Maleisie- rondreis- ter plekke excursies boeken

• Astrid Smits

Hallo,

Wij gaan van 10 maart tot en met 4 april naar Maleisie, naar het westelijk deel.

We hebben op dit moment een reisvoorstel in ons hoofd, maar vragen ons tegelijkertijd af of het niet te intensief is.

We zijn mensen die graag veel willen zien en ondernemen, maar ook zeker tijd willen inbouwen voor rust en het op je laten inwerken van de indrukken. Wie heeft er ervaring?

Verder is onze belangrijkste vraag. Hoe is het zelf reizen in Maleisie met het openbaar vervoer?

Is het mogelijk om ook ter plekke excursies te boeken? Zijn hier veel mogelijkheden voor, hoe liggen de prijzen en hoe zit het met verzekering e.d. Wie heeft hier ervaring in?

Kuala Lumpur, 6 dagen

Vanuit daar een excursie naar Melaka. Is dit niet erg intensief?

Vanuit daar een excursie naar het ofifanten weeshuis.

Dan naar de Taman Negara, 4 dagen.

Dan naar de oostkust, Merang en Pasir Melanga, waar we o.a. verblijven bij een Maleisisch gezin, 5 dagen

Is het niet te intensief om van west naar oost te gaan en dan na 6 dagen weer terug?

Cameron Highlands, 3 dagen

Langkawi, 6 dagen.

Het liefst zouden we alleen de hotels boeken en de rest op zijn beloop laten. Kan dat?

Wie heeft nog leuke hotel tips voor ons? Een beetje op zijn Maleisisch heeft onze voorkeur.

We hebben Penang eruit gelaten om wat langer in Langkawi te kunnen blijven om na te genieten van de reis.

Is dit verstandig of is het juist zeer de moeite waard om zijn cultuur?

Heeft iemand nog een leuke tip voor een kookworkshop?

Heel veel vragen voor heel orienterende mensen, die graag een droomvakantie willen naar Maleisie.

Groetjes Marcel en Astrid

• keeci

Astrid,

wij zijn voornemens een soortgelijke reis te maken in juni. Wij gaan ca 4 dagen naar KL, excursie Melakka, dan binnenlandse vlucht naar de oostkust (kota Bahru), 1 week perhentian of redang, daarna tussenstop Cameron highlands, Penang (Georgetown) en vervolgens terug naar KL. Exacte dagen in elke stad laten we grotendeels nog open.

De kosten voor een binnenlandse vlucht vielen reuze mee (65 euro voor 3p) en het scheelt hopelijk veel tijd en moeite.

De terugreis willen we met OV of huurauto doen. Langkawi stond ook op ons lijstje, maar oostkust schijnt 100x mooier te zijn.

We eindigen in KL en blijven ca 2 dagen om inkopen te doen.

Heb tips gelezen over Pasir Belanda aan de oostkust: www.kampungstay.com

of kijk eens op youtube.

Vwb hotels zijn we er nog niet uit. Je ziet op een gegeven moment door bomen het bos niet meer, zoveel mogelijkheden.

succes, ik ben benieuwd naar de reacties die je krijgt.

• IrisR

Hoi Marcel en Astrid,

wij zijn in afgelopen aug-sept naar Maleisie geweest, 4 weken rondtrekken met niks van tevoren gepland/geboekt (behalve hotel bij aankomst KL, laatste dagen perhentian reservering en 3 binnenlandse vluchten). Onze route was:

KL (incl 1 dag Melaka) 3d > TN 2d > CH 2d > Penang 2,5d > Kuching + omgeving (Borneo) 6d> Kuantan/Cherating 2,5d> KT 3d > Perhentian 5d.

Best veel in ‘korte’ tijd, maar het ging ons goed af en wij hebben ons super vermaakt. We wilden veel zien en hadden voor ons genoeg tijd om in te laten werken over het algemeen. Tuurlijk waren we het liefst langer geweest op sommige plekken mja. Maar hou voor ogen dat iedereen eigen wensen heeft wat men uit de reis wil halen. Mbt jullie route, deze is dus absoluut mogelijk!

Jullie belangrijkste vraag: Openbaar vervoer in Maleisie is goed, breed en veel keuze, goedkoop en erg goed te doen. Nog beter… wij hebben tijdens onze vakantie slechts 2 keer de taxi gebruikt omdat het niet anders kon (kwamen snachts om ca 3 uur op KL aan, vertraging. En de 2e keer was het te vroeg waardoor nog geen bussen reden naar het vliegveld op Borneo).

Excursies boeken hebben wij dus ook allemaal daar gedaan en is mijn inziens de beste optie. Het kan je ook veel geld schelen. Er is genoeg keuze vooral op de toeristische plekken (KL, TN, CH, etc) zitten overal kleine (en grote) bureau'tjes die allerlei tourtjes/excursies aanbieden. Maar ook vele hotels/hostels bieden zelf al de mogelijkheid tours te boeken aldaar. De prijzen scheelden nooit heel veel in onze ervaring, maar de een bied misschien net iets anders (of andere tijdstippen) aan dan de ander, of heeft meer keus of kan een combi maken…

Wie heeft nog leuke hotel tips voor ons? Een beetje op zijn Maleisisch heeft onze voorkeur.–> Weet niet wat je precies met Maleisisch bedoelt, maar ik denk dan met name aan grote resorts en dure hotels ontwijken. Voorbeelden v hotels die wij hebben gehad:

KL- China Town Inn, midden in china town op Petaling street omgeven in hawker stalls, winkeltjes, cultuur, dicht bij stations/haltes etc. Wel veel geluiden en drukte door de avondmarkt, maar hebben er niet veel last van gehad (komt 's vonds laat terug en markt is om ca 1 uur weg).

