Borneo tips

• vanessa

Hey hallo,

Ik en mijn man gaan over twee weken voor 3 weken naar Maleisie en Borneo.. Nu zijn we aan het twijfelen wat we willen bezichtigen op Borneo (wij houden van wandelen en natuur). We hebben het een ander al geboekt voor onze rondreis. (een overnachting op het turtle island en 2 nachten bij ‘the last frontier’).

Nu hebben we nog tijd in onze planning over om ergens anders nog naar toe te gaan in Borneo. Maar we komen er niet uit alles is volgens mij de moeite waard…

Wat raden jullie aan: Kota Kinabalu, Kuching (Bako NP), Danum Valley, Mulu NP of Tabin wildlife?

Weet iemand ook of er een bus rijdt van Cameron Highland naar Penang?

Wat ik weet is dat er een bus rijdt van Kuala Lumpur naar CH.

Wie kan ons helpen en eventueel wat tips geven?

Groetjes, Vanessa

• lianne

Hallo Vanessa,

Wij zijn net terug uit Borneo!

En we zijn ook naar the Last Frontier geweest bij Gert en Jason, 3 nachten en een nacht naar Pulau Selinga (turtle island)

Ook zijn we nog naar Sandakan, Sepilok, Kota Kinabalu en Kuching geweest.

De nachten in het Annah Rais longhouse waren ook echt een hoogtepunt. Dat is vlakbij Kuching.

Kijk eens op onze website, dan zie je wat we allemaal gedaan hebben en krijg je misschien een beter beeld van wat je leuk lijkt.

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.

Wij vonden Borneo een absoluut hoogtepunt. Het vaste land van Maleisië vonden wij duidelijk minder, te modern.

Groetjes

Lianne

www.boschvertrekt.web-log.nl

• bernard.bauwens@gmail.com

Hi Vanessa,

Kota Kinabalu is een stad na 1 dag heeft men alles gezien doch als menover transport beschik kan men meer zien en beleven rond KKen omstreken. Danum Valley, Mulu NP of Tabin wildlife is zeker waard zoals ook de schilpaden eiland. er is zo veel te zien zoals Berg Kinabalu en andere typische steden en dorpen; KK was volledig verwoest gedurende W.W.2

U kunt mijn gerust aanschrijven vie email ik antwoord u wel.

Groetjes

Bernard

• vanessa

Hallo Lianne en Bernard,

Bedankt voor jullie tips.

Ik heb nog 1 vraagje aan Lianne. We hebben met veel plezier jullie weblog gelezen wij hebben ook besloten om naar de longhouse te gaan waar jullie ook zijn geweest… Nu las ik ook dat jullie naar de vuurvliegjes zijn gaan kijken in Kuala Selangor. Hebben jullie deze excursietrip in Kuala Lumpur geregeld?

Groetjes, Vanessa

• lianne

Hallo Vanessa,

Ja, we hebben deze trips in Kuala Lumpur geregeld. We hadden een grote minibus waar me makkelijk met ons 5-en in konden. Achteraf vonden we wel dat we (te) veel geld kwijt waren, voor de minibus 450 ringgit.

Je kan denk ik elke taxichauffeur vragen je te rijden, het is ongeveer 100 km enkele reis.

We hebben een hele aardig taxichauffeur gehad naar het vliegveld, misschien kan je hem eens mailen met het verzoek, en vragen wat het kost bij hem;

Hij heet Abdul Galfar en zijn e-mail is galfar2002@hotmail.com

Ik denk dat je met hem beter af bent, en het is een aardige kerel.

Voor de bootjes bij Kuala Selangor betaal je nog 40 ringgit per bootje.

Vooraf zijn we naar een heuvel met aapjes geweest, erg leuk, en hebben we gegeten in het visserdorp bij een seafood restaurant. Heel lekker en goedkoop.

Groetjes Lianne

Als je nog meer vragen hebt hoor ik het wel.

Ik kan je ook de beschrijving doormailen van die (te) dure trip zodat je aan Abdul kan vertellen waar je heen wil.

• Mike

Beste Vanessa,

Als ik zou moeten kiezen zou ik zeggen:

Danum Vallei (Daar heb je kans om nog een wilde Oeran Oetang te zien, goede kans op Gibbons en grote kans om Red Leaf Monkeys te zien)

daarna

- Kinabantang rivier (dit is te combineren met Sepilok). Bij de Kinabantang rivier maak je kans om olifanten, oerang oetan, neushoornvogels, neusapen, ijsvogels, etc te zien. (maak zeker ook een avondtocht, want dan zie je ook vaak veel).

- Bako (Daar heb je een grote kans om de neusapen te zien. De accomodatie was echter heel erg basic en je kan beter zelf eten meenemen).

- Mulu NP (voor de vleermuizen en de grotten. Echter als je moet kiezen, zou ik eerder 1 van bovengenoemde nemen).

- Tabin kan ik niets over zeggen, maar ik heb gehoord dat Danum veel mooier is en meer kans op “wild”.

- Kota Kinabalu is leuk, maar zou ik eerder doen als je nog een dagje over hebt. Tenzij je echt de berg wilt beklimmen.

- Kuching, als je daarheen gaat, zou ik zeker de tijd nemen om naar Semengoh te gaan. Dit is een rehabilitatie centrum voor Oeran Oetangs, maar minder super-toeristisch als Sepilok. En ik zou een toch over de rivier naar zee op zoek naar de Irrawadydolfijn maken.

Veel succes met deze moeilijke keuze.

(Persoonlijk zou ik misschien langer op Borneo verblijven, zodat je daar meer kan bezoeken)

Groetjes Linda.