Maleisie vanuit Singapore

• mgr53@hetnet.nl

Wij gaan onze eerste grote reis met dochter (8) maken. Tickets zijn geboekt voor eind juli, we vliegen op Singapore. Van hieruit hebben we 3,5 week om alles te verkennen. Waar naar toe? Daar zijn we nu mee begonnen.

Ben me nu vooral in aan het lezen over Maleise en andere praktische zaken. Ook is het de eerste keer dat we zelf rond gaan reizen.

Ons spreekt aan natuur, jungle, gezellige sfeervolle plaatsen..

Aantal eerste dingen die ons aanspraken ;

Singapore- bijkomen van reis 2 dagen

bezoek aan zoo/china town of little india

middels iets (bus,trein,taxi, auto huren) naar Melaka

Batu Caves

Olifantenopvang,

vuurvliegjes

Cameron Highlands

Taman Negra

via Kota Baruh naar Perhentian om te relaxen

dan op de een of andere manier weer terug in Singapore zien te geraken.

Misschien veel te veel?? Geen idee. We hebben 3,5 week. Weet ook niet hoe we t beste kunnen reizen (bus,trein,taxi, auto huren). Nog veel uitzoeken dus. Maar als iemand al wat tips heeft om er al wat structuur in te krijgen??Zijn geen types van luxe resorts, maar basis is ok. Autohuren lijkt me ingewikkeld? Prijzen, genoeg tankstations, verzekering en of je dat al hier moet regelen?

Trouwens die verhalen over bloedzuigers daar krijg ik de kriebels van.. zal wel meevallen met wat gezond verstand.

Enne wij zijn geen types van afdingen of kunnen dat niet zo goed, Hoe pak je dat t beste aan? hoe weet je wat een redelijke prijs is?

Ik ben jullie nu al dankbaar door alle info hier op t forum!

• NBB

M.i. is de opzet goed, niet te veel, genoeg rustmomenten, vooral genieten.

De Zoo in Singapore en China Town is prima. Je kunt ook de Night Safari doen, dat is bij de Zoo. Mocht je tijd over hebben en de jetlag valt mee, plak je Universal Studio's er achter aan. Leuk voor jong en oud :)

Met de trein naar Melacca is echt heel tof. Je waant je soms een beetje in de koloniale tijd, grappig om te zien. Maar als het kan, zou ik ook een deel met de bus (coach) doen, want dan stop je bij stadjes hier en daar, zie je nog eens wat. Geldt ook voor de rest van je reis, d.w.z. de bus is een geschikt vervoermiddel, aircon, ruim, comfy. Boek wel een beetje flexibel, want niet alles gaat exact per schema.

Een auto huren is ok, maar doe er wel eentje met GPS, want je wil niet verdwaald raken. Oh, en er zijn niet zo veel pompstations als in Nederland.

De streek waar we inmiddels diverse luierweekenden hebben doorgebracht, en nog vaak terug naar zullen gaan, heet Tanjung Resang. Tanjung Resang ligt aan de Oostkust, een beetje verscholen tussen enerzijds de zee en anderzijds een dichte strook regenwoud, ideaal voor jungle-trekking en diverse strandactiviteiten die je daar kunt doen. Een aanrader.

Maar de oorden die je noemt zijn ook heerlijk hoor, wellicht wat toeristischer alleen.

Tenslotte, het valt best mee hoor qua ongedierte en bloedzuigers. Mocht je echter gaan jungle-trekken, dan moet je wel goed ingepakt, want dan bevind je je in hun gebied so to speak.

Handig om te weten: boleh is het kan, makan is eten en minum is drinken.

Veel plezier.

NBB

• jenny.hmns

Hoi

Ik heb in een andere draad al eens gezegd: loop niet op blote voeten door het gras of struiken.

Ik schreef ook: erger me aan films waarin dames met een short, topje en sandalen door de jungle lopen mooi te wezen, zo werkt het in de praktijk niet.

Als je de jungle in gaat doe een lange broek, stevige schoenen en iets met lange mouwen aan. Als je bang bent voor kluipende beestjes, knoop je broekspijpen dicht of doe er zo'n bandje/klemmetje om dat je op de fiets gebruikt.

Pas zowiezo je kleding aan, je loopt perslot ook niet in je bikini in de Bijenkorf.

