visa on arrival

• Veggie

Beste mede-prikborders,

Wordt er bij aankomst (vanuit Amsterdam) op de luchthaven in Kuala Lumpur gekeken of je een vliegticket voor de terugreis hebt? Ik heb namelijk een enkele reis geboekt, want ik weet nog niet wanneer ik terug ga. Ben sowieso wel van plan om binnen de 90 dagen een visa run naar bijvoorbeeld Singapore te doen.

In de Lonely Planet las ik ook informatie bij het kopje ‘Visas’ waardoor ik in de war ben geraakt. Daar wordt Nederland genoemd als 1 van de landen (samen met o.a. Zwitserland, San Marino en Liechtenstein) waarvan de inwoners geen visum nodig hebben, er staat geen tijdsduur bij vermeldt. Bij de meeste andere EU-landen (o.a. Belgie, Duitsland, Frankrijk) staat vermeldt dat er een visum nodig is voor een verblijf korter dan 3 maanden. Als ik Lonely Planet dan goed begrijp, mag ik als Nederlander zo lang blijven als ik wil. Op http://www.kln.gov.my vind ik daar echter niets over terug, daar staat 3 maanden voor Nederlanders.

Wie heeft hier ervaring mee en kan het mij duidelijk maken? Alvast bedankt!

• ozzietukker

Officieël moet je bij binnenkomst kunnen bewijzen dat je een retourticket hebt. Dit is mij persoonlijk nog nooit gevraagd, en ik ben meer dan 35x in Maleisië met het vliegtuig aangekomen.

Helaas wil dat niet zeggen dat het ook niet nodig is, een vliegmaatschappij kan bij vertrek vragen om een retourticket en je weigeren mee te nemen als je die niet kunt tonen. (Of je moet een duur retourticket ter plekke kopen) En ik vermoed dat je met Air Asia X vliegt gezien daar een enkele reis wel voordelig is t.o.v. een retourticket, ik zou de gok niet nemen door op te komen dagen zonder retourticket of ‘onward’ vlucht.

Gelukkig is het heel simpel op te lossen met de budgetairliners in Maleisie, waarom boek je niet een willekeurige internationale vlucht naar Singapore, Bangkok of waar ook naar toe met Air Asia met een vertrekdatum binnen 90 dagen na aankomst? Dat kost niet zoveel, en als je de vlucht niet neemt is er niets aan de hand, en ben je maar een klein bedrag kwijt.

Ik weet niet wanneer je gaat, maar er is momenteel weer een promotie dat je een vlucht kan boeken vanaf KL naar Singapore voor 29 RM (Euro 7,50) in Januari, of als je op korte termijn boekt voor 85 RM (Euro 20).

• Veggie

Bedankt voor je reactie ozzietukker (ik heb ook 'n Tukker).

Ik vlieg vanuit Amsterdam met KLM en heb nog geen idee wanneer ik door- of terugvlieg.

• ozzietukker

KLM is zeker een van de maatschappijen die een visum wil zien of een retourticket. Een doorreisticket met Air Asia is ook geldig, zelfs daar doen ze nog wel eens lastig over (mijn ervaring), maar een onward ticket met Air Asia is voldoende. Voordeel is dat je voor je gemoedsrust alleen maar een ticket met Air Asia moet kunnen laten zien naar een willekeurige bestemming buiten Maleisie, dus het moet geen probleem zijn om daar een goedkoop ticket te vinden, en je hoeft de vlucht natuurlijk niet te nemen met Air Asia.

• Veggie

zou KLM of de immigratiedienst genoegen nemen met mijn voornemen met per trein of bus naar Singapore of Thailand te gaan?

• ozzietukker

Absoluut niet.

Sterker nog, mijn E-ticket van Air Asia was volgens KLM niet voldoende, het moest en zou een retourticket zijn aldus de incheckmedewerker. Gelukkig werken er bij KLM ook managers die het wel snappen en de incheckdame erop weze dat een ‘onward’ ticket ook voldoende is, aangezien het gaat om een bewijs dat je het land weer gaat verlaten binnen de geldigheidsduur van de visa on arrival. (En dat hoeft natuurlijk geen retourticket te zijn).

Nogmaals, bij de immigratiedienst heb je geen problemen, die vragen daar niet naar, het is vooral dat luchtvaartmaatschappijen zich indekken dat je op deze grond wel geweigerd kunt worden bij binnenkomst, en in dat geval moet de luchtvaartmaatschappij hoge boets betalen.

Ik snap niet wat het probleem is om geen willekeurig ticket naar een bestemming buiten Maleisie te boeken.

• Martijn

ozzietukker Schreef:

——————————————————-

> KLM is zeker een van de maatschappijen die een visum wil zien of een retourticket.

????? je checkt in bij een machine, de incheckmedewerkers zijn verworden tot medewerkers die vertellen hoe je je paspoort in de incheckmachine moet steken/houden

• ozzietukker

En dan geef je je bagage af en wordt op dat moment wel degelijk gekeken naar bijzonderheden of visumvereisten.

Op het moment dat je je bagage afgeeft ziet de incheckmedewerker eventuele opmerkingen in het systeem, onder andere dat het een enkele reis betreft, en met een beetje pech staat je ticket om deze reden reeds ‘flagged’ en moet de medewerker zelfs actie ondernemen.

Mocht je geen bagage hebben, op het moment van boarding staat het ticket nog steeds flagged en moet je op dat moment het probleem verhelpen, maar dan kan je geen retourticket meer kopen en moet je dus alles in orde hebben op dat moment.

Het is ook maar een advies, dat is niet bindend, maar als je een beetje weet hoe maatschappijen met dit soort tickets omgaan, of mensen die bijvoorbeeld een visum nodig hebben worden bij het afgeven van de tas daar specifiek om gevraagd.

• Martijn

ozzietukker Schreef:

——————————————————-

> En dan geef je je bagage af en wordt op dat moment

> wel degelijk gekeken naar bijzonderheden of

> visumvereisten.

>

travel wise travel light

reizen met alleen maar handbagage heeft zijn voordelen:)-D

> Mocht je geen bagage hebben, op het moment van boarding staat het ticket nog steeds flagged en moet je op dat

> moment het probleem verhelpen, maar dan kan je geen retourticket meer kopen en moet je dus alles in orde hebben

> op dat moment.

bij het boarden is me (reizend zonder bagage in het ruim) nog nooit gevraagd hoe het met mijn ticket zit, soms reis ik enkele reis, soms retour, soms omgekeerd retour

• Veggie

aangekomen in Maleisie

KLM heeft niet gecheckt of ik een terugreis heb geboekt en ook immigratie op KLIA heeft nergens naar gevraagd