Borneo of West Maleisië?

• Hans

Hallo,

We zijn ons nog aan het orrienteren maar we twijfelen heel erg tussen West Maleisië of Borneo. Natuurlijk zou samen het mooiste zijn maar dan gaan de prijzen (die wij tegen komen in ieder geval) al snel naar de 3000 euro pp. We hebben nu zoiets van “of Borneo of West Maleisië”. Wie heeft beide ervaringen en helpt ons de keuze maken? Of…. wie weet er een goede aanbieder waar het wel betaalbaar is?

• kees

Hoe ga je dan?

Helemaal georganiseerd? of hou je wel van een avontuur waar het allemaal niet zo van tevoren geregeld is en voor hoe lang wil je gaan?. Ik kan alleen voor Borneo (Sabah) spreken en kan je verzekeren dat daar van alles te beleven valt. Dus ik zou zeggen ga eerst naar Borneo en probeer de kosten daar op te vragen.Als het goedkoper uitvalt kun je op de terugweg altijd west maleisie nog aan doen.

Met vr.gr.

Kees

• anne

Hoi Hans,

Ik zou zeggen, om de kosten laag te houden, regel zoveel mogelijk zelf.

Vliegticket boeken (naar KL of Singapore)

Route bepalen (kijk hoe reisbureaus hun reizen aanbieden en plan naar aanleiding hiervan zelf je reis)

Accomodaties zoeken, evt. boeken, of ter plekke boeken (adressen meenemen op reis).

Zo bespaar je veel kosten.

Vervoer? Ov is goedkoop(er?)

Ik zat eerst ook te twijfelen om Borneo en west-maleisie te combineren (we hebben 3 weken in mei/juni). Toch besloten alleen voor West-Maleisie te gaan, zo heb je alle tijd en heb je niet zon haast vakantie. Het is maar net wat je zelf wil. Ik begrijp daty je zoveel mogelijkk wil zien, maar als je overal gehaast langs gaat omdat je te veel wil zien..is dit het waard..? Zoek uit wat je het lieft wil zien..

Succes met voorbereiden.

Tips: www.malaysiasite.nl

www.veelzijdigmaleisie.nl

www.sabah-borneo.nl (hij organiseert goede tours op borneo-sabah)

Gr Anne

• Munifer

Door het zelf te regelen m.b.v. een Lonely Planet en beoordelingssites scheelt het ons 900 euro p.p.!

Dit vergeleken met rondreizen en reisgidsen van reisbureaus.

Mijn ervaring is dat men over het algemeen snel reageert op e-mails. Het is wel handig als je paypal

of een credit card hebt.

• hubaa

3000 pp?? Wij waren dat bedrag kwijt voor ons vieren (2 volwassenen, 1 baby en een peuter). Dus ik zou zeggen ga op de bonnefooi en regel daar alles ter plaatse……

• yvonne

Wij zijn afgelopen zomer 4 weken naar West-Maleisie en Borneo geweest. Alleen ticket hier geboekt en de rest daar uitgezocht. We waren 1500 euro kwijt voor twee personen (excl ticket a 800 euro p.p.)

Wat je moet kiezen, als je wilt kiezen is lastig te zeggen. Waar hou je van? Natuur, dieren, eilanden, duiken, shoppen etc. En hoe lang ga je? Bij allebei is er meer dan genoeg te doen om een paar weken vol te krijgen.

Misschien je vraag wat specifieker stellen…Groetjes Yvonne

• lianne

Hallo Hans,

Voor de kosten hoef je het echt niet te laten. Regel alles lekker zelf en houd heel wat euro's in je zak. Wij gaan met ons gezin van 5 personen (3 pubers en wijzelf) ook naar Borneo. Duur? Ik dacht het niet!

We hebben 6 binnenlandse vluchten geboekt met Air Asia voor 77 euro pp. inclusief alle taxen en nog eten onderweg ook. Dus duur kan ik dat niet noemen.

Wij reizen van KL naar Kuching, dan verder naar Kota Kinabalu, Sandakan en Sepilok.

Die georganiseerde reizen proberen je een poot uit te draaien, en vragen soms wel het 5-voudige van wat iets kost als je het ter plekke regelt. Of regel het zelf vooraf via internet. Je kan gewoon kamers reserveren via internet, en hoeft meestal nog niet eens vooruit te betalen.

Wij reizen al jaren zo, en het bevalt ons uitstekend. Dus gewoon doen wat je hart je ingeeft, voor de kosten hoef je de keuze niet te maken.

Succ6, Lianne

Bosch Vertrekt

• Imme

Hallo Hans,

Wij gaan in augustus een georagniseerde reis maken.

Eerst 5 dagen Borneo en dan West Maleisie voor 1739 euro pp.