Verkeer en zelf rijden in Maleisie

• Joyce

Goedendag,

Ik heb een waanzinnige reis gezien fly / drive van Singapore naar Penang.

Nu vroeg ik mij precies af hoe het gesteld is met het reizen op eigen gelegenheid met een huurauto in Maleisie?

Las al dat de wegen goed zijn maar las ook iets over corrupte agenten en dergelijke.

Dat schikt mij dan weer een beetje af.

Verder zag ik een bericht van goed nieuws voor rijden in Maleisie.

Kan iemand mijn precies vertellen wat dat bericht nu precies inhoud? Dat was mij niet helemaal duidelijk.

Kortom alles is welkom over het reizen met een huur auto.

Iemand nog tips en dergelijke, wel of niet doen? Ik wil echt heel graag maar ben voor sommige dingen een beetje huiverig / voorzichting. Omdat het gewoonweg nieuw voor ons is links rijden en een heel ander continent met misschien andere regels.

Zijn er verder veel tolwegen en hoe zit het met rijden in de steden malakka en Kuala Lumpur is dat een beetje te doen. hoe zit dat met de hotels in de steden kan je daar parkeren of moet dat tegen betaling of langs de gewone weg.

Alvast bedankt,

Met vriendelijke groet,

Joyce

• Bernard

Hello,

Zelf rijden in malaysia is echt niet moeilijk en het went heel vlug lijks te rijden, ik woon nu reeds 3 jaar en het went vlug; de politie is niet echt currupt en zijn tegenover buitenlanders echt vriendelijk, doch raad ik u af ze om te kopen daar vele wel corect zijn en gemakkelijk door te vingers kijken. Het probleem zijn de andere chauffeurs daar de disipline ver te zoeken is en graag van laan veranderen zonder richtting aanwezer te gebruiken en ze graag op het rechtervak blijven rijden (zoals bij ons op het linkervak) en de expres bussen rijden zoal ze een F1 rijden, voor de rest alles ok en in de grootsteden hebben ze geen gedult dus gebruikt best een wgane met GSPS. U kunt mijn altijd aanschrijven en raad vragen.

Groetjes Bernard

• Joyce

Goedenmiddag Bernard,

Hartelijk bedankt voor uw reactie.

Wij zijn vorig jaar naar Bali geweest en hebben toen al een stopover gehad in Kuala Lumpur.

Het viel ons op dat de mensen en de politieagenten op straat erg vriendelijk zijn. Ook vond ik de stad heel schoon en modern ik had het eerlijk gezegd wat armer verwacht.

De stad deed mij een beetje op de westelijke steden lijken.

Toch heb je ook in bepaalde europese landen dat als de politie een buitenlander ziet ze wel iets vinden om je voor te bekeuren.

Daar hou ik dus niet van dat als ze een huurauto zien dat ze gelijk erop duiken zeg maar.

In ieder geval bedankt zover. Bevalt wonen in Maleisië?

Groeten Joyce

• Danny

Hi Joyce,

Misschien kan ik nog iets toevoegen aan wat Bernard heeft geschreven, hetgeen ik volkomen onderschrijf.

Maleisië heeft i.h.a. een uitstekend wegennet en het kan een waar genoegen zijn er rond te toeren. De snelwegen zijn vergelijkbaar met Nederland maar minder druk, behalve dan bij de grote steden. Er loopt een prachtige tolweg van Johor Bahru naar Penang met voldoende eet- en rustplekken onderweg. Neem wel altijd tissues mee als je naar het toilet gaat. De verkeersregels zijn globaal hetzelfde als in Nederland, alleen zul je veel meer langzaam verkeer en veel scooters/brommers/motortjes tegenkomen.

Rijden in de grote steden kan een crime zijn, met name ook weer door die brommertjes en omdat het verkeersborden systeem niet altijd erg duidelijk is. Of soms zelfs afwezig. Ik kom al sinds 1997 in Kuala Lumpur en elke keer raak ik wel weer een keer de weg kwijt. Maar als je via de nieuwe tolweg MEX de stad in rijdt, kan het bijna niet fout gaan.

De grote hotels hebben vrijwel altijd een parkeergarage, bij sommige moet je daarvoor een paar Ringgit betalen.

Als je je aan de regels houdt zul je weinig van de politie merken en mocht je aangehouden worden voor overtreding…. het is waar, soms kun je je er met RM50 van afmaken, zeker als ze alleen naar je auto komen. Maar ik zou het niemand adviseren. Politie is erg vriendelijk en zeer behulpzaam jegens westerlingen en in tegenstelling tot in Nederland, zullen ze al gauw iets door de vingers zien, mits je geen auto hebt met een kenteken uit Singapore.

