en een goede douche/badkamer. Dat is hier het geval, er is ook een zwembad maar dar ben ik nog nooit in geweest, maar ziet er goed uit.

• Patricia

Dank je wel Joost, voor de tips! (tu) Ik ga nog even struinen verder! ;)