rondreis

• Annemarie

Allereerst mijn complimenten voor deze startpagina. ik haal er veel informatie van af.

wij gaan in juli/augustus voor ongeveer 24 dagen met onze twee dochters van 15 en 18. Nu is het een heel gepuzzel om en verschillende dingen te zien, niet continue aan het reizen te zijn en mooie accomodaties.

Ik zit op dit moment aan ongeveer het volgende te denken.

Aankomst Kuala Lumpur en dan meteen doorreizen naar Malacca en daar te overnachten. Volgens mij is dat met de bus goed te doen.

volgende dag door te reizen naar Singapore. Daar ongeveer 2 hele dagen te verblijven. ederom met de bus.

vanuit singapore door te reizen naar Tioman. voor 5 dagen.

dan wil ik daarna naar Borneo. volgens mij is dat een goede combinatie van natuur & strand. Waar op Borneo weet ik nog niet. Twee plekken verblijven lijkt mij voldoende. ik denk dat er aardig wat te doen is op de plaats zelf.

Als laatste van Borneo terugvliegen naar Kuala Lumpur. daar ook twee dagen.

verder zijn onze algemene wensen: olifanten zien, duikcursus (weet nog niet waar), mooie rustige stranden met een lekker restaurantje in de buurt.

Hoe verleidelijk ook om heel veel te willen zien, wil ik toch keuzes maken. Dus voor de natuur Borneo en dan dus niet naar Taman Negara. Perhentian lijkt me ook prachtig, maar het lijkt me praktischer om naar Tioman te gaan.

Wat ik aan jullie vraag is:

* geeft deze reis mij een goede eerste indruk van Maleisie/Borneo?

* kost het reizen met bus erg veel tijd of is een auto huren voor een paar dagen handiger.

* hoe kom ik makkelijk van Singapore naar Tioman (bus en dan boot)

* hoe kom ik van Tioman naar Borneo.

En dan een laatste vraag: op dit moment zijn de vliegtarieven voor 4 personen vanaf amsterdam naar Kuala Lumpur rond de € 3330,00 (met Emirates). Is dat een tarief dat jullie weten echt veel lager wordt het niet of toch beter wachten op aanbiedingen van Malaysian Airlines.

alvast bedankt voor alle moeite.

annemarie

• yvonne

Onze route was grofweg: singapore-kuching-miri-brunei-kota kinabalu-sandakkan-kuala lumpur-cameron highlands-tioman-singapore

Wat betreft de vliegprijs, wij zijn voor 800 euro p.p gevlogen van dusseldorf naar singapore. Volgens mij is op singepore vliegen ook meestal goedkoper dan op kuala lumpur. Je zou dan bijvoorbeeld dus van singapore eerst naar borneo kunnen gaan. En op het laatst van borneo naar kuala lumpur, via malakka naar singapore.

Wat wij achteraf hadden willen doen maar dus niet van te voren wisten is dat je van londen veel goedkoper naar maleisie kan vliegen, en van hier naar londen kan ook goedkoop. Je moet net de juiste tickets treffen en het er voor over hebben om wat langer te reizen.

Dan tioman..zijn wij dus ook geweest. Wij vonden het leuk om dit aan het einde van de reis te doen zodat je nog even bij kan komen. Maar dat is ieders persoonlijke voorkeur natuurlijk. Je kunt met de bus naar mersing en van daar met de boot naar tioman (er zijn verschillende plekken op tioman waar je heen kan en dat moet je van te voren beslissen) Wij vonden Juara een aanrader. river view vonden wij een top overnachtingsplaats! Wij zijn op de terugweg van tioman naar singapore gegaan, rond 7 uur 's ochtends vertrokken en ik denk rond 11 of 12 uur in singapore. Duurt wat langer door de grensovergang. En als je in juara zit moet je met een jeep naar de haven op tioman. Kan dus korter.

Van tioman naar Borneo gaat volgens mij niet. Je kan wel vliegen op tioman volgens mij vanaf kuala lumpur en vast nog wel een aantal plaatsen maar volgens mij is er geen directe verbinding. Anders even kijken op de site van airasia.

Met de bus reizen kost meer tijd dan met een huurauto. Het gaat langzamer en je bent aan tijden gebonden maar het is goedkoper en je beleeft de cultuur. Wij hebben alles met de bus gedaan en vonden dat prima.

Ik denk dat je een goede indruk krijgt van maleisie. Je kan toch nooit alles zien en moet keuzes maken. In Borneo zou ik kiezen voor de omgeving Kuching (orang oetan opvangcentrum, bako national park, schildpadden eieren zien leggen op satang island) of sandakkan (orang oetan opvang centrum, excursie uncle tan (midden in de natuur veel dieren zien).

