Cameron Highlands-Taman Negara

• Joyce

Begin september gaan wij naar maleisie….whaah ik kan niet wachten!! We willen oa Cameron Highlands en Taman Negara bezoeken. Ik zit eraan te denken om 2 nachten in Cameron Highlands te blijven en 3 nachten in Taman Negara. We hebben dan ongeveer 1,5 dag in Cameron H. en 2 volle dagen in Taman Negara (dit ivm reistijd ect). Is dit voldoende? Of heb je bv aan 1 dag Cameron Highlands ook voldoende?

Is zo'n tour de moeite waard in CH of erg commercieel? Is het bv ook mogelijk om zelf zn tripje in een dag te doen of is dat lastig zonder auto?

Heeft er iemand ook ervaring met de reis van CH naar Taman Negara, met de bus duurt het geloof ik 8 uur? Of is een (taxi) minivan toch een betere optie, zodat je ook nog aantal stops kan maken onderweg?

Hopelijk hebben jullie leuke/ goede tips!!! Alvast bedankt…grtz Joyce

• Daisy

Hoi iedereen!

Ik vertrek a.s. vrijdag richting Maleisie! Heb er ontzettend veel zin in.

Ook ik ben benieuwd naar de afstand van CH naar Taman Negara…. Wij gaan namelijk wel al naar CH en vanaf daar willen we zelf richting Taman Negara. Wat is hiervoor het handigst?

Alvast bedankt voor de reacties!

• Gerard

Hoi Joyce,

wij deden het 2 jaar geleden andersom. Vanaf TN naar CH met een huurauto. Prachtige route en veel stops gemaakt. Je moet toch wel rekenen op zo'n 6 uur.

Veel plezier de komende tijd.

• marja

Hallo Joyce,

Cameron Hihglands is heel erg commercieel, maar toch wel de moeite waard omdat het zo anders is dan de rest van Maleise. Er zijn genoeg haleve/hele dag tripjes te boeken ter plaatse.

Vanuit CH naar TN neemt ongeveer 6,5 uurin beslag met de bus of minivan of eigen vervoer. Als je met eigen vervoer gaat, is dat prima te doen. Ik zou danwel tot Tembeling rijden en daar de boot nemen om in het park te komen. Dit is eenprachtige tocht, maar je moet er wel zo'n 3 uur voor uittrekken. Al met al moet je dus vroeg vertrekken en het kost je een dag reizen om van het een naar het ander te komen.

2 Dagen en 1 nacht in CH lijkt me voldoende en 3 dagen/2 nachten TN is ook prima te doen. Dan heb je alle (toeristische) highlights gehad.

Succes!

Marja

• Jessy

Hoi Hoi,

Om eerlijk te zijn vond ik CH een beetje tegenvallen. Het is er behoorlijk koud en buiten theeplantages en aardbeien is er niet zo gek veel te zien.

Maar eerlijk is eerlijk………het hoort er wel bij.

Maar neem wel een dikke trui mee.

Het doet een beetje Oosterijks aan dus het is echt toaal iets anders dan derest van Maleisie.

Veel; plezier en geniet ervan.

• ozzietukker

Koud?

Overdag is het prima te doen, en eerlijkheid gebied te zeggen dat slapen onder een deken in de nacht eigenlijk ook weer prettig is, zonder dat de airco aanhoeft.

Al hoef je inderdaad geen dagen daar te verblijven, 1 a 2 nachten is voldoende voor de CM.

• superhagi

Hoi Joyce,

Zelf zijn wij 2 volle dagen in de CH geweest. De ene dag hebben we een prachtige trail ‘gelopen’ (4 uur lang, eerst een stuk 9, daarna 8 stijl omhoog, 3 naar beneden en halverwege 3 overgegaan op 5). De andere dag een halve dag tour door het mossy forest gedaan en naar de thee plantages. Prachtig die plantages. Maar als je zelf die trail loopt is het mossy forest overbodig (of andersom, ligt eraan hoe actief je bent). Toch hadden we een leuke gids die ons van alles kon vertellen. Dus ik denk dat je planning van 2n prima is. Vergeet niet te genieten van de high tea (tea met scones of gebak, heerlijk!)

