Thaipusam

• Micha

Hallo,

Ik zit te twijvellen of ik een bezoek zal brengen aan het Thaipusam festival in Kuala Lumpur.

Voor zover ik weet is het in 2010 op 30 januari.

Klopt dit?

Wat moet ik me er bij voorstellen als ik daar loop?

Kun je tussen de mensen doorlopen die gepierst zijn of is het pad dat ze lopen afgezet?

Is het een aanrader om er heen te gaan?

Is het de moeite waard om me reis er op aan te passen?

Graag zou ik de ervaringen horen van mensen die er al een keer geweest zijn.

Alle info is welkom over de Thaipusam.

Micha.

• Cees

Beste Micha,

Ik heb zo'n anderhalve maand geleden ook al een vraag over het Thaipusam op dit forum gesteld maar volgens mij zijn er weinig mensen die daar ervaring mee hebben.

Na veel uitzoekwerk en veel twijfelen hebben we er uiteindelijk voor gekozen om het Thaipusam festival te gaan bezoeken in Georgetown (Penang). Via Tripadvisor en via Google ben ik met mensen in contact gekomen die de festivals regelmatig bezoeken. De algemene mening was dat het in Penang allemaal wat overzichtelijker is. Het is er ook erg druk (vorig jaar 900.000 bezoekers) maar het is wat meer over de plaats verspreid en wat gemoedelijker dan in KL.

Wij zijn in maart bij de Batu Caves geweest dus we kennen het daar. Tijdens Thaipusam is het een ramp om daar te komen omdat iedereen dan vanuit de stad deze reis moet maken. Er rijden wel speciale treinen maar die zitten overvol. Vervolgens klonteren meer dan een miljoen mensen samen op het plein voor de Caves. Dat lijkt ons iets te massaal.

Zowel op Penang als in Kl gaat het beeld van Lord Murunga de dag voor Thaipusam al vroeg in de ochtend vanaf de Sri Mariman Temple in het centrum van de stad naar de caves. In Penang is de afstand zo'n 8 km in Kl ruim 20 km. In Kl vertrekt de stoet al om 0.00 uur in de nacht van 28 op 29 januari. Zowel op 29 februari als op 30 januari is er veel te zien en te beleven. Je kunt je overal gewoon tussen mengen. Op 31 januiari gaat de hele stoet weer terug naar het centrum. Als je het gehele feest wilt bijwonen dan moet je er dus eigenlijk van 29 t/m 31 januari zijn.

Ik hoop dat je iets aan de informatie hebt. Mocht je meer vragen hebben dan hoor ik het wel.

Groetjes, Cees en Jolanda

• NagaDiva

Heb zelf het feest een aantal jaren geleden meegemaakt op Penang. Erg indrukwekkend…. en was dan ook blij dat we met een gids waren die ons alle ins en outs kon vertellen. Het is mi beter een goed beeld van Thaipusam te hebben (kijk een documentaire bijv.) anders is het nogal angstaanjagend omdat je de bedoeling ervan niet begrijpt.

groetjes NagaDiva

• micha

Hallo Cees en Jolanda,

Bedankt voor jullie reactie.

Ik heb jullie vraag inderdaad zien staan, jammer dat er niet gereageerd is, had gehoopt dat ik meer informatie zou vinden op dit forum.

Ik heb inderdaad een paar vragen.

Weet je misschien ook of je er met de taxi makkelijk kunt komen? (in KL)

Voor zover ik weet, is dat ze in de caves de piercings weer worden verwijderd, is er ook een begin punt waar ze worden gepierst?

En hoelaat begint de tocht op 30 januari?

Weet je misschien een site waar ik dat soort informatie op kan vinden?

En, hoe moet ik dat zeggen… is het voor de locale bevolking een serieus gebeuren of is het meer een toeristische attractie?

Ik heb wel eens gehoord dat de toeschouwers bij de kruisingsritueel op de filippijnen veel bloed willen zien…

Nu komt hier dacht ik geen bloed bij kijken, maar zijn de deelnemers en de toeschouwers serieus met het ritueel bezich?

Grtjs Micha

• Cees

Beste Micha,

Je kunt er wel met de taxi komen maar zeker op 30 januari is het een ramp om er een te krijgen. Ik heb begrepen dat je het beste met de extra trein kunt gaan maar dan duurt het wel zo'n 2 tot 3 uur.

Op 30 januari is er geen tocht. Alle gelovigen lopen dan de trappen van de Batu caves op om in de grotten Lord Murunga te eren. Alles is die dag rondom de Batu Caves.

Ik heb begrepen dat er wel toeristen bij zijn maar dat het verder wel echt is. Bloed schijnt er niet (of nauwelijks) te vloeien. De hindoes die boete doen hebben weken gevast en zijn totaal in trance.

Over KL zijn dit wel aardige links:

http://www.bootsnall.com/articles/09-05/thaipusam-batu-caves-malaysia.html

http://www.youtube.com/watch?v=7NCMgS6nxNU

• Denise

Beste Cees en Jolanda,

Gelukkig kunnen jullie goede informatie bieden. Ik ben ook zeer geïnteresseerd om dit festival te bezoeken,

maar dankzij jullie informatie zie ik KL ineens niet meer zo zitten. Ik kies dan liever voor Penang.

Kun je mij misschien een site geven over het festival in Penang?

Groetjes, Denise

• Cees

Beste Denise,

Op de site van de Penang tourist board staat een uitgebreid programma van 2009. Ik heb ze een mail gestuurd om te vragen wat het programma dit jaar is want dat staat er nog steeds niet. Ze hebben me verteld dat het programma dit jaar hetzelfde is. Dat betekend dus optocht op 29 januari, Thaipusam op Waterfallroad op 30 januari en terugtocht op 31 januari.

Het programma van 2009 en een beschrijving van 2010 kun je vinden op:

http://www.visitpenang.gov.my/portal3/penang-tourism-upcoming-event.html?task=view_detail&agid=106&year=2009&month=2&day=7

Informatie over het festival van 2009 kun je ook vinden op de volgende site:

http://www.pulau-pangkor.com/thaipusam-2009.html

Groetjes, Cees

• Denise

Geweldig! Dit is duidelijke info.

Dankjewel.

Gr, Denise

• Cees

Beste Denise,

Hebben jullie al definitief besloten om met Thaipusam naar Penang te komen? Zo ja, komen jullie dan meerdere dagen? Hebben jullie al een hotel gereserveerd? Afgelopen maart zaten wij in het Bayview Beach resort in Batu Ferringhi. Dat beviel ons erg goed. Nu zitten we in het Bayview Georgetown omdat we anders te ver van het festival zitten. Hopelijk bevalt dit hotel net zo goed.

• merel445

Ongeveer 10 jaar terug in het Bayview Georgetown gezeten. Is ons toen prima bevallen. Je kunt met de hotelbus naar het Bayview Beach resort in Batu Ferringhi en mag daar het zwembad gebruiken. Je kunt je drankjes en evt. maaltijd op je kamernummer laten bijschrijven.

Hoe ver van het hotel is het festival, wil er volgend jaar graag naar toe. Hoop dat je hier na het festival nog wilt laten weten hoe het was.