Richtlijn budget?

• bocadillo

Hallo,

Wij overwegen een vakantie van 4 weken naar West-Maleisie en Maleisisch Borneo in het najaar of december en we proberen een inschatting te maken van de kosten per dag (excl. internationale vlucht). Wat zouden we per dag kwijt zijn per persoon (bij 2 personen) voor acco, eten, vervoer, excursies/entreegelden?

Toelichting;

We reizen meestal redelijk budget (geen luxe), maar willen wel een eigen slaapkamer - geen dorm - met eigen badkamer. Eten aan een kraampje kan, maar ook afgewisseld met uit eten gaan. Lokaal vervoer kan, maar we willen ook gebruik maken van de nodige binnenlandse vluchten. Kortom; een beetje luxere backpackers zal ik maar zeggen.

Iemand die ons een richtlijn kan geven?

Is West-Maleisie in verhouding duurder of is Borneo duurder?

En voor diegenen die Vietnam ook kennen; is 4 weken Maleisie ongeveer net zo duur/goedkoop als 4 weken Vietnam?

Bedankt alvast voor de reacties!

• leen

Ik lees even mee, ben heel benieuwd. Wij reizen hebben ong dezelfde wensen denk ik. Gaan in september. Ik ben uitgegaan van 100 euro per dag met zn 2en. Volgens mij is maleisie stukje duurder dan vietnam, thailand etc. Ben me nu aan het verdiepen in wat we daar willen gaan doen en heb al wel gezien dat van die tourtjes/pakketjes van 3 dagen 2 nachten jungle/eiland etc duur zijn, 200 euro pp zit je zo aan (is allemaal op borneo, vlgs mij is schiereiland goedkoper). Misschien zit ik er helemaal naast, kan pas uit ervaring praten in okt.

• yvonne

Wij hebben 4 weken rondgereisd op Borneo en West-Maleisie. We hadden een budget van 50 euro voor twee personen per dag. Ong. dezelfde wensen. Het enige verschil is dat wij alleen binnenlandse vluchten genomen hebben als het echt niet anders kon. Dus naar en van Borneo. Verder (bijna) altijd eigen slaapkamer met badkamer, eten langs de weg maar meestal wel in een restaurantje, kunnen ook hele goedkope (maar heerlijke) tentjes met plastic stoeltjes etc. Aantal excursies gedaan, overnachting op satang island, uncle tan 2 nachten en verder de nodige natuurparken.

Ik kan niet echt een inschatting maken of Borneo duurder of goedkoper is. Het hangt er een beetje vanaf wat je wil doen. Op Borneo kun je dure excursies doen maar op Wes-Maleisie kun je ook veel geld uitgeven aan excursies of in de steden (Kuala Lumpur of bijv. als je naar Singapore gaat).

Hebben jullie nog meer vragen dan hoor ik het wel! Groetjes Yvonne

• bocadillo

Bedankt voor je reactie!

50 euro voor 2 personen per dag…? Dat is niet veel! Kon je daar echt alles van doen, ook op Borneo? Ik heb even gekeken maar zag dat de excursies op Borneo (zoals Leen ook al schreef) best prijzig zijn… Ga je dan al niet heel snel over dat budget van 25 euro p.p. uit? Hebben jullie veel (dure) excursies gedaan?

• leen

Is het goedkoper om tourtjes, Kinabatangan en een paar dagen danum valley bijvoorbeeld, daar te boeken, of beter vanuit hier? (ivm prijs en volzet zijn)

50 euro pp vind ik ook niet veel trouwens, zou een mooie meevaller zijn :)

• yvonne

Wij konden daar alles voor doen wat we wilden. De ene dag gaven we wat meer uit (uncle tan excursie bijv.) andere dag wat minder als we gewoon met de bus ergens naartoe gingen om binnenland te zien of een stadje bezochten. Danum Valley schijnt wel echt een stuk duurder te zijn, dat ging niet met ons budget maar als je toch wat extra's had dan gaat dat wel.

Wij hebben alles daar geboekt. Alleen uncle tan hebben we ter plekke 1,5 week van te voren geboekt omdat we dat wel erg graag wilden de rest gewoon dezelfde dag of een dag van te voren. Ging prima. Als je iets heel graag wilt zou ik wel boeken maar dat kan ook ter plekke als je er wat langer bent. Binnenlandse vluchten kun je hier goedkoper boeken als je al precies weet wat je route wordt. Wij hadden alleen de vlucht naar Borneo hier geboekt omdat dat meteen de 2e dag was, de terugvlucht hebben we ter plekke geboekt toen we wisten wanneer we terug zouden gaan. Iets duurder maar voor ons was het dat waard.

50 euro was dus prima te doen. Heerlijk eten voor een paar euro. Kamers zijn ook niet zo duur, maar hebben we ook afgewisseld met goedkoop en een enkele keer een beetje viezig als het maar voor een nachtje was en een mooi hutje op het strand of een mooie schone kamer die ook wat duurder zijn. Afwisseling is altijd goed :)

Qua excursies hebben we een aantal nationale parken bezocht, orang oetans gezien, satang island schildpadden, Brunei (AANRADER!!) paaldorpje bezocht en paleis sultan, Uncle Tan, Cameron highlands, in Kuala lumpur met je voeten in een bak visjes, de petronas towers op (is gratis), voetmassage :), snorkelen en vast nog dingen die ik vergeet. Je kunt er veel dingen gratis doen waarbij je toch van de cultuur kan genieten zoals marktjes of tempels!!

Geniet ervan! Groetjes Yvonne

• hubaa

Wij hebben vorige jaar rondgereisd met 2 kinderen van 3 jaar en 5 maanden. Met openbaar vervoer, paar keer taxi, budget-midrange accomodatie, paar excursies, eten op straat en soms in (goedkope) restaurantjes.

We waren zonder vlucht zo'n 1600 euro kwijt in 3 weken, is dus 76 euro per dag. We zijn niet in Borneo geweest overigens.

• Kim

Hallo,

even ter indicatie, wij zijn in april 4 weken in West Maleisie + eilanden geweest en hebben zo'n 1500€ besteed, dat is inclusief vervoer, excursies naar Taman Negara e.d overnachtingen in een eigen kamer met badkamer, eten en 10 x duiken. Moet er wel bij zeggen dat wij geen alcohol drinken en niets van te voren geboekt hebben…

Groetjes

Kim

• bocadillo

Bedankt voor alle reacties! Ik zie dat Maleisie aardig goedkoop kan. Toch hebben we voor nóg goedkoper gekozen en we gaan dit jaar dus niet naar Maleisie, maar naar Vietnam. Maar Maleisie komt zeker een andere keer aan bod, dus jullie zien me hier vast nog wel terug… ;)

• hubaa

Vietnam, was al weer in 2005, kostte iets meer dan 1000 dollar in 3,5 week. Maar dat was nog in de tijd dat we met z'n tweeen rondtrokken.