Wie wil er naar onze route kijken en meedenken?

• joost123

Ik las dat de maleisische regering diverse duiklocaties heeft gesloten tot oktober. Goed plannen waar je wil gaan duiken dus.

Maleisië sluit koraalriffen voor duikers

ANP/ AFP op 22 juli '10, 11:31, bijgewerkt 22 juli 2010 11:35

KUALA LUMPUR - Maleisië heeft een aantal van de belangrijkste duiklocaties bij koraalriffen gesloten. Duikers en snorkelaars mogen tot eind oktober niet zwemmen in de aangewezen gebieden bij de eilanden Tioman en Redang. Dat maakte de overheid donderdag bekend.

De sluiting moet het koraal de kans geven te herstellen. Door de stijging van de temperatuur in het gebied, vervuiling en de grote drukte bij het rif is het koraal aan het verbleken. Dat kan uiteindelijk leiden tot het afsterven van het kwetsbare natuurgebied. Op sommige plekken is het koraal nu al voor 60 tot 90 procent beschadigd.

In totaal zijn negen van de 83 duiklokaties in Maleisië gesloten. Jaarlijks duiken ongeveer een half miljoen mensen bij de koraalriffen in Maleisië.

http://www.volkskrant.nl/buitenland/article1402731.ece/Maleisie_sluit_koraalriffen_voor_duikers

Wij vonden Kota Kinabalu een stinkstad, maar kun je wel leuke uitstapjes maken in de omgeving. Sandakan schiet ook niet op, kun je beter vlak naast sepilok een bungalowtje huren voor 1 nacht en dan weer verder gaan.

• Yara

Hoi Denise,

Op dit moment ben ik 1,5 week thuis van onze reis in Maleisië, dus ik kan je wel een eindje op weg helpen.

Jullie route ziet er volgens mij prima en haalbaar uit.

Wij zijn inderdaad naar het Elephant Centre geweest. Uit je verhaal weet ik niet helemaal of je dezelfde in gedachte hebt als waar wij zijn geweest. Wij zijn naar de olifanten in Kuala Ghanda gegaan. Dit plaatsje ligt op ongeveer 2 uur rijden van Kuala Lumpur. In Kuala Lumpur moet je dan de bus nemen naar Lanchang, waar je vervolgens een taxi neemt die je naar het centrum brengt. Persoonlijk vonden wij het super leuk. We hebben de olifanten eten gegeven, er op gereden en ermee gezwommen! Uiteraard zijn er wel meerdere toeristen dus verwacht niet dat je de enige bent…

In Kuala Lumpur hebben wij aan het begin van onze reis overnacht in Swiss inn, geen guesthouse, maar een goed hotel voor 150 rm per nacht. (ongeveer 37 euro per nacht). Het hotel ligt midden in China Town dus dat is erg leuk! Aan het einde van onze reis sliepen we in een ander gedeelte in Kuala Lumpur, namelijk Bukit Pintang (ik weet niet meer precies hoe je het schrijft). Hier hebben we geslapen in een nieuw hotel namelijk: Sky Hotel. Ongeveer dezelfde prijs als Swiss in en écht een aanrader. Alles is nieuw, kamers zijn ruim, modern en van alle gemakken voorzien. Wij vonden het in ieder geval erg fijn na nachten te hebben doorgebracht in houten chaletjes en nachttreinen!

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Groet,

Yara

• Denise

Dag Yara en alle anderen,

dank je wel voor jullie reacties.

Wij denken inderdaad aan hetzelfde olifantencentrum Yara. Hebben er erg veel zin in!

Ben je ook op Borneo geweest? Of op de Perhentians? Heb je daar aanraders voor accomodaties?

Dank weer!

• devries

Hallo,

Wij zijn vorig jaar in septemeber op Borneo geweest. Ook wij zijn naar het turtle island geweest, helemaal top!

Bij Sepilok hebben we overnacht in Paganakan Dii ( http://www.paganakandii.com). Echt een heel mooi verblijf, super lekker eten. De eigenaar brengt je (gratis) naar het orang oetan center.

Bij de rivier de Kinabatangan hebben we over nacht in The Last Frontier Resort. Hier hebben we een package geboekt voor 3d/2n. Dit vond ik het hoogtepunt van Borneo (letterlijk en figuurlijk!) (http://www.thelastfrontierresort.com/). Heerlijke lange bedden en fantastisch eten, voor weinig geld!

Deze 2 resorts staan ook op nr. 1 en 2 van de Tripadvisor en dat is zeker niet voor niets!

Veel plezier.

• Josee

Wij zijn in Juni naar Maleisië geweest. We hebben een blog bij gehouden, misschien kun je er nog ideeën uit op doen:

www.foxatmaleisie.blogspot.com/

• Denise

Dank je wel voor de tips. De accommodaties zien er inderdaad super uit. Gaan we vast wat mee doen!

Mocht je nog meer tips hebben voor verblijf, graag!

• Denise

Dag Josee,

erg leuke blog! Jullie hebben veel zaken gedaan die wij ook op de agenda hebben staan, dus zeer leerzaam. Dank!