kledingvoorschriften

• anne

Hallo,

Ik begin nu langzamerhand met het inpakken van onze tassen, we gaan 13 mei naar Maleisie 3 weken :D

Maar waar moet ik rekening mee houden qua kledingvoorschriften?

Kan ik bijv. korte broeken (van die shorts) aan? Wat kan je wel/niet aan? Gr Anne

• natalie

In principe kun je alles dragen. Hoe het aan de oostkust van Maleisie is weet ik niet. Daar ben ik niet geweest. Maar het is er blijkbaar wat religieuzer.

Ik liep veelal in een korte broek met topje. En dat was prima. Maleisie is redelijk ‘westers’. En ze zijn toeristen gewend.

We zijn met onze kinderen een keer gaan zwemmen in een zwemparadijs. Daar stond aangegeven dat je niet met kleding aan mocht zwemmen en badkleding moest dragen. Echter alle vrouwen dragen daar een korte broek met t-shirt in het water. Mannen gewoon een zwemshort. Als je dan met je bikini aankomt, voel je je toch enigszins ongemakkelijk. Echter wordt je wel volledig geaccepteerd.

Achter de twin towers heb een ‘zwembad’ (meer een laagje water) voor kinderen. Er zijn ook ‘badmeesters’ aanwezig. Hier wilde mijn man zijn t-shirt uittrekken om met de kinderen wat in het water te poedelen. Toen werd hem wel te kennen gegeven dat dit niet mag. Maar helemaal niet op een vervelende manier. Maleisiers zijn hele vriendelijke mensen, open en spontaan.

Dit zijn twee opvallende zaken die we hebben meegemaakt, maar voor de rest nooit problemen gehad, niet aangestaard of wat dan ook.

Natuurlijk moet je bij het betreden van een moskee wel de kledingvoorschriften in acht nemen. Respecteer de mensen en je krijgt respect terug.

Vergeet geen warme trui en broek, want in de Cameron Highlands hebben wij drie dagen lang 15 graden en regen gehad. En dan is het toch wel ‘koud’ als je 30 graden gewend bent.

Je zult een geweldige vakantie hebben in maleisie. EN je kunt je koffer inpakken zoals je wilt.

Geniet!

Groetjes, Natalie

• Mike

Wij hebben toen wij voor het eerst in Maleisië kwamen even raar gekeken toen wij in KL rond liepen. Je ziet daar de lokale (voornamelijk Chinese) bevolking rondlopen in strakke truitjes en ultra korte broekjes, maar ook vrouwen met een hoofddoek. Wij hebben buiten de tempels om nergens mee gemaakt dat onze kleding een probleem was. Maar mijn vriendin had als wij tempels bezochten zo'n doek (sarong??) bij die zij op dat moment over haar schouders en armen kon slaan zodat alles bedekt was.

Enne als je je koffer niet te vol wilt stoppen… Kleding winkels genoeg in Maleisië >:D<

• Yvonne

Ik ben in 2008 met een stel bevriende indonesiers naar KL geweest, zij vertelden ons dat het heel erg gewaardeerd wordt als je je gepast kleed, dwz bedekte schouders en benen.

Wij stonden in de rij voor de Petronas-towers toen er een paar toeristen in shorts met ontbloot bovenlijf en de dames in hempjes met spagettibandjes en korte rokjes aan kwamen. De indonesiers vertelden ons dat de maleisische bevolking in de rij het over de toeristen hadden en dat ze het erg ongepast vonden. Ze voelden zich ook erg ongemakkelijk bij hoe de dames gekleed waren. Maleisische (en indonesische) mensen zijn heel bescheiden en terughoudend, ze zullen niet gauw de confrontatie aangaan en zeggen dat het niet gepast is om zo gekleed te gaan. In de kustplaatsen nemen ze er niet zoveel aanstoot aan, maar zeker wel meer landinwaarts.

Ik zou de kledingvoorschriften respecteren, is toch niet teveel gevraagd? Ze waarderen het echt!

• Sinterklaas

Kort samengevat: Alles behalve naakt is goed… :)-D

• Zwarte Piet

Nee Sint, gstrings en topless op het strand dat kan niet.

Te opzichtig je blanke borsten laten schudden in je tanktop kan ook niet.

We moeten ons wel aanpassen aan het gastland, dat hoort zo.