Hallo Bianca,
Ben in 2006-2007 in Malaysia geweest,bedoel jij met beide delen het vaste land en Borneo,of bedoel je Borneo alleen(Sarawak/Sabah).Goed,voor jungle aangelegendheden kan ik je de Taman Negara aanbevelen.Daar kun je onder meer een canopywalk doen,toendertijd kon je niet met een kabelbaan door de jungle,misschien inmiddels wel.Wat daar ook kan is met een bootje de rivier op en daarna de jungle in.Kan met en zonder gids.Je ziet vele vogelsoorten en apen.
Op Borneo,en dat is echt fantastisch hoor,zowel Sabah als Sarawak kun je volop genieten.Sarawak;Bako National Park,daar tref je onder meer de neusaap.`s avonds talloze vuurvliegjes.Voor fantastische grotten ga je naar het Gunung Mulu National Park.
Heb in Sabah geraft op de Padas rivier,zitten een aantal leuke versnellingen in en men geeft je ook gelegenheid als de waterstand goed is om een duik te nemen,echt een aanrader.Het Oerang Oetang Center in Sabah is ook zeer de moeite waard(Sepilok).Wat je zeker moet gaan doen is de Kinabatangan jungle intrekken,geregeld door Uncle Chang.Drie dagen heel primitief,maar zoveel diersoorten gezien.Ook weer delen met de boot de rivier op,krokodillen,Oerang Oetangs,vogels,kikkers,katachtigen,slangen,etc.En goed eten.Maar………….weet niet of jullie ook duiken.Als je dat wel doet;ga dan absoluut naar Sipadan en Mabul.Zoooooooo fantastisch.Ook een andere geweldige duikplek is de plek Pulau Perhentian.Tioman Island ook trouwens.
Zeker op Borneo kun je zeer actief bezig zijn,ben er ruim 6 weken geweest(Borneo) en eigenlijk wilde ik niet meer weg.Ook ruim 6weken het vaste land doorgekruist.Eind maart ga ik daar weer heen voor een maand.Vliegtip;boek een retour KL(Kuala Lumpur) en doe de rest van je vluchten met Air Asia;dit is een soort Easyjet,maar dan van Zuidoost AzieGroetjes,mocht je meer info hoor ik het wel.Erwin