Taman Negara, moeite waard of niet?

• Martijn

Ik ga in Augustus met vrouw en kinderen (1 en 5 jaar) een paar weken naar Maleisie.

Nu ben ik bezig met de route en vraag me af of het Taman Negara National Park het bezoeken waard is.

Op internet lees ik erg veel dat het overgewaardeerd en overgeprijsd is. Je zou bijna geen wilde dieren zien.

De accommodaties aldaar vind ik er zelf niet veelbelovend uitzien (hetgeen bevestigd wordt door de recenties op zoover, tripadvisor etc.), en bovendien behoorlijk prijzig.

Wat te doen, overslaan of toch gaan en zien dat het allemaal wel meevalt?

• martijn

Je ziet geen wilde dieren in een jungle. Niet in Taman Negara, maar ook niet elders ter wereld. Het regenwoud is te dicht begroeid om een dier, zelfs als dat naast het pad zou staan, te kunnen zien. Wel kan je, als je goed oplet, klein grut zien: een eekhoorntje, insecten, kevers, mieren , bloedzuigers. Soms komen de apen tot in het hoofdkwartier, maar hoog in de bomen zou je ze niet kunnen zien.

Je moet dus niet voor de dieren naar Taman Negara gaan. Wel leuk, ook voor kinderen is: boottochtje over de rivieren die het park doorkruisen, bezoek aan een familie die nog in de jungle woont, korte wandelingen (maar dit is wel zwaar, en gaat niet met een kinderwagen voor je 1jarige) en een lange touwbrug in de jungle.

Accomodaties zijn niet top. Restaurantjes zijn wel leuk; die van het parkhoofdkwartier is wel prijzig (voor maleisische begrippen dan), maar de drijvende restaurantjes op de rivier zijn gewoon goedkoop.

• Munifer

Wij hebben ook getwijfeld, maar we gaan toch naar TN. We hebben niet de verwachting dat

we dieren gaan zien, maar gaan vooral voor de natuur, boottocht en de Canopywalk.

Ik vond het ook lastig om een schone en betaalbare accomodatie te vinden. We hebben voor

Travellers Home gekozen vanwege de goede recensies op tripadvisor.com. Nog steeds vind ik

het aan de dure kant voor Maleisíë, maar in TN is idd alles prijzig. Travellers Home lijkt me

de beste keuze, zeker met een gezin! Het eten schijnt ook erg goed te zijn en als je wilt word je

gratis met een busje naar de rivier gebracht om bijvoorbeeld daar aan het water te eten. We

hebben trouwens voor de Trahome Package gekozen. Misschien een idee. Succes!