Dit zijn de dingen die wij daar gedaan hebben, er zijn natuurlijk nog veel meer dingen te doen.

De kans dat je olifanten ziet is niet heel erg groot trouwens. Wij hoopten ze ook te zien bij uncle tan maar de olifanten komen daar in juli/augustus niet. Alleen in mei en juni volgens mij. Je kan wel naar een olifanten opvangcentrum in de buurt van kuala lumpur. Maar daar hebben wij niet meer voor gekozen.

Heel veel plezier maar dat komt vast goed. Als je nog vragen hebt dan stel ze gerust.

Groetjes Yvonne

• annemarie

dank je wel yvonne voor je uitgebreide bericht. Ik vind de tips van reizigers altijd zeer waardevol.

Wij zijn vorig jaar naar Costa Rica geweest en ik probeer ook regelmatig andere reizigers weer verder te helpen.

als er nog meer tips zijn van andere reizigers dan heel graag.

Annemarie

• yvonne

Ik kijk van te voren inderdaad ook altijd op forums om zo aan informatie te komen. Ook wij zijn vorig jaar naar costa rica geweest! Een beetje dezelfde interesse dus. Hebben jullie nog meer landen die aan te raden zijn?? Dit jaar gaan we naar malawi en tanzania :)

Als je nog meer vragen hebt stel ze gerust!

Groetjes Yvonne

• annemarie

Hoi Yvonne,

ik heb inderdaad nog een vraag en doe dat maar via dit forum. Ook andere mensen mogen uiteraard mijn vraag beantwoorden.

als ik moet kiezen tussen Maleisie of Maleisisch Borneo wat zou jij dan kiezen. ik ben bang dat als we voor alle twee de delen gaan dat we dan te veel moeten haasten.

onze voorkeur gaat uit naar Natuur gecombineerd met mooie stranden. En een duikcursus op een van de eilanden.

Alvast bedankt!

groeten

annemarie

• Hans

Hallo Annemarie,

Ik woon zelf op Langkawi maar als je die combinatie zoekt zou ik zeker voor Borneo kiezen, zeker de natuur daar is toch wel grootser en indrukwekkender terwijl ook het duiken tot het mooiste op de wereld wordt beschouwd.

Helaas is het allemaal wel wat prijzig geworden.

groetjes Hans

• yvonne

Ik zou inderdaad ook voor Borneo gaan. Wij hebben maar weinig gezien van west-maleisie maar als je voor natuur gaat dan moet je naar Borneo. Je hebt in West-maleisie wel de taman negara maar wat ik hoor is dat erg toeristisch. Ook op Borneo zijn mooie stranden en kun je duiken. Je kan het altijd nog combineren met een klein stukje west-maleisie zoals kuala lumpur, cameron highlands, singapore. Maar je kan ook altijd een keer terug gaan voor west-maleisie als het goed bevalt!!

Groetjes Yvonne

• Astrid Smits

Hallo,

Wij gaan van 10 maart tot en met 4 april naar Maleisie, naar het westelijk deel.

We hebben op dit moment een reisvoorstel in ons hoofd, maar vragen ons tegelijkertijd af of het niet te intensief is.

We zijn mensen die graag veel willen zien en ondernemen, maar ook zeker tijd willen inbouwen voor rust en het op je laten inwerken van de indrukken. Wie heeft er ervaring?

Verder is onze belangrijkste vraag. Hoe is het zelf reizen in Maleisie met het openbaar vervoer?

Is het mogelijk om ook ter plekke excursies te boeken? Zijn hier veel mogelijkheden voor, hoe liggen de prijzen en hoe zit het met verzekering e.d. Wie heeft hier ervaring in?

Kuala Lumpur, 6 dagen

Vanuit daar een excursie naar Melaka. Is dit niet erg intensief?

Vanuit daar een excursie naar het ofifanten weeshuis.

Dan naar de Taman Negara, 4 dagen.

Dan naar de oostkust, Merang en Pasir Melanga, waar we o.a. verblijven bij een Maleisisch gezin, 5 dagen

Is het niet te intensief om van west naar oost te gaan en dan na 6 dagen weer terug?

Cameron Highlands, 3 dagen

Langkawi, 6 dagen.

Het liefst zouden we alleen de hotels boeken en de rest op zijn beloop laten. Kan dat?

Wie heeft nog leuke hotel tips voor ons? Een beetje op zijn Maleisisch heeft onze voorkeur.

We hebben Penang eruit gelaten om wat langer in Langkawi te kunnen blijven om na te genieten van de reis.

Is dit verstandig of is het juist zeer de moeite waard om zijn cultuur?

Heeft iemand nog een leuke tip voor een kookworkshop?

Heel veel vragen voor heel orienterende mensen, die graag een droomvakantie willen naar Maleisie.

Groetjes Marcel en Astrid