Beste Diana,
De Shangri-Las zijn schitterende resorts, maar laat je niet verleiden door het Orang Utan reservaat bij Rasa Ria, dat is echt nep en een toeristen trap.
Het bos is te klein om een bos te noemen (geen dipterocarps, of fruitende Ficus bomen), 1 volwassen Orang Utan kan daar niet eens in overleven. De apen zijn op uitleen basis van Sepilok, als ze groter worden, moeten ze terug naar Sepilok. De enige reden om Orang Utans te houden in Rasa Ria, is ze om aan de toeristen te laten zien. Aan de WestKust van Kota Kinabalu, komen geen Orang Utans in het wild voor, hiervoor zul je echt naar Sandakan, de Kinabatangan, Tabin, Danum of Maliau dienen te gaan, of in Kuchin het Semenggoh centrum.
Ondanks dat je de apen, beter kunt zien in Rasa Ria dan in Sepilok, blijft het een feit dat Sepilok echt is (echt bos, echte probleem apen etc etc.) Maar het vijf sterren geld van Rasa Ria maken het een mooier centrum, doch … nep. Denk niet dat men 15000km reist voor Rasa Ria.
Leuk discussie in de politiek vorige week. West-Maleisie wil apen overhevelen van Sabah naar West-Maleisie. Onze Sabah Toerism Minister is fel tegen. Deze apen horen in Borneo (of Sumatra) en niet op het vaste land van Azie. West Maleisie is heel boos op de Toerism minister van Sabah, maar.. hij houd gelukkig stand. Zou toch te gek zijn, als west maleisie een opvangcentrum heeft. Oh.. ik ben niet tegen dierentuinen hoor, dat is iets anders dan een opvangcentrum.
Wil je meer weten, google mijn naam, en je kunt me vinden.
Vriendelijke groet,
Olaf uit KK.