TN-'Tembeling Riverview Hostel&Chalets, erg basic hutjes midden in de bush met erg mooi uitzicht (op rivier en jungle)! hele aardige mensen en ook locals. Uiteindelijk hang je toch de hele dag in de jungle of op een vd floating restaurants.

CH-Cameronian Inn, in Tanah Rata loopafstand van markt en hoofdstraat maar totaal weg vd drukte. Erg goede ervaring en verblijf gehad.

Hoop dat je hier wat aan hebt. Succes en Veel plezier!

Gr Iris

• Trudi

Hallo Astrid en Marcel,

Afgelopen woensdag net teruggekomen vanuit Malaysia waar ik een maand heb rondgetrokken. Welliswaar in de natte moesson en heb dus het oosten en Teman Negara vermeden. Een ned. jongen vertelde mij dat hij 37 bloedzuigers op zijn lichaam heeft gehad. Maar daar zullen jullie in maart/april geen last van hebben.

6 dagen KL is erg lang. In 3 hooguit 4 dagen ben je echt wel uitgekeken daar. Neem daar een 2-daagse ticket voor de Hop on Hop off bus = 38 ringgit p.p. Ga zelf met de bus naar Melaka, in 2 uur ben je daar en er zijn genoeg hostels/guesthouses. Je kan in je hostel in KL vragen of zij voor je willen reserveren. In Melaka is de temperatuur wat aangenamer dan in KL. Er waait een klein windje omdat het aan zee ligt. Probeer Langkawi te vermijden en ga i.p.daarvan naar Palua Pangkor. Is ongeveer 2 uur ten noorden van KL. Prachtig eiland waar ik een veraan, een hoornvogel, wilde zwijnen, een slang, apen, vlinders en een 1000 poot heb kunnen bewonderen.

Cameron Highlands is zeker de moeite waard. Daar heb ik de grootste bloem van de wereld gezien, maar grote kans dat jullie in het verkeerde seizoen hiervoor zitten. Ik heb daar in Papillon geslapen voor 40 ringgit wat neerkomt op nog geen €10. Hele vriendelijke mensen, trouwens in heel Malaysia. Een reisbureautje TJ-travel In Tanah Rata Cameron Highlands kan je vervoer regelen naar Pangkor. Voor 70 Ringgit = €14 wordt je opgehaald met een busje en op de ferry gezet.

Verdere info:

De luchtvaarmaatschappij Air Asia heeft regelmatig hele goedkope vluchten, online te boeken.

Iedereen in Malaysia spreekt engels omdat dat hun 2de taal is. De mensen zijn er erg behulpzaam. Heb je tijd, probeer een reisje naar Borneo aldaar te boeken. Ik ben er helaas nog niet geweest, een andere keer met beter weer.

Veel plezier,

Trudi

• yvonne

Ik ben het eigenlijk eens met IrisR. Wij hebben ook 4 weken rondgereisd in maleisie en Borneo. Alles met openbaar vervoer (behalve vlucht naar Borneo en terug natuurlijk). Goedkoop en goed.

Onze reis was: Singapore-Kuching-Sibu-Miri-Brunei-Kota Kinabalu-Sandakkan-Kuala Lumpur-Cameron Highlands-Pulau Tioman-Singapore.

Ook een volle reis maar heerlijk genoten.

In Singapore de stad bekeken. In Kuching de orang oetans gezien, bako national park en Satang island. Daarna met de boot naar Sibu, met de bus naar Miri. Daar een wandeling gemaakt in Lambir Hills park. Daarna met bus naar Brunei, daar een boottocht gemaakt naar de paaldorpen, een leuke markt bezocht en alle moskeeen en tempels en paleis van de sultan gezien. Daarna naar Kota Kinabalu geweest. In KK national park gewandeld, naar een strand aan de kust en een hele leuke lokale markt bezocht met de bus. Daarna naar Sandakkan. Een mooie tempel en paaldorpje bezocht. En de excursie van Uncle Tan gedaan. Paar dagen midden in de natuur. Daarna gevlogen naar Kuala Lumpur, de stad bezocht. Hierna met de bus naar cameron highlands, theevelden bezocht. (2 nachten is meer dan genoeg, maar wel een heel lekker klimaat!!) En als laatste naar pulau tioman in het plaatsje Juara. Heerlijk relaxed niet druk plaatsje. Mooi strand, lekker eten en een leuk hotel. En toen terug naar Singapore.

Je hoeft niets te boeken. Een hotel kan je altijd de dag van te voren boeken als je zeker van een plekje wil zijn de volgende dag. Excursies hoef je ook niet te boeken. Alleen als je een excursie heel graag wil zou ik hem tijdens je vakantie vast leggen. Hebben wij gedaan met uncle tan omdat we dat gewoon graag wilden. Maar sowieso niet thuis. Dan zit je ook niet vast aan dagen.

Veel plezier. Groetjes Yvonne

• Astrid Smits

Hallo Keeci,

Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie.

We willen zeker een paar dagen naar de oostkust, maar het is niet aan te raden in deze periode daar je stand dagen in te vullen, aangezien er dan nog een staartje van de Moesson zal zijn….

Groetjes Marcel en Astrid

• gerard

Je zegt, Langkawi mijden en i.p.v. daarvan naar Pulau Pangkor. Idd. je ziet daar wat “wild” maar verder is er ook vrijwel niets.

Ik ben er afgelopen november geweest. puur persoonlijk geef mij Langkawi maar. Lekker op het scootertje rondcrossen en de kampongs in. Daarnaast ook dingen bekijken, galeria perdana, snake garden, buffalo farm.

En uiteraard het strand en indien gewenst met een bootje naar de dichtbij gelegen snorkellocaties.