23 dagen: Hong Kong - Borneo - Malesie - Singapore - Hong Kong?

• Missterious

Hallo lieve mensen,

In Augustes zou ik graag een tour willen doen in Maleisie. De tickets naar Hong Kong zijn echter stukken goedkoper, dus ik dacht dat het wel leuk zou zijn om daar dan ook meteen even te stoppen en dan met Air Asia verder te reizen aangezien die tickets bijna voor niets zijn ;)

Hieronder mijn itinary/planning.

Hong Kong: 3 nights (Hong Kong - Kota Kinabalu with Air Asia)

Kota Kinabalu: 1 night

Sandakan/Sukau: 1 night

Kota Kinabalu: 2 nights (Kota Kinabalu - Kuching with Air Asia)

Kuching: 1 night

Batang Ai: 2 nights (Kuching - Penang with Air Asia)

Penang: 2 nights

Kuala Lumpur: 2 nights

Taman Negara: 2 nights

Kuantan/Cherating: 2 night

Melaka: 1 night

Singapore: 3 nights (Singapore - Hong Kong with Air Asia)

Hong Kong: 1 night

Zelf ben ik alleen in Hong Kong geweest en de rest is mij erg onbekend dus ik heb mij gewoon gebaseerd op wat reizen van 333travel qua route en dan heb ik singapore en hong kong eraan toegevoegd.

Op lonelyplanet kreeg ik alleen de feedback dat dit een druk schema is, maar het zou handig zijn als iemand mij kan vertellen wat ik kan overslaan en waar ik beter wat meer tijd in kan steken (en dan het liefst met een uitlegje waarom ;), weten we dat ook weer!

Ik zou graag wat langer op een strandje blijven om even te rusten. Vraag is alleen WELKE. Ik ben zelf nogal verzot op Koh Samui en dan vooral Bophut. Het leuke vind ik daar dat je de drukte een beetje kunt ontsnappen maar toch ook nog de juiste faciliteiten hebt zoals leuke boetiekjes en heel goede restaurants en hotels. Al met al is het vrij trendy, maar op sommige plaatsen kun je makkelijk rusten. Is er iets soortgelijks op Maleisie? Langkawi en Penang lijken me erg druk, terwijl Pulau Perhentian Besar en Kecil mij dan weer iets teveel bagpackers locaties zijn waar de faciliteiten een beetje ontbreken. Hopelijk kan iemand mij een beetje helpen.

Verder vraag ik me af of er in Taman Negara nog meer hotels zijn dan alleen Taman Negara Mutiari hotel?

Ik kijk er naar uit wat feedback te krijgen waar ik mee uit de voeten kan om mijn travelplan een beetje te verbeteren.

Groetjes,

Missterious

• Cees

Onze persoonlijke ervaring is dat het prettiger is om minimaal 3 nachten in een hotel te blijven. Je hebt dan twee dagen om de omgeving te verkennen en je hebt minder het gevoel alleen maar vanuit je koffer te leven.

• Missterious

Hi Cees,

Bedankt voor je antwoord. Zie je iets op mijn reisschema echter wat we kunnen skippen of iets? Ik weet dat 3 nachten fijner is, maar we werken nu eenmaal (gellukig in deze tijden nog) allebei dus we kunnen niet een maand wegblijven.

Of wellicht is er iets waar je niet langer zou blijven als een nacht, dan hebben we ergens anders weer wat meer speling.

Groetjes,

Mandy

• Martijn

je reisschema doet me denken aan “europa in 3 weken” zoals dat door amerikanen en jpanners werd gedaan, die keken thuis via de foto's waar ze geweest waren

volgend jaar liggen al die plaatsen er ook nog

• Pisang

Wel een leuke opmerking van Martijn.

Hier in Japan vroeg ik eens iemand of Japanners op reis ook ansichtkaarten naar vrienden of familie sturen, zoals we dat in Nederland gewend zijn.

Antwoord: “Daar hebben we totaal geen tijd voor!!”

• Cees

Hoi Mandy,

Wij zijn net terug van onze tweede reis naar Maleisie (de laatste keer gecombineerd met Thailand) en ook deze keer vonden we twee nachten in een hotel te kort. Helaas ontkom je er soms niet aan als je een stuk wilt trekken maar ideaal is het niet. Ik denk dat je beter wat keuzes kunt maken. Als je al in Hong Kong geweest bent dan zou ik dat bijvoorbeeld skippen. Omdat je nog nooit in Maleisie geweest bent zou ik persoonlijk een keuze maken voor het vast land of Borneo. Wij hebben vorig jaar drie weken rondgereisd door Singapore en het vaste land van Maleisie en dat was al druk genoeg. Je krijgt een beter beeld van een land door er rustig doorheen te reizen dan door van hot naar haar te vliegen. Je zou bijvoorbeeld direct van Amsterdam naar Singapore kunnen vliegen. Na een paar dagen de bus naar Malakka en van daaruit een rondreis met de bus, de taxi of een huurauto. Eindig dan met een paar dagen KL, Penang of Langkawi.

Overigens staat het verslag van onze rondreis hier nog ergens op het forum. Misschien heb je er iets aan. Als je even een PM stuurt dan kan ik je ook de link naar de foto's toesturen (stond ook hier op het forum maar hij werkt niet meer).

Groetjes, Cees

• saskia

Beste Missterious,

Wat betreft TN wilde wij graag ook een ander hotel aangezien de recensies niet erg best zijn.

Wij kwamen uit bij Lake Kenyir Resort aan Lake Kenyir. Ligt wel noordelijk van TN en er dus niet middenin wat Mutiara wel ligt.

Wij gingen persoonlijk voor wat luxe en vanuit Lake Kenyir is er genoeg te doen. Ik ben er nog niet geweest, dus is puur gebaseerd op wat ik gelezen heb.

Je route klinkt mij ook wat druk. Ik zou denk ik ook wat keuzes gaan maken. Cherating noem je bv (waarschijnlijk voor de schilpadden), maar als je bv naar de perhentian gaat, wordt er ook aangegeven op veel sites dat daar ook schilpadden zijn. Weet niet of ze ook eieren leggen op het strand, maar snorkelen met ze lijkt me al genoeg:) Melaka hebben wij er zelf niet tussen gezet, maar ja ligt wel voor jullie in de route vanuit Singapore. Singapore ben ik zelf niet geweest maar is denk een beetje vergelijkbaar met KL. Waarom niet vanuit Hong Kong vliegen op KL?

Dan sla je Singapore en Melaka over.

Mag ik je vragen wat het verschil is in kosten voor de vlucht naar Hong Kong ipv KL/Singapore en is dit rechtstreeks?

Wellicht zou het voor ons nog een optie kunnen zijn:) De vlucht naar KL is nu 810 euro. Wellicht heb ik het gemist maar wanneer is jullie reisperiode?

Het scheelt vaak als je voor 30 juni vliegt ivm hoogseizoen, scheelt zo 200 euries.

Groet Saskia

• joost123

- Kuching - schrappen

- Kota Kinabalu 1 dag schrappen, meteen doorvliegen je hebt anders toch niets aan die dag. Of meteen 3 tot 4 nachten verblijven en dan doorvliegen naar Sandakan.

- Kota Kinabalu, maak 2 of 3 dagen tripjes met Olaf.

- Sandakan, ga daar naar de apen 1 nacht en vervolgens Last Frontier Resort voor 2 nachten.

- Batang Ai - schrappen

Je kan natuurlijk ook heel Singapore schrappen. Kun je vast nog wel een keer een leuk ticket voor vinden.