scooter/brommer rijden op Langkawi als 17 jarige

• Karin

Hallo allemaal

Deze zomer gaan we met ons gezin naar Maleisie en o.a. naar Langkawi. Mijn dochter is 17 jaar en wil graag samen met ons een scooter/brommer huren op Langkawi. Is dat mogelijk? Ze heeft voor Nederland haar scooter bewijs maar is dat genoeg om daar zonder problemen te mogen huren en rijden? Of heeft ze ook een internationaal rijbewijs nodig?

Alvast bedankt voor jullie hulp,

Karin

• brit

scooters op Langkawi, zijn dus motors, en al zeggen de verhuurders, dat het mag als je daar geen rijbewijs voor hebt, of dat je 17j bent, je zal maar n ongeluk krijgen, ben je dan verzekerd, dat zou ik dus vragen aan je verzekeringsagent

• Gerard

Scooter/motor huur op Langkawi geen enkel probleem. Afgelopen november ben ik div. malen gecontroleerd bij road-blocks.

Telkens vroegen de agenten alleen om mijn internationaal rijbewijs ! Daaruit zou moeten blijken dat ik geen motorrijbewijs heb, maar toch mocht ik telkens doorrijden.

Zoals de andere reactie aangeeft, houdt er rekening mee dat het geen “hollandse” scooters zijn, maar vaak 125 cc modellen.

Verder zeggen alle verhuurders dat de scooters verzekerd zijn, maar daar zie je geen bewijs van, dus voorzichtigheid is geboden.

• Hans

Hallo,

Als je een scooter huurt is het heel simpel vast te stellen of hij verzekerd is.

Op het label aan de sleutel zit als het goed is het certificaat voor de wegenbelasting, is de datum daarop niet verlopen dan is de scooter automatisch verzekerd want hoewel veel mensen denken dat Maleisie n achterlijk land is, de systemen van wegenbelasting en verzekering zijn gekoppeld en je kunt je wegenbelastingcertificaat niet krijgen als je geen verzekering hebt !!

Dus…………… labeltje aan de sleutel checken.

In Maleisie mag je vanaf 17 jaat tot 250 CC rijden maar ik weet niet of de nederlandse verzekeraars dat accepteren.