Maleisie of Costa Rica

• mgr53@hetnet.nl

Ons kind is niet heel klein meer, maar wij twijfelen nog tussen Costa Rica of Maleisië. We hebben een dochter van 8 (dan 9jaar). Het zal ons eerste grote reis met kind zijn, We willen 2 weken in december gaan.

Volgens mij zijn beide landen prima bereisbaar met een kind. We houden van natuur en wandelen (jungle!). Gezien de korte periode vraag ik me af welk land het geschiktst is.

Wie heeft ervaring met beide landen? Klimaat, kosten? Basic is prima. We willen hier de accommodaties al regelen en reizen met openbaar vervoer of taxi als dit mogelijk is.

Wat zou je moeten tellen aan kosten voor 2 weken zelf rondreizen met 2 volwassenen en 1 kind?

• NBB

M.i. zijn Costa Rica en Maleisie op een aantal fronten best met elkaar te vergelijken. Waar dit echter niet op gaat is het weer, d.w.z. rond de periode wanneer jullie plannen te gaan. Vanaf november tot februari ongeveer heerst de noordoostmoesson in Maleisie namelijk, zeker aan de oostkant. Niet alleen is het dan somber en koel, maar het regent dan ook veel, soms heel veel. Er gaat zelfs zelden een jaar voorbij zonder overstromingen, met blokkades van noord naar zuid en andersom.

Kortom, mocht het erom hangen bij je, Costa Rica of Maleisie, dan zou ik het weer de doorslag laten geven en naar Costa Rica gaan.

Mocht je na februari willen, dan Malaysie boleh:)

Veel plezier.

• mgr53@hetnet.nl

En zo snel kan het hier veranderen… Toch nog tickets weten te scoren voor deze zomer, naar Maleisië! 3,5 week rondtrekken. We vliegen op Singapore en blijven daar 2 dagen om even bij te komen van de reis. Vervolgens reizen we naar Maleisië.

Graag hoor ik van de beste en mooiste plekjes. Tips voor vervoer en accommodatie om met een kind (8 jaar) te zijn. We zijn echte natuurmensen!

Groetjes !!! De voorpret kan beginnen !

• Mike

Beiden landen zijn mooi, veel natuur en toch totaal verschillen.

Maar goed.

Maleisie:

Ik zou zeker naar Borneo gaan.

Kinabantang Rivier en Danum Vallei.

Kinabantang Rivier heb je een aantal excursies in een boot en ook voor een kind is er veel te zien. En omdat je tussendoor vrij bent is dit zeker met een 9-jarige goed te doen. Ook een avondexcursie is een optie.

Dit kun je combineren met een bezoek aan Sandakan (Oerang Oetan rehabilitatie centrum) maar dat is wel erg toeristisch. Druk, maar je ziet meestal wel een Oerang Oetan.

Danum Vallei kun je veel wandelen en net aanpassen aan wat jullie willen

In een band een stukje de rivier af is dan misschien ook wel grappig. (Hele rustige rivier en je kunt overal staan. Wij waren met een groep aziaten, waarvan de meesten niet eens konden zwemmen). Weer eens wat anders.

In de Danum Vallei zie je nog een stuk authentiek bos en je kunt als je geluk hebt veel dieren zien. Als je geluk heb zie je: Gibbons, Oerang Oetan, Hertesoort (ben even de naam kwijt), Slow Lori, Vliegende Eekhoorn. Vaak zie je ook wel Leaf Monkeys (weet niet de Nederlandse vertaling) en nog andere dieren.

• mgr53@hetnet.nl

We hebben al besloten, we vliegen naar Maleisie!

• NBB

Proficiat :)

Mocht je de oostkust ook aan willen doen, en dat verwacht ik wel, gezien je affiniteit met natuur, dan zijn (van noord naar zuid) Kuantan, Tanjung Resang, Air Papan en Desaru, oorden die zonder meer een bezoekje (zeg, 'n dag of 2) waard zijn.

Dat geldt natuurlijk ook voor de eilanden Redang, Tioman en Rawa, al zijn die wel een stuk toeristischer.

Wil je echt een off-the-beaten-track eilandje bezoeken, waar je de enige bent die er rond loopt, pak dan een bootje naar Pulau Seri Buat, tegenover Tanjung Resang. Nog zo goed als onontekt maar oogverblindend mooi.

Je kunt er kayaken, snorkelen, scuba duiken, vissen. En natuurlijk lekker hangen :)

Pulau Seri Buat is een protected marine park, waardoor de meeste mensen denken dat je er niet mag komen. Maar dat is onjuist; je mag er gewoon recreeren, zolang je de natuur niet verstoord of objecten meeneemt.

Seri Buat is een aanrader.

Veel plezier.