Dag Miranda,
Denk dat het erg verschilt van persoon tot persoon. Voor mij nooit meer Maleisië, ook nooit meer dicht bij de evenaar. Mijn man en ik waren eind mei/begin juni dit jaar in Kuala Lumpur en vonden het er verschrikkelijk benauwd. We waren nog nooit zo dicht bij de evenaar geweest. Wel hele mooie, ook warme, vakanties in India, zuidelijk Afrika, de woestijn in Noord-Amerika. Die droge hitte gaat prima. Maar in Maleisië konden we - en ik vooral - helemaal niet tegen de gevoelstemperatuur van 45 graden en de luchtvochtigheid van 75%. Die combi is voor mij killing, ik werd er letterlijk benauwd van. Mijn man had er ietsje minder last van, maar baalde wel van het feit dat je eigenlijk niets kunt ondernemen, je moet je zeer gedeist houden. Overdag alleen aan een zwembad op het dak van het hotel gelegen en in een ruimte met airco op internet gezocht naar een binnenlandse vlucht. ‘s Avonds zijn we in een taxi met koeling naar Chinatown gegaan waar we een wandeling hebben gemaakt en hebben gegeten. Rond 22u teruggewandeld naar het hotel, ca. 30 minuten, en helemaal kapot..Op de derde dag op het vliegveld van Kuala Lumpur bij de gate voor een binnenlandse vlucht naar Borneo niet goed geworden. Heel erg zweten, darmgassen, bijna flauwgevallen (op tijd zelf gaan liggen), totaal geen kracht meer in m’n benen. Via de eerste hulp naar het ziekenhuis waar uitdroging de diagnose was. We waren er pas 2,5 dag! En ik had echt goed gedronken. Trekken in de jungle van Borneo zou niet gaan lukken zo. En volgens een vriendin was het klimaat op de eilanden daar hetzelfde, dus verbetering was niet te verwachten (en 3 weken liggen op een strand is voor ons geen vakantie). We zijn een dag later teruggegaan naar NL… Nu 6 weken later ben ik nog steeds niet de oude (op en af een week/anderhalve week redelijk fit en de volgende week veel last van diarree, vermoeidheid, slapte, concentratie/geheugenverlies). Ben nu bij een internist die test op parasieten. Ik heb een grote huiver voor de tropen gekregen. De internist vindt het onzin omdat je overal wat kunt oplopen, maar het veel hogere risico in de tropen is het mij niet waard. En of een parasiet ook de oorzaak was van de malaise daar of puur de benauwdheid, dat weet ik nog niet, maar ik ga volgend jaar weer lekker in Europa of Noord-Amerika op vakantie en kan je b.v. de nationale parken zoals Yosemite en een stad als San Francisco zeer aanraden!
Groet,
Colette