veiligheid in oost sabah

• Suus

Veilig zijn en veilig voelen zijn inderdaad 2 verschillende emoties. Echter je kan hier uren lang over discussieren over het veilig voelen en zijn in Maleisie. Als er ‘negatief’ reisadvies/waakzaamheid voor Maleisie door MinBuza wordt afgegeven vind ik het goed dat er ook naar omringende landen gekeken moet worden. Maar om nou een gezin met kinderen bijna het idee te geven dat het gevaarlijk kan zijn omdat er in 2000 gewapende Filipijnen een eiland, Sipadan, 5 maanden lang hebben overmeesterd vind ik dat geen recente update.

Dan moet je ook niet naar New York want daar waren ooit eens aanslagen, ga vooral ook niet naar Madrid en/of Londen.

Waakzaamheid ja!!!!!!!!! Maar ik heb mij geen seconde onveilig gevoeld in Maleisie/Borneo/Sabah.

Ik was gaan duiken op het eiland Sipadan. Denk maar niet dat ik als Nederlandse zomaar op dat eiland kon komen? Ten eerste werd ik vooraf via de duikschool aangekondigd bij de Maleise Mariniers en moest ik ook nog aan land, Sipadan, komen om een krabbeltje te zetten.

Geloof mij? Voorzorgsmaatregelen en genoeg beveiliging in en rondom Maleisie. (tu)

Selamat jalan Memakleetjes.

• Pisang

Suus,

De huidige situatie in het zuiden van de Filipijnen, mn zuid-west Mindanao, vergeleken met 2000 is nagenoeg onveranderd. Erger nog, het is er recentelijk zelfs slechter op geworden. Het is dus WEL een recente update en reden genoeg om bijna 10 jaar na dato reizigers naar dit gebied nog steeds daarover te informeren.

Wederom, zoals ik al eerder zei, het steekt me dat mensen op een persoonlijke titel bepaalde gebieden veilig verklaren omdat er nou eenmaal niets gebeurde terwijl ZIJ daar een korte tijd verbleven. Terwijl de philosophie van de militante groeperingen in de Filipijnen is om Maleisisch Borneo in hun “heilstaat” te betrekken.

Suus, je duik werd vooraf bij de Maleise marine aangekondigd, toch? Waarom zou dat zijn?

Pisang