Betalen met creditcard

• Ilona

Mogelijk zullen wij ook betalingen gaan doen met een creditcard tijdens onze reis. Welke CC word thet meeste geaccepteert binnen west-maleisie incl de eilanden aan de oostkust Perhential en Gem. Island?

Wij gebruiken zelf american Express, helaas hebben we de ervaring uit vorige reizen dat deze niet overal werd geaccepteerd (zelfs niet een voorafboeking voor de overtocht van Italie vaste land naar eiland Elba…)

Hopelijk kunnen we deze CC wel gebruiken

Ik hoor graag reacties,

groet

Ilona

• merel445

In Maleisië is veel fraude met credit cards, dus doe voorzichtig.

Wij gebruiken hem liever niet, zelfs in de hotels wordt soms misbruik gemaakt.

• kees

Hoe betaal jij dan?

kun je voorbeelden uit eigen ervaring noemen? wat betreft fraude of ander

crimineel gedrag in maleisie?

ik wel….maar dan wel het tegenover gestelde

Over heel de wereld wordt er met cc betaald en dus wordt er

ook over heel de wereld misbruik van gemaakt.

Voorzichtig moet je overal zijn.

Ik was in Sandakan (Sabah) waar ik fruit kocht op de markt.

Ik had wat geld uit m'n portemonnee gehaald en die zolang op

wat fruit gelegd waar ik voor stond.

Ik wachtte op m'n wisselgeld en stond te praten met iemand naast me.

Toen ik m'n wisselgeld kreeg stopte ik dat in m'n broekzak, draaide me om

en ging terug richting bus waarmee ik naar het jungleresort in Sepilok ging.

Daar aangekomen kwam ik erachter dat ik m'n portemonnee bij dat stalletje

had laten liggen.

Het was inmiddels al te laat om terug te gaan en moest wachten tot de volgende morgen

om te gaan kijken of een eerlijke vinder hem had gevonden.

Direkt de bank gebeld, de baas van Jungleresort was zo vriendelijk me de telefoon te laten gebruiken

en ik mocht later alles betalen…ook m'n avond eten en alles wat ik die avond zou gebruiken.

De volgende morgen heeft de baas van jungle resort me naar de markt gebracht en

het meisje van het stalletje begon te lachen toen ze me aan zag komen.

Ze had m'n portemonnee zien liggen tussen het fruit en die zolang bewaard voor me.

Alles zat er uiteraard nog in, 2 credit cards, bankpasjes en al m'n geld.

Dus graag niet net doen alsof het overal criminelen zijn in maleisie.

Tenzij je uit eigen ervaring kunt spreken , dat horen we dan graag van je zodat we

er wat van kunnen leren.

• Martijn

pech en geluk zijn van alle tijden en alle plaatsen

omgekeerde verhalen zijn er heel wat meer hoor kees, dat weet jij ook wel

cc zit sowieso niet in mijn portemonnaie (zeker niet 2!)

• ozzietukker

Hoewel er zeker in Maleisie veel fraude is met credit cards was dit niet de vraag.

Zelf heb ik geen problemen gehad met het gebruik van Mastercard Credit card, niet met die van de ABN AMRO, of die van de RABOBANK. Ik zou overigens bij voorkeur inderdaad niet teveel betalen met credit cards in de hotels zelf, vooraf boeken is geen probleem, ook het boeken van vliegtickets vooraf met je credit card zal geen problemen opleveren.

Het punt van fraude is dat juist in hotels of touroperators dat je je card afgeeft en zo eenvoudig een kopie kan worden gemaakt door de hotelmedewerker, en ik weet uit ervaring dat dat ook gebeurd in hotels waar je dat niet van verwacht. Gelukkig gebruik ik voor betalingen in hotels een credit card met een maximaal limiet van 500 euro zodat bij eventueel misbruik de schade (welke je later wel vergoed krijgt) wel meevalt.

• Olaf uit KK

Hoi Kees,

Heel typerend verhaal. Er zijn altijd slechterikken, maar.. hier zijn er ook een heleboel goede mensen. Ik heb dit ook een keer zo meegemaakt met een telefoon, de volgende morgen wilden wij hem afhalen, maar.. dat kon niet, want hij lag in de kluis, alleen de baas kon hem er savonds pas uithalen. (hoe safe niet ?)

Over Credit Cards, ik gebruik mijn Credit Card regelmatig en.. nooit problemen. Alle maleiers hier houden van Credit Cards en die gebruiken ze ook, in supermarkten, winkels, benzine etc etc. Gewoon doen dus.. altijd wel je CC in zicht houden, zodat je ziet wat ze ermee doen.

Overigens, sinds 1 Januari is er in Maleisie een nieuwe Credit Card belasting. Voor alle “lokale” credit cards dienen de locals een RM50 te betalen.

Ik had er 2, maar.. heb half december er eentje opgezegd, omdat ik het zag aankomen. De bank schreef nog keurig, dat er geen reden was om op te zeggen, en dat ze er alles aan zouden doen, om het tegen te houden. Maar.. haha.. nu betaald iedereen toch RM50 aan extra belasting.

Het is hier ook zeer gebruikelijk, om van Credit Card te hopppen, schulden van de ene card naar de andere card over te hevelen etc etc, dus.. ik ken er een heleboel die trots 5 Credit Card laten zien. Haha, deze betalen nu wel een RM250 aan tax.

Vriendelijk groet,

Olaf uit KK