veiligheid in oost sabah

• MemaKleetjes

Wij zijn een gezin met 4 kinderen (14,12,10 en 4) en gaan komende zomer naar Maleisie/Borneo. Nu willen wij heel graag naar Sandakan en omgeving. Echter op minbuza.nl staat een negatief reisadvies voor oost-sabah. Omdat wij met kinderen reizen zouden we graag willen weten of iemand hier iets van gemerkt heeft… Alvast veel dank voor je respons!!!

Groetjes, Mema

• Patrick

Hoi Mema,

Wij zijn afgelopen jaar 7 dagen omgeving Sandakan geweest, wij vonden de mensen erg aardig dat we volgend jaar terug gaan.

Ik vind het Centrum van Den Haag s'avonds onveiliger dan Sandakan.

Ik denk dat je prima vermaakt van de omgeving.

Gr

Patrick

• Joost123

Niets van gemerkt. Maar wij zaten ook in een bungalowtje nabij het Sepilok Urang Utang center. Dan loop je zo s'ochtends en s'middags tegen voedertijd er naar toe. De stad moet toch niet zo mooi zijn hadden wij begrepen. Hebben de kinderen meteen de ruime om buiten te spelen.

• srobroek

ben nu twee keer in oost sabah geweest. Sandakan en lahat Datuh. niets van onveiligheid gemerktt. Er zijn veel philipino's die er wat anders uitzien dan de malayers. en je weordt er meer aangekeken. Steeds ook met kinderen geweest. gisteren nog in winkelcentrum dukenburg in Nijmegen geweest. vond het daar veel onveiliger

• yvonne

Wij zijn afgelopen zomer ook in die omgeving geweest. Ook overnacht in Sandakan. Wij hebben ons niet onveilig gevoeld. Natuurlijk wordt je aangekeken als toerist. En natuurlijk let je een beetje op je tas e.d. maar dat doen wij overal als we op vakantie zijn. WIj hebben niets gezien of gehoord wat ons een onveilig gevoel gaf. Ook in kota kinabalu niet.

Of de situatie moet gewijzigd zijn en anders weet ik niet waarom ze dit reisadvies geven.

Veel plezier in ieder geval. Groetjes Yvonne

• MemaKleetjes

Dank voor jullie reacties! Inmiddels ook al vernomen dat er veel bewaking is op de verschillende eilanden aan de oost-kust van Sabah. En ja…het helpt om te relativeren met een plaats in Nederland. Heb enorm veel zin om naar Borneo (sarawak en sabah) te gaan! Groetjes, Mema

• Julie

Hoi!

Ik ben zelf ook afgelopen juni in Sandakan geweest en net als bovenstaande reacties.. niets onveiligs gemerkt.

Ik wil je wel graag aanraden om niet in het centrum van Sandakan te slapen, met als reden dat er eigenlijk niets te beleven is.. het zijn rechte grauwe straten met veel chinese winkeltjes etc..

fijner is om in bijvoorbeeld het sepilok nature resort of een ander resortje daar in de buurt bij sepilok orang utan centre.. dan zit je tenminste meer in de natuur..

het allermooist is als je een tour kan maken… wij zijn na 1 nacht Sandakan (wat dus meer dan genoeg was haha) naar pulau Selingan, ook wel turtle island genoemd, gegaan, en daarna 4 dagen in sukau, echt in de jungle met wilde orang oetans. olifanten, neusapen en alles wat je je vantevoren bij borneo voorstelt.. en daarna nog 3 nachten bij sepilok geslapen

wij zijn met deze organisatie gegaan, geboekt vanuit het kantoor in Sandakan.. en het was geweldig.. een gids met veel natuurkennis etc.. niet te veel luxe gedoe.. gewoon basic een leerzame en bijzondere trip http://www.nasalislarvatustours.com/index.php

wat je ook doet, heel veel plezier en geniet ervan!

• Suus

Hoi Memakleetjes,

Ik ben net terug van een backpack van 4 weken door Maleisie en ik wist niet eens dat er een negatief reisadvies was afgegeven voor de oostkust van Borneo. Ik heb niets gemerkt, ik heb mij geen enkel moment angstig en of onveilig gevoeld. Heb ik notabene de reis alleen gedaan. Ik heb het idee dat de info van buza een beetje achterhaald is.

De kidnapping op het eiland Sipadan waar buza het over heeft op haar website is erg gedateerd, was allemaal in 2000 gebeurd.

Ik kan het je aanraden hoor Maleisie/Borneo. Kijk voor meer info op mijn website,

M.vr.gr,

• Saar

Het voelde ws op 11 sep 2001 in NY ook heel veilig totdat … Ik bedoel te zeggen: veilig voelen is wat anders dan veilig zijn.

Deze vraag is over de jaren heen vaak op dit forum gesteld (zie zoekfunctie). Ik vraag mij ook af of dit bericht achterhaald is, want het is idd van heel lang geleden. Echter BUZA laat het niet op de website staan zonder reden. Bewijs voor mij is de onrust die nu weer in het zuiden van de Phillipijnen is (57 mensen aanhangers van de oppositie die worden verkracht en vermoord).

Anyway, ik zelf zou wel gewoon gaan.

• Pisang

De informatie die minbuza verstrekt is niet achterhaald. Er heeft eind Oktober nog een update plaats gevonden.

Dat “zogenaamde achterhaalde” reisadvies ( een negatief of postief reisadvies bestaat niet eens) in die update heeft niet zo zeer betrekking op Oost Sabah zelf, maar op een gebied dat op een steenworp afstand ten oosten daarvan ligt, zoals Saar al aangaf. Het uiterste zuiden van de Filipijnen, Zamboanga en de Sulu archipel, is al lange tijd zeer onrustig met vele brute moorden en ontvoeringen.

Zo dicht bij Oost Sabah lijkt het ons ( ;) ) geen overbodige luxe om te adviseren daar waakzaamheid te betrachten. Laten we zeggen, om herhaling te voorkomen.

Pisang