Taman Negara hebben we overgeslagen, dus kan je daar niet mijn ervaringen over vertellen. Maar ik weet wel dat als je vervoer per (mini) bus regelt, deze ook vast wel een paar keer zal stoppen om te plassen en eten.

Groetjes van Chantal

• Miranda

Beste Gerard,

ik zag je berichtje over de route die jullie hebben afgelegd. Wij gaan op 12 december voor 4 weken naar Maleisie, gaan onder andere naar Taman Negara en Cameron Highlands maar hebben een dringende vraag, misschien dat jij ons kunt helpen.

We gaan met bus en boot naar TN, het mutiara Taman Negara Resort. Daar wordt onze huurauto gebracht, rond 900 uur sochtends en willen we direct door naar CH, we hebben een hotel gehuurd in Tanah Rata. Weet jij welke route we moeten nemeen van het Resort, of het te doen is als we bijv. vanaf 11uur gaan rijden (moeten nl nog wat papieren invullen voor de auto) en of de route zich vanzelf wijst? We hebben een landkaart gekocht van Maleisie maar TN staat daarop niet heel gedetailleerd beschreven.

We reizen met onze dochters van 14 en 3 jaar en onze zoon van 7 maanden dus dan is het handig om vooraf wat informatie te hebben.

Hartelijk dank alvast voor je reactie,

Miranda Rothkrans

• martijn

Hi Miranda,

Ben net terug uit Maleisie, dus ik kan je vraag beantwoorden.

Het Mutiara resort ligt aan de overkant van de rivier in het park vanuit het dorpje Kuala Tahan, de weg loopt tot het dorpje en jullie huurauto kan dus niet voor de deur van het resort worden afgeleverd. Maar voor 1 ringit pp kan je overvaren met de taxiboot, dus dat is verder niet zo'n probleem.

Alhoewel de weg op onze plattegrond van Maleisie nog niet stond (trouwens ook niet op Google Maps), hebben wij van TN naar CH gereden over een nieuwe weg tussen Sungai Koyan en Ringlet. Onze GPS gaf aan dat het wel mogelijk was om over die weg te rijden. Echter, aan de laatste 10 km voor Ringlet wordt nog gewerkt, dus reden we langzaam over de nietgeasfalteerde parallelweg (je rijdt op los grind) waar vrachtauto's en bulldozers af en aan reden. Veel gaten en hobbels in dat laatste stukje weg, maar het was mogelijk met een gewone personenwagen. Liever had ik voor dat laatste stukje een 4wheeldrive gehad, maar het lukte wel. Onze auto zat wel onder de modder. Die snelweg is voor de rest overigens een prachtig stuk weg, af en toe bochtig, maar je kan wel lekker doorrijden. Bewegwijzering is er nauwelijks, alleen grote plaatsen zoals Kuala Lipis zijn nog wel aangegeven, maar Tanah Rata is pas na Ringlet op de borden gekomen.

Onze route was dus Kuala Tahan-Jerantut, daar de C9 naar Kuala Lipis (waar wij geluncht hebben bij de KFC, ca 300 meter van de doorgaande weg) , en dan de C156 naar Ringlet en dan naar het noorden richting Tanah Rata.

Je kan ook via het zuiden rijden, eerst richting KL en dan de E1 pakken. Dat is wel een route met meer mogelijkheden om te stoppen onderweg bij wegrestaurants. En misschien is bij heftige regenval die parallelweg niet meer zo toegankelijk als wij hebben ervaren.

Wij vertrokken rond 10:00 uit Kuala Tahan en kwamen rond 15:00 aan Tanah Rata.

Tip: huur een auto met GPS. Weet je ook meteen waar restaurants, bezienswaardigheden en benzinestations zich bevinden.

• Miranda

:)-D

Beste Martijn,

Wat super dat je er net bent geweest en hartelijk dank voor je goede tips! Hebben jullie vaak gestopt van die 5 uur of was het bijna allemaal reistijd?

Hebben jullie veel last gehad van regenval, dat lijkt me over die 10km modder nog wel een probleem.

En we moeten dus proviand meenemen voor onderweg begrijp ik!

We gaan conform je advies toch nog een gps erbij huren, dank je wel voor je tip.

gr.

Miranda