borneo in december

• Geert

Beste Claudia,

Leuk om je verhaal te lezen. Zelf willen mijn vriendin en ik dezelfde highlights bekijken. Hoe hebben jullie het vervoer tussen de activiteiten geregeld?

Groeten,

Geert.

• joost123

The Last Frontier resort is inderdaad een aanrader. Ik heb ook al een review op tripadvisor geplaatst. Helaas hadden wij wat minder wild gespot, maar dat is gewoon pech. Het is geen dierentuin waar ze garantie kunnen geven. Overigens is het wel een lange trap die je moet beklimmen, maar het uitzicht is dan fantastisch. Ik weet niet of dat een beletsel is, ik lees dat gezondheid niet top is. De jongens die er werken kunnen je spullen wel omhoog dragen.

Olaf had deze voor ons geregeld 2 dagen van tevoren www.sabah-borneo.nl . Met Olaf zijn we ook naar de vuurvlieges wezen kijken vanuit Kota Kinabalu en een waterdorp bezocht. Dat waren ook mooie tripjes. Dus die vliegjes kun je ook in Kota Kinabalu bekijken met een 1/2 dagtochtje, zie je ook veel apen.

• lianne

Hallo Joost,

Weet jij nog waar dat precies was met die vuurvliegjes? Als we dat ook vanuit KK kunnen doen is dat idd ook een optie. Heb je een naam van een natuurpark voor me van die vuurvliegjes?

Is er in Kota Kinabalu verder nog iets te doen? Ik hoor namelijk ook dat het een ietwat saaie stad zou zijn, klopt dat?

Is er iemand die naar het Tambunan Rafflesia Reserve is geweest of naar de Poring Hot Springs? Er schijnt daar in de buurt zelfs ook nog een canopy walk te zijn. We zouden kunnen overwegen om dan nog een paar dagen Kota Kinabalu en omgeving te doen, en bv Taman Negara en het Fireflypark bij Selangor te laten vervallen. Dan houden we weer wat tijd over voor iets anders leuks.

Gr, Lianne

• devries

Hoi Geert,

Vanaf het vliegveld hebben wij een taxi naar ons hotel in Sandakan genomen (gewoon vasteprijs, 27,50RM). Vanaf het hotel de boot ook een taxi (rond de 10RM).

Vanaf de boot naar Paganakan Dii ook een taxi (30 RM).

Vanaf Paganakan Dii naar The Last Frontier heeft Jason(1 van de eigenaren) ons opgehaald, 20 RM pp. Dit was iets van 2 uur rijden, zij hebben ons ook weer bij het vliegveld afgezet.

Wij hebben dus alles met de taxi gedaan, niet duur vond ik.

Veel plezier met het uitzoeken!

Groetjes Claudia

• joost123

Kota Kinabalu stad is weinig te beleven. Je kan er wel met de veerboot naar het eilandje er tegenover.

Vuurvliegjes Kota Kinabalu is de Klias River cruise

Leuk waterdorpje heet Bajau Vissersdorp

Hier staan deze en meer trips:

http://www.sabah-borneo.nl/nl/trips/Sabah.htm

Ik ben naar de poring hot springs geweest + national park.

Maar wij hadden dus weinig gezien van het park zelf, voornamelijk hot spings.

Er is bij de hot springs ook een canopay walk, net zoiets als Taman Negara.

Ik zou deze tocht liever met Olaf hebben gemaakt (hij kon die dag niet).

Lijkt wel reclame, maar ik weet zeker dat het dan een mooiere tocht was geweest.

Wij zaten daar trouwens in www.langkahsyabas.com.my

Half uurtje van de stad, wij wilden eerst even bijkomen en de stad leek ons toch niets.

Hotel brengt je naar de stad, terug kun je makkelijk een taxi nemen.

eten vaak bij de buren, was lekkerder, gezelliger en goedkoper.

Wij hebben wel een rafflesia gezien. De eigenaren hangen dan een bordje op dat je kan kijken en de chauffeur stopt dan wel even.

• Evelien

Hi,

We willen ook in december/januari naar Borneo te gaan, en dan de bovenstaande highlights (Sandakan) bekijken. Echter kregen we via een site voor boeken van Turtle Island te horen dat het erg slecht weer was, veel regen en harde wind met kleine kans op het zien van schildpadden.

is iemand rond dezelfde periode op Borneo geweest en hoe was het weer?

Ben erg benieuwd want wil graag de jungle in! Heeft er iemand tips voor jungle rondom Kuching?

groeten Evelien

• anne

Hoi Claudia,

Ik weet niet wanneer jullie met de kids gaan, maar ik zou Tamen Negara vooral niet overslaan. Je kunt er een Canopy-walk doen met de kids. Je loopt dan over hangende bruggen die ter hoogte van de dieren hoog in de boom zijn gehangen. Onze kids waren toen 5 en 8 en zij vonden het geweldig!

Ben benieuwd naar jullie route, wij gaan in juli/aug 8 weken naar borneo en maleisie en ik ben al druk aan het puzzelen hoe de route gaat verlopen. Onze kids zijn dan 12 en 15.

Nog even wat anders: wij waren eind okt '03 op de Tioman islands en daar was het weer bar en boos. Hoge golven en veel zwarte luchten/regen. Dit duurde een paar maanden, dus ik zou het ontlopen.

En ik vond Langkawi errug toeristisch.

groet Anne

• Elma

Hoi Lianne,

Toch maar even gekeken of er een berichtje van je op stond over Borneo die ik kan beantwoorden.

Allereerst zijn wij met Uncle Tan op reis geweest. Was toch wel een belevenis. WEl primitief maar de kinderen vonden het super leuk. We hadden een leuke groep. Wij vonden Kota Kinabalu inderdaad ook wel wat saai maar dat komt ook wel omdat we de pech hadden dat onze trip van 3 dagen naar Manukan Island niet doorging omdat er geen stroom was. Ik had al het een en ander vooruit geboekt waardoor we meer dan een week in KK zaten. Vandaar uit wel wezen raften. Kan ik je echt aanraden. Was helemaal geweldig. Eerst met een boemeltreintje de kloof in en daarna terug over de rivier. Ook de raflesia gezien dus dat was mazzel.

gr. Elma