Stranden, zwemmen oostkust

• pmarty

Wij zijn van plan om met de auto langs de oostkust van Maleisie te gaan rijden. Van Mersing naar Kota Bharu.

Nu hoorde ik laatst ergens dat langs die gehele kust niet in zee wordt gezwommen. De lokale bevolking zou dit niet doen, oa. vanwege kwallen.

Daarnaast hoorde ik dat je in de ochtend sowieso niet moet gaan zwemmen daar omdat er dan haaien zouden zijn.

Het lijkt mij allemaal een beetje vergezocht, maar toch maar even afchecken…. Wie weet meer?

• IrisR

Hi pmarty,

Wij zijn in september vorig jaar langs de oostkust van Kuantan naar Kuala Besut (perhentians) gegaan maar dan met de bus en enkele tussenstops gedaan.

Ik heb als ik zo terug kijk weinig mensen in de zee gezien, maar ik weet niet of dat nog aan de periode kan liggen. Toeristen zie er sowieso bijzonder weinig aan de oostkust dus die zag je helemaal niet in de zee. Bij Cherating lagen er inderdaad wel ontzettend veel aangespoelde kwallen dus kan me daar wel voorstellen dat je er niet gaat zwemmen. Maar dit zal echt niet voor de hele oostkust gelden, bijv bij KT helemaal niets gezien.

En haaien… nou daar hebben wij echt niemand iets over horen roepen. Er zwemmen wel wat haaien rond maar dat zijn ‘kleine’ en die doen niemand kwaad, zwemmen juist van je weg.

Daarbij komt dat je dan zou verwachten dat je bij al de eilanden voor de kust ook niet kunt zwemmen terwijl daar iedereen in het water dobbert ;)

Mocht je er nog niet zeker van zijn zou ik gewoon op internet wat rondkijken/googlen… zou je er echt niet kunnen zwemmen staat het echt wel ergens vermeldt.

Gr Iris

• Monique

Wij zijn met de trein naar kotha bahru geweest en vandaaruit de oversteek gemaakt naar Perhentian. Wij hebben niet gezwormmen omdat het slecht weer was op het moment dat wij daar waren, maar er zijn gewoon badplaatsen langs de kust ingesteld op het zwemmen. Wat betreft haaien zitten er volgens mij merendeel rifhaaien en die doen niets.

Er kunnen kwallen zijn, je hebt ook van die hele kleintjes die je niet ziet maar wel prikken aan je huid.

Volgens mij heeft het meer te maken met het stricte moslim geloof dat er minder gezwommen wordt.

Mooie reis, veel plezier. Ik raad je zeker aan om ook op een van de eilanden te gaan kijken. Perhantian of Tioman.

groet,

Monique

• netty

ik heb jaren aan de oostkust gewoond,

je hebt langs de oostkust soms last van onderstroom, bijv. in Kuantan zijn er ervaren zwemmers verdronken vanwege die stroming.

de bevolking kan vaak niet zwemmen, hebben ook niet de behoefte om dat te doen

haaien zijn er wel, ik heb bijv. een keer een walvishaai gezien, met jong

bij Gemia heb je dat in de ochtend vaak baby haaien zwemmen en spelen,

kwallen kunnen vervelende reacties opleveren, maar daar heb ik meer van gehoord in de buurt van Penang dan aan de oostkust