Welke reservaten/junglegebieden

  • Bianca K

    Ik ben me aan het oriënteren op een reis naar beide delen van Maleisië, maar kom erg veel natuurparken tegen die allemaal even leuk lijken op het eerste gezicht. Het lijkt me niet nodig om ze allemaal te gaan bezoeken, dat kan ook niet, want ik wil per slot van rekening ook wat anders dan jungle zien.

    Ik vroeg me af wat de beste/leukste/mooiste parken zijn om te bezoeken. Taman Negra valt al af, want dit lijkt me wat toeristisch (gebaseerd op wat ik elders hier op het forum heb gelezen). Parken die ik overweeg zijn:

    - Bako Natuurreservaat

    - Danum Valley

    - Mulu Park

    - Kinabatangan Wildlife Reservaat

    Alvast bedankt voor het meedenken/de reacties.

    Bianc

  • Leentje

    Kan alleen spreken voor kinabatangan en Danum valley, vorig jaar sept geweest.

    Kinabatangan vond ik super leuk en mooi. Wij waren in een heel kleinschalig guesthouse die zelf de boot tripjes regelde. Het eerste stukje op de rivier wel met meerdere bootjes (de ene keer wel de andere keer niet), daarna splitst iedereen zich toch wel op, en zoekt zijn eigen ding (diertjes langs de waterkant dus). Als je tegen een beetje spartaans kunt en echt in de jungle wilt verblijven is uncle tan een aanrader (van horen zeggen, wij zaten in sukau).

    Danum valley, is echt primary rainforest. Het nadeel is dat je zo wienig overnachtings mogelijkheden hebt. Of super duur of in het onderzoeks centrum, maar daar kun je alleen terecht als er plaats is, en hoorde laatst van iemand dat het helemaal niet meer kon. Veel wandelen vooral.

  • Richard

    Dag Bianca,

    - Bako Natuurreservaat -> zeker de moeite waard. Klein maar heel bijzonder, zeker qua kustlijn.

    - Danum Valley -> weet ik niet

    - Mulu Park -> mooi park! heel groot, als je de mogelijkheid hebt langer dan 2 dagen

    - Kinabatangan Wildlife Reservaat -> heel gaaf. Hier hebben wij het meeste Wildlife gezien.

    Verder is Kinubalu NP ook aan te raden! Verschillende vegetatie door hoogte verschil.

    Groet

    Richard

  • NBB

    Hi Bianca,

    Weet niet echt waar je voorkeur naar uit gaat, maar het oudste regenwoud in de wereld is het regenwoud van Taman Negara. Wellicht toch proberen om daar ook eens langs te gaan? Ik geloof niet dat het helemaal toeristisch is hoor.

    Laat maar weten of je interesse hebt, kijken we even verder.

    Veel plezier.

    NBB

  • Richard

    Ik geloof toch echt wel dat Taman Negara toeristisch is. Zeker in vergelijking met de parken op Borneo.

    Opzich ook logisch om dat er meer publiek naar Taman Negara gaat doordat dit op het vaste land ligt.

    Wij vonden Taman Negara tegen vallen in vergelijking met parken op Borneo. Ook omdat het toeristischer is zal je weinig tot geen wildlife zien.

    Groet

    Richard

  • NBB

    Richard, het beste is wanneer je off the beaten track gaat. Als je wat locals kent, kom je met een beetje rondvragen bij een orang asli type die je graag de echte jungle laat zien. Het is wel afzien hoor, want modder-happen, zweten en mozzies en wat dies meer zij, maar het het is het dubbel en dwars waard.

    We hebben apen gezien, een stekelvarken, een schorpioen, wilde zwijnen, civetkatten, een monitor lizard, slangen, vliegende honden en ontelbare exotische vogels.

    Grappige was dat de asli zei dat voor elk dier dat je spot, zijn er 5 die je niet hebt gespot maar jou wel hebben gespot. Ook zei hij dat hier nog een paar witte neushoorns leven; schijnen heel zeldzaam te zijn.

    Overigens hoor je hier best geregeld over sightings van tijgers door rubber-tappers, da's wel een extra spannend element. En ook zie je hier waarschuwingsborden met afbeeldingen van overstekende olifanten. Ik heb deze twee nog niet in het wild gezien en dat vind ik prima, haha.

    Anyway, mocht je interesse hebben in een echte jungle-trek, laat me maar weten.

  • Sylvia

    Hoi hoi,

    Wij gaan in mei onder andere naar NP Belum!

    Ik kan er heel erg weinig over vinden omdat het nog niet zo lang bereikbaar is voor toeristen….weet iemand meer??

    Gr Sylvia

  • Emma

    Beste NBB,

    Wij gaan van de zomer met zijn 2'en naar Maleisie en zijn op zoek naar een spannende 2 daagse jungle tocht in Taman Negara zoals u hierboven beschrijft.

    Zou u ons hier wat tips over kunnen geven? Is het handig om van te voren te reserveren of kun je dit beter in het park zelf regelen?

    Groetjes Emma & Jasper

  • bernard.bauwens@gmail.com

    Hoi.

    Waarom niet Tabin park? en goedkoper danum. Primary jungle ook daar doch gaan er geen mensen in daar een primary jungle van zodar er mensen ingaan en paden word aangelegd is het gedaan met primary en word het een 2 klas jungle, in heel Sabah is er 51% jungle over en daarvan 21% primary enkel voor wetenshap en niet voor touristen.

    In Tabin kunt u deze zien doch word er niet ingegaan. anders primary gone. als u rechtstreeks boek kost het ongeveer 1700RM per man doch de prijs is 1500RM per man.

    Geniet van Sabah

    Bernard

  • NBB3

    Beste Emma & Jasper,

    Tmana Negara is inderdaad niet meer wat het geweest is, helaas. Als je daar aan het hiken bent, dan zie je meer mensen dan wilde dieren. Vooral door de vele soevenier shops, tig restaurantjes en tal van bussen her en der, is de echte jungle-sfeer, de mystiek, er een beetje af daar.

    Je kunt beter door de jungle van Endau, hiken, dan heb je nog echt het gevoel dat je in een authentieke Tarzan-achtige jungle zit.

    Kijk ook eens op Gunung Kajang, op Tioman, dat is echt een dicht regenwoud waar je je nog ontdekkingsreizier waant, want er zijn daar bijvoorbeeld geen paden. Wel is er een nature guide die je naar boven weet te loodsen en je alles vertelt over de natuur. Zo hebben wij Rafflesia gezien en konden we zelfs onder een heuse waterval een frisse duik nemen!

    Je slaat met Tioman trouwens 2 vliegen in 1 klap, want je neemt dan meteen die week een paar prachtige Bounty strandjes mee :)

    Zou inderdaad wel vooruit reserveren, want julie en augustus zijn hoogseizoen in die hoek.

    Veel plezier.