borneo op eigen houtje

• yvonne

Als je er tussenin niets wilt doen zou ik vliegen. Een week is wel wat kort dan. Wij zijn van kuching naar sibu gegaan met de boot omdat de bustocht van kuching naar miri ineens echt iets van 14 uur ofzo was (zoiets staat me bij). kuching-sibu is een uurtje of 4 en sibu-miri ook wel in maximaal een uur of 6 te doen. De tocht ineens moet je een extra slinger over land maken. Miri-sandakan is ook niet in een dag te doen denk ik maar dat weet ik niet omdat wij een tussenstop in brunei en KK gemaakt hebben. Maar als je tussenin dus geen plannen hebt zou ik vliegen naar KK en van daaruit de bus naar sandakan pakken, dan red je het wel in 1 dag en verlies je zo min mogelijk dagen.

Groetjes Yvonne

• zoef

Hallo Yvonne,

Hartstikke bedankt voor je antwoord.ik ben inmiddels (weer) van koers veranderd.

ik wil vanaf KL direct vliegen naar KK.dan met het vliegtuig naar Sandakan want we willen nu eerst de Uncle Tan doen.

Na uncle tan hebben we nog alle tijd om daar te bekijken wat we dan gaan doen.

in ieder geval nog bedankt.

groetjes zoef

• frank123

Ga je meteen naar Sandakan of blijf je een paar dagen in KK?

In 1 keer door naar Sandakan zou ik niet doen.

Volgens mij kun je beter meteen paar dagen KK bekijken.

Dan neem je het vliegtuig naar Sandakan.

Als je een vroeg vliegtuig pakt en een hotel neemt bij het sepilok orang utang center kun je die avond het voederen zien.

Volgende ochtend kan je daar weer kijken en naar Uncle Tan.

kijk even waar directe vluchten heen gaan. dan hoef je niet nog een keer naar KK te vliegen.

• zoef

hallo Frank123,ik wilde inderdaad gelijk door naar sandakan.maar dat gaat inderdaad mischien niet eens lukken op 1 dag.

ik denk dat ik me nog een beetje op de afstanden verkijk.heb je misschien nog tips wat we in en rond KK kunnen doen dan??

groeten zoef

• zoef

goedenavond,

wij wilde graag de uncle tan tour doen.nu lees ik ook veel leuke berichten over de Last frontier.

dat ziet er ook erg leuk uit.en als ik het goed begrijp kan je vanuit het last frontier zelf op pad gaan of is dit ook geheel georganiseerd?

iemand die er wat meer over kan vertellen?

alvast bedankt

groetjes zoef

• frank123

Wij vlogen ook meteen door naar KK. Daar hebben we met Olaf wat trips gedaan en met een reisorganisatie in het winkelcentrum. Ik zou alles met Olaf doen. www.sabah-borneo.nl

- Afgelegen dorpje op palen + rondtour stadje

- vuurvliegjes

- met andere organisatie naar het nationaal park. Maar dat was meer buszitten, canopay walk, bronnen en weinig zien

Wij verbleven 30 minuten van Kota Kinabalu, taxi's goedkoop, beetje bijkomen en voor de tours pikte Olaf ons op.

Eerst 2 dagen luieren en toen 3 dagen tripjes (beginnen ook niet vroeg, vuurvliegjes bekijk je immers in het donker)

Lastfrontier ga je twee keer met een boot de rivier op. Kun je ook in de omgeving door het bos lopen met een medewerker die daar werkt.. Uncle Tan lijkt meer basic en echt het oerwoud in. Daarom gingen wij maar naar de Lastfrontier, zie je ook genoeg :) dat zul je zelf moeten kijken, over beiden zijn mensen heel positief. Gert van de Lastfrontier pikte ons op bij Sepilok na de voedertijd. Je kan ook s'avons Sepilok in, die tip gaf Olaf ons en dat was ook wel leuk, zag je de vliegende eekhoorns goed.

Vanaf sandakan kan je weer rechtreeks naar Kuala Lumpur vliegen. Maar misschien wil je van een andere plek terugvliegen.

• lianne

Hoi Frank,

Wij gaan ook naar the Last Frontier met onze 3 pubers, en we blijven 3 nachten. Natuurlijk hopen we veel dieren te spotten.

Maar over het avondbezoek aan Sepilok heb ik een vraag. Hoe stel ik me dat voor qua tijd? En zie je dan ook nog Oerang Oetans? Want dan zijn de voedertijden voorbij of niet?

Wij gaan na the Last Frontier naar Pagankan Dii, staat ook goed bekend volgens de Tripadvisor. Ben erg benieuwd hoe Borneo ons gaat bevallen (op ons eigen houtje, maar ja dat is niets nieuws doen we altijd al!)

Groetjes LianneB)

• Frank

lianne

Je kan s'avonds een prive tour doen. Vraag het bij de kassa en dan kun je na sluitingstijd een rondje lopen. Apen zijn dan meestal al weg en begint te schemeren. Vooral vliegende eekhoorns gezien en rare kruipende beesten.

Als je op tijd het vliegtuig neemt uit KK ben je op tijd bij Sepilok voor de laatste voedderronde als je een hotelletje ernaast neemt. Ik zou een vliegtuig eerder nemen, wij moesten ons nog een beetje haasten.

• lianne

Hoi Frank,

Wij blijven 2 á 3 nachten in Sepilok, dus tijd genoeg denk ik. We kunnen op ons gemak de tijd nemen daar.

Misschien gaan we wel 2x een keer overdag en nog een keer voor de avondopening….

Lianne

Bosch Vertrekt

• Ronald

Wij zijn al 4 keer op onszelf naar Borneo geweest en hebben al 4 jaar lang hele goede ervaringen met Olaf.

Goed advies, waar voor je geld en zonder twijfel 100% betrouwbaar.

zie volgende link http://www.sabah-borneo.nl/

Tickets kun je goedkoop via de website van Airasia of Malaysia airlines boeken.