Groet, Danny uit Maleisie

• Saar

Ik heb begrepen dat agenten tegenwoordig een beloning krijgen als ze poging tot omkoping melden. Beloning is RM100. Beter safe than sorry, probeer ze niet om te kopen! Je wordt niet zo maar aangehouden. In KL vaak ‘s avonds politiecontroles, maar dan zijn ze op zoek naar jongemannen in sportieve auto’s. Gordels om verplicht zowel voor als achterin.

• koecing

Joyce,

Kan alleen maar de eerdere reacties onderschrijven. Heb nu al diverse malen auto's gehuurd in Maleisie. De laatste maal in afgelopen najaar. Zowel in KL als op Penang. Daarvoor een rondreis gemaakt door Maleisie met huurauto. Wij kregen die na afloop van bezoek aan Taman Negara, dus toen niet in KL gereden. Maar geloof me downtown Georgetown is ook erg druk. Ik vind dat “men” weliswaar vaak hard rijdt, maar wel beheerst en zeker.

Inderdaad de brommerstjes moet je voor uitkijken. Maar geloof me zie kijken zel ook wel uit. Ze zitten er uiteraard niet op te wachten om aangereden te worden.

Zorg in elk geval dat je je eigen risico afkoopt.

En dan de politie. Ik heb alleen maar profijt van ze gehad. Ze zijn behulpzaam als je bijv. de weg kwijt bent geraakt. In één geval moest ik keren en deed dat zonder er erg in te hebben op een plek waar het niet mocht. Bleek pal voor het politiebureau te zijn. Toevallig naar buiten komende agent hield het overige verkeer tegen zodat ik kon keren op een plek waar dat verboden was.

Eén advies, neem een automaat. Sommige maatschappijen (o.a. Hawk) verhuren uitsluitend automaten. Je hoeft je dan in elk geval niet druk te maken over het gespiegelde schakelpatroon.

Veel plezier.

p.s. als je tijd en gelegenheid hebt, bezoek dan ook eens Tai Ping en omgeving. De stad zelf (chinees) is de moeite waard vanwege de zonnescreens bij de winkels. Het hotel is zo zo, maar de hawkerstalls in het nabij gelegen park zijn absoluut top !!

De omgeving is leuk vanwege de vele vissersdorpjes en mangrovegebieden.

• Joyce

Hartelijk bedankt voor alle reacties.

De huurauto zou uit Singapore komen dus dat zou nog wel eens problemen op kunnen leveren.

Maar we zien wel, ik ben in ieder geval overtuigd. Ik wil zeker terug.

Groetjes Joyce

• sas

Hoi Joyce.Ben zelf ook in Maleisie geweest.

En een auto gehuurd. Weinig gemerkt van Currupte agenten e.d..

De wegen zijn over het al gemeen , vooral in de grotere steden goed begaanbaar.

Voor de zekerheid kun je een Jeep huren.

Wij hebben dit van te voren bij het reisbureau besproken. Kun je het beste doen. Is relatief goedkoper. Als je dat daar terplaatse zou doen loop je kans om te worden af gezet.

Wij zaten zelf in het plaatsje Penang . Kuala Lumpur is behoorlijk druk en toeristisch.

Maar het is maar net waar je naar op zoek bent op zo,n reis.

Links rijden is echt wel even wennen. Vooral op rotondes en zo…

Maar het is te doen hoor.

Groetjes Sas

• Olaf uit KK

Hoi Koeching,

Gespiegeld schakelpatroon? Nee hoor, de 1 zit linksboven, de 2 linksbeneden, de 5 rechtsboven, en de R zit rechtsonder.

Voor je hersens blijft het dus exact hetzelfde, je doet het alleen met je andere hand. Gaat vanaf de eerste keer direct goed.

(als dit omgedraaid zou zitten, dan.. wordt het pas lastig, maar gelukkig niet het geval dus).

Ook wat men vaak denkt, dat de pedalen omgedraaid zitten, maar.. ook dat is dus niet waar, koppelen is links, rem in het midden en gas zit rechts.

Wat wel eens fout gaat, zijn de richtingaanwijzer en de ruitenwisser, die zitten bij sommige modellen omgedraaid. Dus… wil je afslaan, in plaats van de richting aanwijzer, gaan je ruitenwissers aan. Dat is wennen, dat duurt best lang voordat je dat hebt afgeleerd.

Oh.. wat ook anders is, je stuur zit aan de andere kant. Wel.. logisch zul je denken, maar.. ik zal je de kost geven hoeveel mensen toch instappen en dan hun stuur kwijt zijn. (oeps.. ik was er ook eentje).

Vriendelijke groet,

Olaf uit KK.

• bernard.bauwens@gmail.com

Hi Joyce,

In malaysia kan je niet zien aan het nummerplaat van de wagen als die een huurwagen is. Voor de rest hoef je geen zorgen te maken om zelf te rijden, doe het kalm aan en rij rustig. de politie is echt geen probleem hier, zie dat je wel een internationaal rijbewijs hebt

het leven bevalt mijn echt goed in Malaysia

Bernard