Maleisie is een heel tollerant land, zeker aan de westkust, maar op sommige plaatsen en bepaalde omstandigheden - zeker als vrouw - kun je je beter aanpassen, wordt ook gewaardeerd. In Singapore zie je van alles van bikini tot burka.

En afdingen, ja ik heb daar ook moeite mee, maar het moet echt, als je niet afdingt kijken ze je heel vreemd aan, zeker op markten, dat is een onderdeel van “het spel”. Ik liet het altijd mijn man doen ;-)

In de toeristenplaatsen had ik er wat minder moeite mee (bv de markt op Penang) want daar vragen ze gewoon veel te veel, toeristenprijzen, maar op minder toeristische markten vroegen ze soms een bedrag waarvan wij zouden zeggen, waar leeft die man van en dan moet je toch nog afdingen, nou dat vond ik moeilijk.

groetjes en fijne vakantie

Jenny

• mgr53@hetnet.nl

Bedankt alvast voor jullie reakties!

De voorpret is al zeker zo leukl Ik blijf de tips lezen..

• mgr53@hetnet.nl

Onze plannen wederom bekeken en wat wijzigingen gemaakt. Enkele vragen;wie wil meedenken????

Wij zijn meer natuur mensen. Van singapore naar KL lijkt me zoveel stad ineens. Is een tussenstop van 1 dag in Melakka leuk? Of kost dit teveel tijd? 1 nachtje Melakka en dan daags erna einde middag doorreizen??

Of kunnen we KL skippen en vanuit Melakka doorreizen naar Taman Negara. Of “mag” je KL gewoon niet overslaan?

Ik blijf ook n beetjes hangen na Perhentian, wat dan? Of is het meer nog mooi om te combineren?

1 vlucht

2 aankomst singapore

3 singapore

4 singapore

5 reizen met jungle trein of bus naar Melakka?

Of rechtstreeks naar KL

Of doorreizen naar Taman Negra

6 Melakka

7 reizen naar KL

8 KL

9 KL

10 reizen naar Taman Negara

11 taman negara

12 taman negara

13 taman negara

14 reizen naar Perhentian

15 Perhentian

16 Perhentian

17 Perhentian

18 Perhentian

19 reizen vanaf Perhentian

20 ?? Tioban, Tanjung Resang??? Andere ideeën?

21

22

23

24

25 terugvlucht singapore

Misschien kan het ook anders: Singapore, Tioban, Taman Negara, Perhentians, Kuala Lumpur, Singapore

Of is dat niet handig met bus of trein??

Auto huren ziet mij man niet zo zitten…

• mgr53@hetnet.nl

Het zal vast nog wel n keer wijzigen maar graag krijg ik nog wat tips.

Met een break van Melakka naar KL. Is dat niet teveel stad?

Lake Kenyir lijkt me best mooi. Maar is dat ook leuk met kind? En praktisch te bereizen vanaf Perhentian?

Tanjung Resung is weinig over te vinden maar lijkt inderdaad nog een ontdekte plaats. Kunnen we hier vanaf Lake Kenyir komen?

Of misschien heeft iemand andere tips na Perhentian? Een ander leuke badplaats op weg terug naar Singapore.

Tioman heb ik ook bedacht, maar is dat haalbaar vanaf lake Kenyir met de bus en boot??

Hieronder de nieuwe versie:

1 Vlucht A'dam- Singapore

2 Aankomst Singapore 16:00 uur

3 Singapore

4 Singapore

5 Met bus of trein naar Malakka

6 Malakka

7 Met bus naar KL

8 Kuala Lumpur

9 Kuala Lumpur

10 Kuala Lumpur

11 Met bus naar Taman Negara

12 Taman Negara

13 Taman Negara

14 Taman Negara

15 Reizen naar Perhentian

16 Perhentian

17 Perhentian

18 Perhentian

19 Perhentian

20 Perhentian

21 Reizen naar Lake Kenyir ? Of Tioman of andere leuke plaats op weg terug naar Singapore?

22 Lake Kenyir ?

23 Lake Kenyir ?

24 Tenjan Resan?

25 terug vlucht Singapore

• NBB

Je maakt een mooie lus zo, zou hier niet te veel meer aan tinkeren.

