borneo op eigen houtje

• zoef

hallo allemaal,

In september ga ik met mijn partner (bijna)3 weken naar maleisie.we hebben alleen het ticket geboekt(geen geld trouwens bij schipholtickets.nl)

nu heb ik alleen het probleem(net als vele hier)dat er zoveel te zien is daaro!! natuurlijk wil ook ik alles zien en wat luieren en duiken aan de oostkust.

nu is mijn vraag of je op borneo makkelijk zelf alles kunt regelen of is het handiger om een 3/4 daagse trip te regelen bij bv oad zodat je in

die dagen de hoogtepunten ziet zonder zelf veel tijd aan het zoeken en regelen te verliezen.

ik las nl ook dat je daar veel met een gids moet bezoeken.

groetjes zoef

• bernard.bauwens@gmail.com

Hi

In sabah borneo kunt u alles ter plaatse doen bij locale reis agenten. u kunt bijna alles zonder gids doen ook met uitzondering van berg kinabalu dat voor u iegen veiligheid.

U kunt mijn gerust aanschrijven

Bernard

• yvonne

Op Borneo kan je alles zelf ter plekke regelen. Parken kun je zelf naar binnen, ook kota kinabalu. Wil je de berg daar beklimmen dan inderdaad wel met gids. Overnachtingen hoef je hier ook niet te boeken. Kan allemaal daar. Vluchten evt. hier boeken omdat het goedkoper is zo ver van te voren maar ook dat kan daar. Openbaar vervoer is echt prima dus je kan daar goed zelf reizen! Nog meer vragen stel ze dan gerust! Groetjes Yvonne

• zoef

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties.

Hoeveel dagen moet je ongeveer uittrekken voor een bezoek aan Borneo om de populaire bezienswaardigheden te bezoeken?

Is Kuching de moeite waard om daar langer dan 1 nacht te blijven?

is de route Kuching-kota kinakalu met het openbaar vervoer te doen en de moeite waard of gewoon vliegen??

Bedankt alvast!

groetjes zoef

• elaine

hallo!

ik ben samen met mijn vriend 3 weken in borneo geweest twee maanden geleden en ik zou zeker adviseren om alles zelf te regelen!

Kijk vooral eens op airasia.com!! daar kun je voor heel weinig geld tickets boeken in Borneo. zo vlogen wij voor 12 euro van kuala lumpur naar borneo. We hadden dit wel een aantal maanden van tevoren geboekt. ook vlogen wij naar brunei, mulu, enz voor niet meer als 30 euro per persoon. Airasia is ook een hele goede vliegmaatschappij zonder vertragingen en heerlijk eten!

vergeet vooral niet naar Mulu national park te gaan! Dit is alleen bereikbaar met een vliegtuig, en is via malaysianairlines.com. mulu staat bekend om de grootste grotten ter wereld, de pinnacles en de miljoenen vleermuizen die tegen zonsondergang de grotten uitkomen.

Voor kuching is een dag voldoende. een tip is om op eigen houtje naar het semonggho orangutan reservaat te gaan. dit is niet zo toeristisch als sepilok in het noorden van borneo. in sepilok sta je met 300 mensen naar de apen te kijken en in semonggho sta je met tien mensen in totaal. voor 4euro kun je er met met de lokale bus komen inclusief de entreeprijs van het centrum.

Bako national park ligt op kleine 2 uur rijden van kuching en is een prachtig jungle eiland. we hebben hier overnacht en was zeer de moeite waard omdat in de vroege uurtjes de probuscus apen en silverleaf monkeys op het strand naar voedsel komen zoeken. ook de nachtwandeling was geweldig!!!! (de beste die wij op boneo hebben gedaan)

tijdens onze reis van vier maanden hebben we een site bijgehouden met onze verhalen en veel foto's. misschien is het wel leuk om daar eens op te kijken voor wat indrukken van borneo. www.viermaandenopreis.web-log.nl

je mag altijd contact met mij opnemen als je meer informatie wilt want ik heb heel veel tips!

vergeet ook niet labuk bay op te zoeken! een eiland met wel honderd probiscusmonkeys. helemaal niet bekend bij de toeristen.

succes met de voorbereidingen!!

• Clement Jager

Afgelopen zomer heb ik met mijn vriendin 4 weken door Borneo getrokken op eigen gelegenheid.

Jaar daarvoor waren wij naar Java en Bali.

Wat ik zeker als tip mee wil geven is dat je trips naar de mooiste parken/plekken wel zo vroeg mogelijk boekt, veel moet wel enige tijd van te voren, zeker als je bijvoorbeeld naar Kinabatangan (aanrader!) wilt.

We hebben tijdens de reis een weblog bijgehouden, daar kun je het één en ander aan info vinden: http://moencleopreis.waarbenjij.nu

Je mag me ook altijd mailen!

Groet en enjoy, het wordt zeker een geweldige trip!

• zoef

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie tips.we gaan de eerste 3 dagen van de vakantie naar KL.kunnen we daar bij zon bureautje de trips dan regelen voor de

dagen daarna in Borneo?of is dat al te laat?vorig jaar zijn we naar thailand geweest en hebben we trips en hotels daar ter plaatse hooguit een dag van tevoren geboekt.Kan dat nu ook?ik heb nog geen idee nl hoe ons reisschema er uit gaat zien!

hoeveel dagen zou ik moeten uittrekken voor borneo?ik wil graag zien:kuching,longhouses,bako n park of mulu n park,mooi grotten zien,wandelingen maken door de regenwouden.ik denk dan toch dat ik taman nagara laat vervallen(.of heeft dat ook weer iets wat we moeten zien?)

alvast bedankt!!

groetjes zoe

• zoef

hallo clement,

ik heb inmiddels je weblog gelezen.het klinkt allemaal erg spannend en mooi.

ik zit alleen een beetje met de vele binnenlandse vluchten.vliegen is niet mijn hobby zegmaar.

en ook denk ik dat ik na 2/3 dagen jungle/oerwoud het wel weer gezien heb.is het bako park en daarna het mulu park

teveel van t goede?ik zat ook te denken om de uncle tan excursie te doen.ik vraag me af of het allemaal nie veel op elkaar lijkt?

bedankt voor de tips.

groetjes zoef

• yvonne

De parken die je noemt zijn wel anders. Althans mulu zijn we niet geweest maar dat lijkt me wel echt heel anders. Je kunt natuurlijk ook een keuze maken. Uncle Tan is wel echt een gave ervaring, de ervaring is daar zoveel meer dan alleen de jungle. Als ik moest kiezen tussen bako en uncle tan ging ik zeker naar uncle tan!!!!

Binnenlandse vluchten hoeft niet, alleen naar Borneo toe dan en terug. Wij hebben verder alles met de bus gedaan. In kuching begonnen naar Sandakan. Dus het kan goed.

Heb je nog meer vragen stel ze dan! Groetjes Yvonne

• zoef

hallo Yvonne,

bedankt voor de tips.weet je ongeveer hoe lang de reis duurt van kuching naar miri met het o.v.?

en dan van miri naar de uncle tan tour?we hebben ongeveer een week voor borneo gepland.zou dat lukken denk je?(zonder mulu park)

alvast bedankt.

groetjes zoef