hallo!
ik ben samen met mijn vriend 3 weken in borneo geweest twee maanden geleden en ik zou zeker adviseren om alles zelf te regelen!
Kijk vooral eens op airasia.com!! daar kun je voor heel weinig geld tickets boeken in Borneo. zo vlogen wij voor 12 euro van kuala lumpur naar borneo. We hadden dit wel een aantal maanden van tevoren geboekt. ook vlogen wij naar brunei, mulu, enz voor niet meer als 30 euro per persoon. Airasia is ook een hele goede vliegmaatschappij zonder vertragingen en heerlijk eten!
vergeet vooral niet naar Mulu national park te gaan! Dit is alleen bereikbaar met een vliegtuig, en is via malaysianairlines.com. mulu staat bekend om de grootste grotten ter wereld, de pinnacles en de miljoenen vleermuizen die tegen zonsondergang de grotten uitkomen.
Voor kuching is een dag voldoende. een tip is om op eigen houtje naar het semonggho orangutan reservaat te gaan. dit is niet zo toeristisch als sepilok in het noorden van borneo. in sepilok sta je met 300 mensen naar de apen te kijken en in semonggho sta je met tien mensen in totaal. voor 4euro kun je er met met de lokale bus komen inclusief de entreeprijs van het centrum.
Bako national park ligt op kleine 2 uur rijden van kuching en is een prachtig jungle eiland. we hebben hier overnacht en was zeer de moeite waard omdat in de vroege uurtjes de probuscus apen en silverleaf monkeys op het strand naar voedsel komen zoeken. ook de nachtwandeling was geweldig!!!! (de beste die wij op boneo hebben gedaan)
tijdens onze reis van vier maanden hebben we een site bijgehouden met onze verhalen en veel foto's. misschien is het wel leuk om daar eens op te kijken voor wat indrukken van borneo. www.viermaandenopreis.web-log.nl
je mag altijd contact met mij opnemen als je meer informatie wilt want ik heb heel veel tips!
vergeet ook niet labuk bay op te zoeken! een eiland met wel honderd probiscusmonkeys. helemaal niet bekend bij de toeristen.
succes met de voorbereidingen!!