Wat je wellicht nog wel kan doen, is de Perhentian/Lake Kenyir fase met een dag of 2 inkorten en daar een dagje of 2 Tanjung Resang van maken. Lake Kenyir en Perhentian zijn namelijk beide nogal toeristisch. Het is wel mooi hoor daar, maar een beetje hetzelfde laken een pak, d.w.z. vrij luxueus maar een beetje generiek en best druk.

Tanjung Resang daarentegen is nog authentiek Maleis; je kunt er ook in een knus en gezellig chaletje zitten, tussen de bomen en zo goed als op het strand. Lekker eten in een kampung… Het is hier ook geen massa-toerisme scenario.

Oh, en van Tanjung Resang is het net een uurtje varen naar Tioman, dus dan kun je daar ook een dagtripje doen, heb je dat ook gezien :)

Vanaf Tanjung Resang is het overigens een uurtje of 2 naar Singapore, dus je bent lekker in de buurt van het vliegveld voor je terugreis. Ideaal toch?

Nou, veel plezier.

• mgr53@hetnet.nl

Bedankt voor je reactie.Fijnd dat je even mee wilt denken!\

Lake Kenyir hebben we geschrapt. Dat schijnt vanuit Perhentian toch lastig te bereiken zijn met openbaar vervoer.

Tanjung Resang is toch geen eilandje he? Omdat Tioman 2 uur varen schijnt te zijn? Hoe kan het dan maar 1 uur varen zijn? Vanuit Perhentian naar Tanjung Resang lijkt een behoorlijk traject. Heb je enig idee hoelang we daar over doen? Heb je ook een leuke tip voor accomodatie voor ons in Tanjung Resang?

Misschien zouden we ergens in de reis nog wat in kunnen voegen. Cameron Highlands zien we niet zo zitten en het moet wel met openbaar vervoer te doen zijn.

THANX!

1 Vlucht A'dam- Singapore

2 Aankomst Singapore 16:00 uur

3 Singapore

4 Singapore

5 Met bus of trein naar Malakka

6 Malakka

7 Met bus naar KL

8 Kuala Lumpur

9 Kuala Lumpur

10 Kuala Lumpur

11 Met bus naar Taman Negara

12 Taman Negara

13 Taman Negara

14 Taman Negara

15 Reizen naar Perhentian

16 Perhentian

17 Perhentian

18 Perhentian

19 Perhentian

20 Perhentian

21?

22 ?

23 Tanjung Resan

24 Tanjung Resan?

25 terug vlucht Singapore

• NBB

Ja, het is wel een rit, dat klopt, je zit vrij noorderlijk. Wat je kunt doen is de rit opbreken in Kuantan. Dat is een prettig strandoord, waar ik een keer een lang weekend heb doorgebracht. Niks bijzonder hoor, maar je kunt het als een pauze inlassen. Vanuit Kuantan naar Tanjung Resang is dan nog maar de ongeveer helft. En je hebt dan ook meteen je lege dagen gevuld.

Overigens, waar Kuantan bekend om staat is het gevulde crab restaurant daar. Je eet je vingers erbij op. Het is een hele crabschaal met crabvlees vulling, wat vervolgens even in de diepfrituur gaat. Waanzinnig lekker. Een aanrader.

Tanjung Resang is geen eilandje. Vroeger, toen Tioman nog Tiomannetje heette, duurde de bootreis naar Tioman 3, 4 soms 5 uur. Vaak waren het gewone tuktuk bumboats waar je op ging. Maar tegenwoordig hebben de boten 2 x 200pk motoren, ben je binnen een uurtje op Tioman. Het is vanuit Tanjung Resang zo'n 45 km, een klein uurtje varen. Vergeet daar niet naar het Marine Park te gaan, daar komen de visjes uit je handen eten. Een heel leuke ervaring voor je dochtertje.

Tanjung Resang heeft een aantal chalet locaties, van budget tot lekker comfy. Laat me maar weten wat je wil, en of je nog speciale wensen hebt, dan kijk ik dit weekend even, want we gaan daar lekker een paar daagjes luieren :)

• Netty

ben ik toch benieuwd over welk crabrestaurant je het hebt……

voor lekkere crab moet je meer noordelijk zitten Cukai of Dungun bijvoorbeeld, maar Kuantan…..nee

ik heb het er nooit gevonden, terwijl ik er jaren gewoond heb, en er nog geregeld kom