Mulu NP met tour of helemaal zelf?

• Jessica

Hoi,

Wij vertrekken eind augustis voor 3,5 week naar Borneo (+ Singapore en Brunei). We hebben inmiddels een reisschema gemaakt en de binnenlandse vluchten geboekt. We willen na een paar dagen Kuching (Bako) en longhouse naar Mulu NP om de grotten te bekijken en een canopy walk te doen. Vanaf Kuching vliegen we rechtstreeks naar Mulu. Het is me nog niet helemaal duidelijk hoe het vervolgens daar ter plekke gaat. Moeten we van tevoren een driedaagse tour boeken bij een bureautje (bijvoorbeeld in Kuching)? Of kunnen we gewoon op de bonnefooi vanaf het vliegveld(je) naar het resort toe gaan, daar een kamer nemen, en vervolgens op eigen gelegenheid naar de grotten en de canopy walk toe gaan? Ik hoop dat iemand me meer info kan geven.

Groeten Jessica

• yvonne

Ik weet alleen van horen zeggen dat het beter is om een tour te regelen. En ook om van te voren te boeken (evt. als je in Maleisie bent een paar dagen van te voren) omdat het heel snel vol zit. Verder kan ik je hier niet mee helpen.

Wel evt. met vragen over Singapore, Kuching, Miri, Brunei, Kota Kinabalu, Sandakkan, Kuala Lumpur, Cameron Highlands en Pulau Tioman. Dat was onze route namelijk. Veel plezier, groetjes Yvonne

• Jessica

Hallo Yvonne,

Bedankt voor je reactie. Ik heb gisteren de LP gelezen, daar had ik helemaal niet aan gedacht toen ik de vraag postte. Het blijkt dat de grotten en canopy tour op enkele km's van het headquarter liggen, en dat alles via goede wandelpaden prima op eigen gelegenheid te bekijken is. Ik ga de accomodatie voor de zekerheid wel van tevoren boeken, via het mailadres in de LP. Een volledige tour lijkt me dus niet nodig en onnodig duur. Als ik nog vragen over de andere plaatsen op onze route heb (bijna alles wat je noemt, behalve KL en CH) dan laat ik het nog wel even weten.

Groeten Jessica

• Annemieke

Hallo!

Ik las dit topic en dat sluit precies aan bij de vraag die ik ook heb m.b.t. een bezoek aan Mulu. Uit de Loneley Planet maak ik op dat je zelf naar het park kunt, maar dat je dan wel van te voren moet reserveren om toegang te krijgen (vanwege beperkt aantal bezoekers). Is het dan zo dat je daar ter plekke een gids kunt regelen om de grotten te bezoeken, canopy skywalk te lopen en de pinnacles te zien? En is bij alles per se een gids nodig? Wij gaan overigens in september.

Hartelijk dank!

Groeten, Annemieke

• marian

Hoi Jessica,

Wij willen in maart naar Mulu Park en ik ben benieud of het gelukt is om alles zelf te regelen.

Groetjes Marian

• Mike

Grotten bezoeken is niet echt een gids voor nodig. Er loopt een soort boardwalk naar deze grotten toe, of je loopt gewoon de meeste mensen achterna. Wij hadden wel een gids en vonden dat wel handig, maar niet perse noodzakelijk voor de grotten (met vleermuizen).

Voor de pinnacles zou ik wel een gids nemen, ook omdat het volgens mij niet in 1 dag te doen is, dus je zult moeten kamperen. Maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Ik kreeg ook de indruk dat dit zeker ter plekke te regelen is.

Je zou hierover info kunnen opvragen bij de lodge die in Mulu zit (van te voren via internet), zij weten vast wel hoe of wat.

Gr. Linda.