Hoe ervaarden jullie de warmte en hoge luchtvochtigheid?

• Miranda

Beste Maleisie liefhebbers en kenners,

Wij (30 en 32) zijn van plan om volgend jaar juni 2 weken naar West-Maleisie te gaan (onze huwelijksreis). Wij zijn nog nooit in zo'n soort klimaat geweest en vragen ons af of de warmte en luchtvochtigheid je daar erg belemmeren of dat je daar zo aan gewend bent. WWe willen namelijk naast wat stranddaagjes ook zeker wel het 1 en ander gaan doen en zien.

Groetjes Miranda

• sunflower

Hallo Miranda,

De warmte ervaart natuurlijk iedereen anders, maar ik ben er nu meermalen geweest en vind het prima te doen (laatste keer was ik zwanger en ook dat ging prima). Zorg gewoon dat je genoeg water drinkt en plan de eerste dagen niet te veel, zodat jullie lichaam kan wennen aan de warmte.

• yvonne

In het begin is het inderdaad even wennen. Maar na een dag of 2 ben je wel gewend. Het blijft warm natuurlijk maar inderdaad genoeg drinken, op zn tijd even gaan zitten (in de schaduw). Vooral bij flinke wandelingen is het af en toe afzien maar het is zeker goed te doen!! Groetjes Yvonne

• Monique

Hallo,

Leuk op huwelijksreis naar Maleisie! Wij zijn er meerdere malen geweest en de hoge luchtvochtigheid kan nog wel eens schelen per gebied en seizoen. Wij hebben ook meemgemaakt dat als een warme hollandse zomerdag was maar ook meegemaakt dat 's avonds om 12 uur nog het zweet langs mijn benen liep.

Tip: beweeg je rustig, luister naar je lijf en eet het locale eten. Het leuke van Maleisie is dat je gewoon langs de weg kan eten. De kruiden en het pittige zorgt ervoor dat je beter tegen de warmte kan en geloof me, je wordt er echt niet ziek van.

Veel plezier.

• Colette

Dag Miranda,

Denk dat het erg verschilt van persoon tot persoon. Voor mij nooit meer Maleisië, ook nooit meer dicht bij de evenaar. Mijn man en ik waren eind mei/begin juni dit jaar in Kuala Lumpur en vonden het er verschrikkelijk benauwd. We waren nog nooit zo dicht bij de evenaar geweest. Wel hele mooie, ook warme, vakanties in India, zuidelijk Afrika, de woestijn in Noord-Amerika. Die droge hitte gaat prima. Maar in Maleisië konden we - en ik vooral - helemaal niet tegen de gevoelstemperatuur van 45 graden en de luchtvochtigheid van 75%. Die combi is voor mij killing, ik werd er letterlijk benauwd van. Mijn man had er ietsje minder last van, maar baalde wel van het feit dat je eigenlijk niets kunt ondernemen, je moet je zeer gedeist houden. Overdag alleen aan een zwembad op het dak van het hotel gelegen en in een ruimte met airco op internet gezocht naar een binnenlandse vlucht. ‘s Avonds zijn we in een taxi met koeling naar Chinatown gegaan waar we een wandeling hebben gemaakt en hebben gegeten. Rond 22u teruggewandeld naar het hotel, ca. 30 minuten, en helemaal kapot..Op de derde dag op het vliegveld van Kuala Lumpur bij de gate voor een binnenlandse vlucht naar Borneo niet goed geworden. Heel erg zweten, darmgassen, bijna flauwgevallen (op tijd zelf gaan liggen), totaal geen kracht meer in m’n benen. Via de eerste hulp naar het ziekenhuis waar uitdroging de diagnose was. We waren er pas 2,5 dag! En ik had echt goed gedronken. Trekken in de jungle van Borneo zou niet gaan lukken zo. En volgens een vriendin was het klimaat op de eilanden daar hetzelfde, dus verbetering was niet te verwachten (en 3 weken liggen op een strand is voor ons geen vakantie). We zijn een dag later teruggegaan naar NL… Nu 6 weken later ben ik nog steeds niet de oude (op en af een week/anderhalve week redelijk fit en de volgende week veel last van diarree, vermoeidheid, slapte, concentratie/geheugenverlies). Ben nu bij een internist die test op parasieten. Ik heb een grote huiver voor de tropen gekregen. De internist vindt het onzin omdat je overal wat kunt oplopen, maar het veel hogere risico in de tropen is het mij niet waard. En of een parasiet ook de oorzaak was van de malaise daar of puur de benauwdheid, dat weet ik nog niet, maar ik ga volgend jaar weer lekker in Europa of Noord-Amerika op vakantie en kan je b.v. de nationale parken zoals Yosemite en een stad als San Francisco zeer aanraden!

Groet,

Colette

• koecing

zoals je kunt lezen Miranda, een ieder ervaart het anders. Na vele bezoeken aan Azie kan ik alleen maar zeggen, ja het is drukkend warm. Gun jezelf de tijd om na aankomst te acclimatiseren. Drink vooral heel veel en dan liefst geen alcohol maar water. Frisdrank krijg je naar mijn ervaring nog meer dorst van. Koel water lest het best.

Onderneem je wat, doe het rustig aan, haast je niet. En smeren !!

Heel veel plezier straks in het mooie Maleisie

• Jasmin

Als je een lichaam met overgewicht hebt kan het erg zwaar zijn in de tropen. Heb je daarbij ook nog eens een slechte conditie en bent niets gewend qua bacterien dan kan je beter thuisblijven of ergens anders heengaan.

Vooral dikke mensen lopen de hele dag te zweten en te puffen, ik heb zelfs blanken gezien die op het strand in het mulle zand 5 stappen konden zetten en dan een minuut moesten staan afkoelen.

Het eten is prima te doen maar niet voor mensen die hun woning 3x per week met chloor schoonmaken. Die zijn niets gewend en krijgen gelijk diaree.

Ongedierte als kakkerlakken heb je overal in de tropen, zelfs in 5star hotels.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Jasmin

• Richard

Beste Jasmin,

“Zelfs blanken gezien” ….. Waar slaat dat op?

• Jessica

Hoi Jasmin,

Mijn vriend en ik hebben allebei (iets) overgewicht, en sporten niet, dus onze conditie is zeer matig (of gewoon slecht ;)) . Maar dat betekent toch niet dat we dan maar thuis moeten blijven? We zijn ons er bewust van dat we het warm zullen krijgen op Borneo volgende maand, en dat we veel aan zweten. Maar dat weet je toch van tevoren als je je tickets boekt naar de jungle? Wij hebben het er in ieder geval zeker voor over. Gewoon veel drinken, de tijd nemen om goed te acclimatiseren, tropenshirts aan en je reistempo erop aanpassen. Ik zorg dat ik mijn Ventolin bij me heb voor als ik echt benauwd wordt tijdens een wandeling. Je moet niet in een recordtempo alles snel willen zien, maar genoeg rustmomenten inplannen. En als je steeds in de airco binnen gaat zitten wen je nooit aan het klimaat denk ik.

Jessica

• Jo

Het is prima te doen de warmte en vochtigheid. Soms is het er zweten, dus veel water drinken. Probeer zoveel mogelijk in de schaduw te lopen en te zitten. En loop vooral rustig! Zorg dat je alleen katoenen kleding draagt. Heel veel plezier. Het is zo geweldig daar.