30kg MAS

• Pisang

Volgende maand vlieg ik met MAS van Tokyo via KL naar London. Nou zal je je afvragen waarom ik zo'n omweg neem. Welnu, de reden is dat ik dan even vlug in de stad weer het authentieke Maleisische eten kan proeven tijdens mijn transfer. Tja, je zal maar wanhopig zijn..;)

Mijn vraag is echer als volgt. Ik ben van plan meer dan de gebruikelijke 20kg baggage mee te nemen. Misschien wel 30kg. In economy dus. Is het verstandig dit vooraf aan te geven tijdens boeking? Of is het beter ter plaatse af te rekenen aan de check-in balie?

Trouwens, kan ik hiervoor de gespaarde miles op mijn Flying Blue card of JAL Mileage Bank card (Japan Airlines) gebruiken?

Pisang

• Cees

Hoi Pisang,

Weet je zeker dat je maar 20 Kg mee mag nemen? Tegenwoordig is het bij MAS afhankelijk van de boekingsklasse. Op onze laatste vlucht van Bangkok naar KL hadden we de op een na goedkoopste boekingsklasse maar daardoor mochten we toch al 25 i.p.v. 20 Kg meenemen.

Verder zou ik proberen zoveel mogelijk zware spullen in je handbagage te doen (zo'n klein vliegtuigkoffertjes). Als je daar 10 Kg in doet (doen wij ook) en de rest in de koffer zou het gratis moeten lukken. Nog maar twee keer gezien dat ze handbagage gingen wegen. Daarnaast geldt ook nog dat als bijv. 20 Kg is toegestaan dat dan 22 Kg nog net gratis is.

Cees

• Pisang

Hoi Cees,

Bedankt voor je reactie.

Ik ben op de hoogte van de “handbaggage-truc”. Dat is ook mijn tactiek telkens als ik vlieg.

Maar mijn verblijf in London kan wel eens 2 of 3 jaar duren, dus wil ik zoveel mogelijk direct met me meenemen.

Als ik bv door mijn werkgever uitgezonden zou worden zou er geen enkel probleem zijn. Maar dit is puur een persoonlijke kwestie, dus alle kosten zijn voor mijn rekening. Vandaar de vraag.

• Cees

Hoi Pisang,

Wij hebben dus geen ervaring met het vooraf opgeven van extra gewicht. Je kunt MAS natuurlijk gewoon even bellen en navragen wat het kost als je het van tevoren al aangeeft en wat het kost op de luchthaven. Omdat het aardig in de papieren loopt (volgens mij is het zo'n 35,00 Euro per kilo) zou je kunnen overwegen (als je dus nog geen ticket hebt) om een duurder ticket te kopen zodat je meer bagage mee kunt nemen. Dat is gewoon een rekensommetje.

Cees

• Pisang

Cees, bedankt.

Ik ga deze mogelijkheden eens bekijken.

Pisang