Hoi Marloes,
Ik heb even naar jullie planning gekeken en heb de volgende tips:
- Ik weet niet hoe laat jullie aankomen in Kuala Lumpur maar zoals het er nu uitziet hebben jullie alleen een dag naar batu caves. Ik zou er minimaal een dag aanplakken om Kuala Lumpur te zien.
- Je kunt inderdaad in Bako nationaal park overnachten, maar als jullie in juli of augustus gaan moet je dat wel van te voren reserveren. Toen wij gingen was het vol. Maar was er tevens geen stromend water en dus ook geen ramp dat we daar niet konden logeren. Als dagtocht is het ook prima te doen.
- Ik kan het inderdaad aanraden om daar de orang oetans te gaan zien, is een halve dag excursie.
- Als je nog dagen over hebt is satang island leuk, kun je de schildpadden aan land zien komen en eieren leggen (in juli/aug.), snorkelen, genieten van het strand en de zee etc.
- Jullie hebben nu de vlucht naar miri en de tocht naar mulu op dezelfde dag staan maar dat red je denk ik niet. Je moet met een vlucht of een boottocht naar mulu nationaal park. Hoeveel tijd het precies kost weet ik niet maar dat kun je volgens mij vinden in de lonely planet. Verder zou ik er denk ik een dag extra bij pakken, het is volgens mij een groot park waar veel te zien is. En te veel moeite om er te komen om er zo snel weer weg te gaan.
- Voor de vlucht naar kota kinabalu moet je dus eerst weer terug naar miri. Daarbij zou ik een dagje kota kinabalu doen voordat je de beklimming gaat doen. Een leuk stadje, evt. naar een leuk strandje op een eilandje aan de kust. Heel makkelijk te bereiken vanuit het stadje. De beklimming moet je wel van te voren regelen (als je in juli/aug) gaat. Toen wij er waren hoorden we overal dat het al vol was. Even op internet of lonely planet zoeken, of op dit forum bij zoekoptie hoe je dit het beste kan regelen. - Bijkomen kun je ook op een van deze strandjes bij de kust.
- Singapore was leuk maar niet schitterend. Beetje saai vonden wij, alles is schoon en er gebeurt weinig. Maar van de andere kant toch wel leuk om een keer te zien als je er toch bent.
- O ik zie nu net dat jullie in sept/okt gaan. Sommige dingen hierboven zullen dan misschien niet gelden, zou je even na moeten zoeken.
- Je hoeft geen hotels vast te leggen mits je het niet erg vindt dat je af en toe eens een vol hotel tegenkomt. Hierdoor heb je wel weer meer vrijheid.
- Wat niet in je route zit maar waar je wel veel dieren kunt zien is de excursie van Uncle Tan bij de kinabatangan rivier bij Sandakan. Je kan dit inruilen voor 1 van de andere parken. Of misschien red je het wel in de planning. Het is een excursie van 3 dagen 2 nachten. Je kan met de bus van KK naar Sandakan.
Hopelijk heb je wat aan de tips. En als je nog vragen hebt stel ze dan gerust! Groetjes Yvonne