Maleisië of Indonesië?

  • Ineke

    Begin volgend jaar zouden we 2-3 weken naar Maleisië of Indonesië op vakantie willen gaan. Welk raden jullie aan?

  • jannus

    Ik raad aan om geduld te hebben.

  • Carla

    Ineke

    Wij zijn in Maleisië geweest en hebben daar een kleine rondreis gemaakt eerst Kuala Lumpur, daarna de Taman Negara, Cameron Highlands, Penang en afgesloten in Langkawi.

    In Indonesië hebben we op Java rondgereisd van Jakarta t/m de boot naar Bali en op Bali hebben we ook best veel gedaan.

    Ik vind dat ondanks deze landen zo dicht bij elkaar liggen ze absoluut niet met elkaar te vergelijken zijn.

    Aangezien ik niet weet waar jullie voorkeur naar uit gaat is het ook moeilijk om 1 lanf uit te kiezen.

    Ik zou zeggen kies er nu 1 en probeer de andere het jaar erop te doen.

  • Cees

    Beste Carla,

    Wij zijn nu twee keer naar Maleisie geweest. Dat is ons beide keren erg goed bevallen. Toch willen we ook graag een keer naar Indonesie. Daarom zijn we wel benieuwd naar de grote verschillen die je hebt ervaren. Zou je die een keer op kunnen noemen?

    Alvast bedankt, Cees

  • Mike

    Hoi Ineke en Cees,

    Wij zijn naar Penang, KL en op Bali geweest. Wij waren eerst in Maleisie geweest en toen wij voor het eerst op Bali kwamen was het wel even een culture shock. Bali ligt weer een heel stuk achter op Maleisie qua voorzieningen. In KL heb je de monorail supermoderne malls en alles. Als je daarna op Bali komt met de brommertjes en dergelijke dan was dat bij ons wel even wennen. Maar daarna hebben wij ook enorm genoten van Bali en wij zijn daarna weer terug gegaan naar Bali.

    In mei gaan wij naar Thailand, KL en Penang. Wij kunnen niet echt kiezen zeg maar. De mensen zijn allemaal aardig en overal is genoeg te doen en te beleven. Over de rest van Indonesie en Maleisie kan ik niets zeggen omdat ik daar niet ben geweest.

    Maar binnen Azië vliegen is behoorlijk goedkoop met de prijsvechters aldaar. Dus als je goedkoop in KL kunt komen zou je ook een bezoek kunnen combineren, alhoewel er in beide landen genoeg te doen en te zien is om 3 weken aaneengesloten dingen te doen. Tsja keuzes zijn soms ook lastig haha.

  • joost123

    www.indahnesia.com is een indonesie forum, onderaan zijn de Nederlandstalige forums.

    Erg interessant en leerzaam.

    Deze landen zijn niet te verglijken. Op Bali zijn er veel hindu ceremonies en tempeltjes.

    De stadjes op Bali verschillen al dag en nacht, Kuta/Ubud/Lovina/

    Ik ben 2 keer op Bali geweest. Ik kijk gewoon welke tickets in de aanbieding zijn en naar die landen ga ik op vakantie.

    Op Bali kun je, in mijn ogen, het beste rondreizen met een taxi (30 euro per dag) en enkele dagen in enkele plaatjes blijven.

    Voor 2-3 weken vakantie zou ik het niet combineren met Maleisie.

    Wil je op een tropisch eiland, ga dan vanaf Bali naar de Gili Islands voor enkele dagen.

    Ontzettend mooi duiken en je waant je op een bounty eiland.

    Eenvoudige gezellige homestay voor een paar nachten, www.gede-homestay.com in Lovina

  • Carla

    Zoals Mike al schreef zit er tussen de beide landen een enorm verschil.

    Maleisië is een erg ontwikkeld land en het verschil tussen arm en rijk is er voor het oog minder groot. Krotten e.d. hebben wij bijna niet gezien.

    Het is een erg schoon land met ontzettend vriendelijke mensen. Opdringerige verkopers zijn wij nergens tegengekomen.

    Java en Bali zijn nog lang niet zo ontwikkeld. Ook zie je hier veel meer krotten e.d. Het is ook minder schoon. De mensen zijn er wel vriendelijk maar veel terughoudender. En de verkopers ja die zouden je het liefst van alles aansmeren en rustig ergens rondkijken om wat te kopen is er niet bij.

    Tussen Java en Bali is er ook een enorm verschil. Java is net als Maleisië voornamelijk Islamitisch.

    Bali is voornamelijk Hinduïstisch

  • Cees

    Mike, Carla, Joost,

    Bedankt voor jullie reacties.

    Wij zijn dus net terug van onze tweede reis naar Maleisie. Deze keer hadden we het gecombineerd met een rondreis door Thailand. Bij terugkomst in Maleisie (uit Thailand) viel het ons meteen op hoe netjes (bijna westers) Maleisie is. Dat was best een heel verschil met Thailand, dat veel rommeliger aan doet. Als ik jullie verhalen zo lees dan is het verschil tussen Maleisie en Indonesie nog groter.

    Voor Ineke vraag ik me af of het haar eerste reis naar Azie is. Zo ja dan zou ik met Maleisie beginnen. Er is genoeg te zien en te doen en de mensen zijn er extreem vriendelijk (viel ons nu ook weer op). Als je al vaker in Azie bent geweest dan zou Maleisie wel eens tegen kunnen vallen omdat het af en toe best wel westers aan doet.

    Cees

  • Joost123

    Gewoon beide landen zien, in volgorde van ticketaanbiedingen.

    Afgelopen jaar voor tweede keer naar Maleisie geweest, ticketaanbiedingen van 460 euro wilden we niet missen.

    1 keer moesten wij in het hoogseizoen op vakantie, wat een ticketprijzen zeg!

    Thailand, Maleisie, Indonesie zijn allemaal mooie landen. Maar hangt er ook weer af waar je heen gaat.

    Wij zijn 2 keer naar maleisie geweest, 2 keer naar Indonesie en 2 keer naar Thailand.

    Ik verwacht dat we nog wel een derde keer gaan, liggen op belangrijke doorreisroutes dus een stop over is altijd leuk.

    In Maleisie zijn mensen niet opdringerig en zeer vriendelijk.

  • Ineke

    Hoi Cees,

    Ik ben vorig jaar reeds in China geweest wat een zeer indrukwekkende reis was.

    Vermits ik voor mijn werk een tijd naar Singapore ga willen we er gebruik van maken om van daaruit te gaan rondreizen naar of Maleisië of Indonesië. Als ik de reacties hier zo hoor moet je als je meer wilt genieten van het typische Azë naar Indonesië gaan.

    Ineke