Monorail Kuala Lumpur

• Diana Bloemen

Hallo allemaal,

in mijn voorbereidingen van onze trip naar Maleisië ben ik me momenteel aan het verdiepen in KL. Daarbij ontkom je uiteraard niet aan de monorail, die volgens hun site bestaat uit een 3-tal lijnen; een gele, roze en blauwe. Als ik goed naar hun schema kijk zijn er geen mogelijkheden om op een bepaald station van de ene lijn over te stappen naar de andere, klopt dat of kijk ik verkeerd? (de meeste hotels liggen bv op de “gele route” en als ik naar Chinatown wil moet ik overstappen op de “roze lijn”.)

Tevens kan ik nergens achterhalen of er een kaart/pas bestaat om meerdere dagen gebruik te maken van de monorail en zo ja, of deze kaart dan geldig is voor alle drie de lijnen of dat deze geheel onafhankelijk van elkaar opereren. Wie kan me helpen? Ik wil dit graag weten daar het ook belangrijk is v.w.b. de hotelkeuze in KL.

Alvast bedankt!

Gr Diana

• Danny

Hi Diana,

Er is de Monorail, die loopt geheel bovengronds op palen van Titiwangsa naar KL Sentral en er zijn 3 metro lijnen (LRT).

Er is een aantal overstapstations, zie http://www.klmonorail.com.my/web/guest/service

Als je een hotel in de stad hebt (Jln Sultan Ismail of Bukit Bintang area) en je wilt naar Chinatown kun je de Monorail nemen naar Hang Tuah, daar overstappen op de LRT naar Plaza Rakyat.

Ik weet niet of ze een dagkaart hebben voor alle lijnen, heb er nog nooit van gehoord. Ik vermoed dat ze allemaal onafhankelijk van elkaar werken.

Groet, Danny

• Diana Bloemen

Hoi Danny,

bedankt voor jouw reactie. Ik heb e.e.a. nagekeken en nu snap ik het ff niet meer; waar ligt nu in vredesnaam Chinatown? Als ik googlemaps gebruik vanaf Bukit Bintang dan verwijst deze me naar Jalan Petaling, dus in de buurt van het monorailstation Chow Kit. Aan de hand van jouw advies (overstap van de mono naar de metro met uitstap Plaza Rakyat, kom ik in een ander gedeelte van de stad uit, overigens maar 1,4 km van ons (vermoedelijke) hotel op Bukit Bintang, het Westin. Waar gaat het mis???

Groetjes Diana

• Danny

Hi Diana,

Heel vreemd, als je in Google maps intikt “Chinatown, KL” krijg je 2 locaties Chow Kitt en Bukit Jalil en die zijn beide verkeerd.

Als je intikt “Jalan Petaling, KL” kom je wel in het hart van Chnatown uit.

In de buurt liggen het Ancasa Hotel en Swiss-Inn

Ik hoop dat je hiermee verder komt.

Groet, Danny

• arold

de monorailtreinen in KL zijn allemaal zelfstandige ondernemingen. Er is een soort chipkaart, http://www.touchngo.com.my/index.jsp

waarmee je bij meerdere lijnen kunt betalen. Vanaf +/- juni 2010 ook de monorail naar het vliegveld. De kaart is ook te gebruiken op tolwegen en diverse winkels.

• Diana Bloemen

Oké, bedankt voor jullie reacties en inderdaad schept google maps nogal wat verwarring in deze…nu kan ik met een gerust hart carnaval gaan vieren…. :)-D

Alaaf allemaal! :+

• Mike

Hoi Diana,

Naar mijn weten bestaat er niet echt een dagkaart, maar je kunt bij iedere halte heel makkelijk kaartjes kopen. Wel is het handig om zelf te weten waar je precies heen moet want bij het loket lijkt men je niet altijd te snappen…

Maar meer info over de monorail en KL is heel goed weergegeven op malaysiasite.nl daar kun je echt heel veel info vinden. Het is een site die ik ook veel heb gebruikt.

Groeten Mike

• Diana Bloemen

Dank je wel Mike, deze site had ik al gevonden, ook de site van de monorail zelf is redelijk verhelderend.

Gr Diana