alleen borneo of borneo en schiereiland in 4 weken?

• leen

Half september gaan wij voor 4 weken naar maleisie.

Nu zijn we heel erg aan het twijfelen geslagen over de vliegdata. Op heenweg willen we gelijk doorvliegen kuala lumpur-kuching. Willen over land naar kota kinabalu, onderweg een aantal dagen op leuke plekken blijven (nog niet zeker wat en hoe lang). Het noorden en noord-oosten ook overland en ook nog geen duidelijk plan. We houden van natuur, dieren, dagwandelingen, strand en beetje snorkelen(af en toe een paar dagen), relaxt reizen, niet van hot naar her racen in ieder geval, geen grote meutes, en een beetje midrange budget.Terugvliegen kota kinabalu-KL, waarvan sowieso laatste nachten in KL verblijven.

IVM binnenlandse vluchten met air asia moeten we data wel vastleggen. Zullen we 3 en n halve week op borneo blijven, of 2 weken borneo-2 weken schiereiland? Heeft iemand plekken die wij niet mogen missen (of juist wel). En wat zou een mooie plaats zijn om evt een weekje strand te blijven?

Bedankt voor de tips en advies alvast!

• yvonne

Hallo wij hebben ook 4 weken rondgereisd. Grofweg 1,5 week west-maleisie en 2,5 week Borneo.

Een mooie strandplaats zou ik op West-maleisie doen, wij zijn naar Tioman geweest, schitterend! Het plaatsje Juara is daar echt een aanrader. Maar Perhentian schijnt ook mooi te zijn!

Onze reis was: Singapore-Kuching-Sibu-Miri-Brunei-Kota Kinabalu-Sandakkan-Kuala Lumpur-Cameron Highlands-Pulau Tioman-Singapore.

In Singapore de stad bekeken. In Kuching de orang oetans gezien, bako national park en Satang island. Daarna met de boot naar Sibu, met de bus naar Miri. Daar een wandeling gemaakt in Lambir Hills park. Daarna met bus naar Brunei, daar een boottocht gemaakt naar de paaldorpen, een leuke markt bezocht en alle moskeeen en tempels en paleis van de sultan gezien. Daarna naar Kota Kinabalu geweest. In KK national park gewandeld, naar een strand aan de kust en een hele leuke lokale markt bezocht met de bus. Daarna naar Sandakkan. Een mooie tempel en paaldorpje bezocht. En de excursie van Uncle Tan gedaan. Paar dagen midden in de natuur. Daarna gevlogen naar Kuala Lumpur, de stad bezocht. Hierna met de bus naar cameron highlands, theevelden bezocht. (2 nachten is meer dan genoeg, maar wel een heel lekker klimaat!!) En als laatste naar pulau tioman in het plaatsje Juara. Heerlijk relaxed niet druk plaatsje. Mooi strand, lekker eten en een leuk hotel met hutjes op het strand. En toen terug naar Singapore.

Succes met de verdere voorbereidingen! Groetjes Yvonne

• yvonne

Oja we hebben trouwens alles met openbaar vervoer gedaan. Thuis alleen de eerste nacht Singapore, ticket naar Kuching en eerste nacht Kuching geboekt. Verder alles daar. Ook de terugvlucht van Sandakan naar Kuala Lumpur. Goed te doen dit. Over land reizen op Borneo is dus ook prima te doen. Als je daar nog vragen over hebt stel ze dan gerust! gr. yvonne

• Leen

Nou Yvonne, klinkt super, op deze manier krijg ik er nog veel meer zin in!

Wij hebben ons plan beetje aangepast omdat ik ticket in optie had staan, en moest beslissen.

We hebben nu 2 weken borneo, 2 weken vaste land. Op borneo vliegen we naar en van kota kinabalu. Wij zijn echt van het rustige reizen, en ik was bang dat als we een flinke afstand moesten overbruggen (van kuching-kota kinab) dit voor ons te gehaast zou zijn. We gaan denk ik dus vooral het noorden aandoen dus. Heb al van meerdere mensen op fora uncle Tan getipt gekregen, en zal vast en zeker genoeg andere leuke dingen te doen zijn.

Op het vaste land zat ik te kijken naar pulau kapas, tioman of perhentian. Vind sowieso met de trein reizen heel leuk, dus misschien kiezen we aan de hand van de trein route wel een bestemming,

Zijn de bussen gewoon lokale bussen, of heb je voor lange afstanden andere bussen? Zijn de wegen ernaar dat ze flinke afstanden kunnen afleggen op een dag, of gaat het in tempo 25 km per uur gemiddeld? Hebben jullie bij guesthouses ter plaatse gebeld, aangekomen of via burootjes van te voren? Enig idee of half sept- half okt drukke tijd is?

Bedankt alvast, ik ga al jullie aangedane plaatsen checken!