met de bus door maleisie

• jacqie58

Op dit prikbord lees ik dat het goed te doen is om met de bus door Maleisie te reizen. Ik zou graag willen weten of je deze bussen van tevoren moet regelen (half mei tot 8 juni 2011) en of er een beperking is in het meenemen van bagage. Het vervoer per bus willen we combineren met binnenlandse vluchten. Normaal gesproken ben ik redelijk goed in het samenstellen van een reis maar eerlijk gezegd zie ik door de vele informatie op dit prikbord (waarvoor mijn complimenten) niet goed hoe ik dit het beste kan aanpakken. Wie heeft tips of misschien wel een routevoorstel incl. vervoersopties.

• Renzo

Hallo,

Ik ben samen met mijn vriendin vorige maand 3 weken in Maleisië geweest. Wij hebben alles met de bus gedaan en dat ging prima!

- We zijn begonnen in Kuala Lumpur. Van daar kun je met een shuttle bus naar het grote busstation iets buiten de stad. Daar hebben wij een toeringcar genomen naar de Cameron Highlands (2,5 uur).

- Van de Cameron Highlands zijn we met een minbusje (8 personen) naar de Perhentians gegaan.

- Van de Perhentians hebben we een taxi genomen naar Kota Bharu (wilden met bus, maar was toen nationale feestdag: toen reden geen bussen).

- Van Kota Bharu zijn we met de jungletrain naar Jerantut gegaan (5 a 6 uur) en vervolgens met de bus naar Taman Negara (1,5 uur).

- Van Taman Negara zijn we naar Mersing gegaan (erg lange rit: Taman Negara - Jerantut - Kuantan - Mersing). Hier hebben we zo'n 12 uur over gedaan, ook omdat sommige bussen volgeboekt waren en we op zoek moesten naar alternatieven.

- Van Mersing (Tioman) zijn we naar Melaka gegaan. Er is een rechtstreekse bus, maar die was volgeboekt. Wij zijn toen naar Johor gegaan en daar overgestapt naar Melaka.

- Melaka naar Kuala Lumpur in 2 uur.

Sommige reizen hebben we 1 of 2 dagen van te voren geboekt bij een ticketcentre, anderen helemaal niet. Als het kan zal ik zoveel mogelijk proberen vast te zetten 1 of 2 dagen van tevoren.

Groet Renzo

• leen

Wij eind sept- half oktober op west maleisie veel met OV gereisd. Niks van te voren geboekt, gewoon uurtje voor vertrek bus op bus/treinstation ticket gekocht, nooit iets volgeboekt, sowieso altijd half volle bussen getroffen. Maar zoals ik uit de reactie hierboven lees is dit heel erg afhankelijk van de periode waarin je gaat. geen idee hoe druk jou periode is.

taxi KLIA-Melacca (ong 2 uur)

Bus melacca-mersing (rechtstreeks 4 uur geloof ik)

Bus mersing-johor bahru ( 2 uur)

Trein johor bahru-gua musang (10 uur, slaaptrein)

Taxi gua musang-Ipoh (3 uur) mooie route!

Ipoh-lumut (pulau pangkor) (2 uur?)

lumut-Taiping (3 uur)

Trein Taiping-KL (5 uur)

• jacqie58

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga het allemaal eens op de kaart opzoeken.

• Mike

Ligt er denk ik aan of je naar West of Oost (Borneo) Maleisie wilt.

Op Borneo kun je bepaalde afstanden beter met een vliegtuig doen, omdat of de afstand te groot is, of omdat er geen wegen lopen. Ligt er dus echt aan wat je wilt zien. Nu zijn er een aantal goede aanbieders, waardoor vliegen ook niet te duur hoeft te zijn. Maar dat kun je beter wel van te voren regelen.

Als je bijvoorbeeld neusapen of Oeran Oetangs wilt zien, dan raad ik je aan om naar Oost Maleisie te gaan.

Wat wil je dus zien?

Succes met je voorbereiding.

groetjes Linda.