antwoorden op mijn vragen gezocht

• samsam

Beste mensen,

Aangezien mijn vrouw en ik ook een reis hebben gepland naar Maleisie en ik op deze site terecht ben gekomen, ben ik me veel gaan verdiepen om zoveel mogelijk informatie te krijgen. Echter zie ik door de bomen het bos niet meer en verschillen sommige antwoorden per situaties. Ik heb de volgende vragen en hoop dat iemand ze kan beantwoorden:

1. Wij zullen met Turkish Airlines gaan en een tussenstop in Istanbul maken. Er staat op de ticktet dat de vlucht van Istanbul naar Kuala Lumpur door Malaysia Airlines begeleidt zal worden in een airbus 320 voor 150 personen. Betekent dit ook dat die vlucht in een Malaysia Airlines toestel verzorgd wordt en hoe is dit toestel? Heeft iemand ervaringen op deze route?

2. Kunnen wij beter de hotels van hier boeken of gewoon daar ter plaatse en wat zijn dan de prijsverschillen van bijvoorbeeld agoda.nl of daar ter plaatse bij de receptie ?

3. Wij zullen op KLIA om 6 uur s' ochtends aankomen en hebben dus nog geen hotels geboekt. Aangezien de incheck tijd vanaf 12 uur s'middags begint, vroeg ik me af of ik dan een hele nacht moet boeken van 6 uur s'ochtends tot 12 uur s' middag of valt er wel wat te regelen voor die ochtend?

4. Wij zullen verder zoveel mogelijk met pin en creditcard betalen en niet veel geld op zak meenemen. Hoe moet wij dit doen als we om 6 uur s'ochtends aankomen op KLIA aangezien we nog geen Maleisisch geld hebben?

5. Wij hebben een vakantie van 3 weken in Maleisie en hebben ons voorgenomen om naar Kuala Lumpur en Langkawi te gaan. Dus veel zien en veel shoppen in Kuala Lumpur en daarnaast op Langkawi veel strand en zon en eventueel een korte trip naar Thailand. Kunnen we onze tijd hier goed mee vullen of is 3 weken daar veel te lang voor en gaan we ons op een gegeven moment vervelen?

Heel erg bedankt voor het meelezen en eventueel beantwoorden van mijn vragen !

• Jacqueline

2 en 3: Ik zou zelf ter plekke hotels boeken. Behalve in Kuala Lumpur. Dat kan veel beter via internet. Ik zou even informeren bij het hotel zelf hoe het gaat als je om 8 uur aankomt.

4: Je kunt overal pinnen. Je kunt ook op Schiphol even geld wisselen.

5.Ik denk dat 3 weken voor alleen KL en Langkawi erg veel is. Je kunt makkelijk via Cameron Highlands en Penang naar Langkawi. Allebei erg leuk voor een paar dagen.

• Danny

Bij de receptie van hotels betaal je vaak de hoofdprijs (de rack rate). Goedkoper is om via internet te boeken, hetzij op de site van het hotel zelf of een site als www.marimari.com.

Wissel NOOIT geld in Nederland (veel te duur) maar bij aankomst op KLIA. Daar staan ATM van Maybank, waar je met pinpas RM1500 uit kunt tappen.

• NBB3

Als je 3 weken in Maleisie zit, dan is het m.i. wat zonde om alleen de shopping malls en het strand te zien, toch? Waarom trek je er niet een weekje op uit? Een road trip langs de Oostkust of zo? Er zijn altijd wel mom and pop eettentjes waar je heerlijk kunt lunchen en hostelletjes of chaletjes waar je een nachtje kunt blijven.

Oh, nog een tip. Ik denk dat het inderdaad niet zo goed is om veel Ringgits te kopen in Nederland, maar neem wel wat mee, zo'n 400RM bijvoorbeeld, want helemaal niks bij je hebben als je in KL aan komt is ook weer zo wat.

• KC

Hoi,

wellicht hebben jullie iets aan onderstaande ervaringen.

wij hebben vooraf op booking.com een aantal hotels geboekt. We hebben gekozen voor hotels waarbij je kostenloos tot een dag van tevoren kunt annuleren. Wijzigt je routeplanning of vind je ter plekke iets goedkopers dan annuleer je eenvoudig. Zo niet heb je altijd een reservering achter de hand.

Ook zijn we vertrokken zonder enige ringit. Bij aankomst op het vliegveld kun je terwijl je op je koffers wacht even wat geld uit de muur trekken. Tip: zorg dat je via je bank een rekening/pakket hebt waarbij je kostenloos kunt pinnen in het buitenland. Wij hebben vaak kleine bedragen gepind. Bij een “gewone”rekening kost je iedere pinopname 2 euro. Is toch weer een etentje bij een leuke foodstall.

Ook zijn we met de taxi langs de oostkust gereisd. Onze chauffeur heeft ons langs leuke plekken vervoerd en ook hebben we gegeten op plekken die je als gewone toerist niet kunt vinden, maar wel erg geweldig. Het zou zonde zijn om het bij 2 plekken te houden tenzij je vanuit KL bijv naar verschillende plekken reist en terug.

In tegenstelling tot alle info op dit forum konden wij om 7 uur s'morgens inchecken (traders hotel KL) en ook mochten we al gebruik maken van het ontbijt, terwijl we vooraf tig plannen hadden gemaakt om de tijd te overbruggen:(

• mich

hebben jullie de taxi/chauffeur daar ter plekke geregeld en wat is ongeveer de prijs per dag?

We willen daar een prive chauffeur voor ongeveer 3 weken rondreis, heb je nog tips of naam van chauffeur (e-mail)?

• NBB3

Goeie tips KC, wist niet dat je ook nog steeds kosteloos so laat nog kunt annuleren bij sommige hotels.

Ook top om te zien dat je langs de Oostkust bent gereden; er valt daar m.i. inderdaad veel te genieten. Waar was je zoal geweest? Heb je ook lekkere eettentjes daar ontdekt?

• KC

Hoi,

idd. Als je even wat tijd stopt in het zoeken en vergelijken van hotels op de bekende sites en op de site van het hotel zelf dan zul je zien dat je vaak tegen hetzelfde tarief kostenloos kunt annuleren en anders tegen een iets hogere prijs. Ik heb de keuze gemaakt voor iets meer flexibiliteit voor iets hogere prijs.

Onze chauffeur in KL hebben we ontmoet in de national mosque. Hij is daar 1 van de erkende gidsen. Een wat oudere maar zeer moderne man. Als bijbaan is hij chauffeur, geen taxichauffeur. Hij heeft ons bijvoorbeeld naar leuke plekjes gebracht onderweg naar Kuala Ghanda Elephant sanctuary (160 km van KL). De klik was er zeker.

Rekende de helft van de prijs die bijna alle taxis hanteerden, daarnaast handig als tolk, onderhandelaar, kinderoppas en hij daarnaast vond het helemaal geweldig.

Ook de rest van onze vakantie hebben we hem nog vaak gebeld voor vragen, tips ed.

Oostkust: eerst met bl vlucht naar Kota bahru gevlogen. we hadden geboekt bij Pasir Belanda (gerunt door NL familie). Dit was een drama. Geboekt voor 3 nachten maar toch na 1 dag de taxi naar Terrenganu. Gegeten vlak voordat we KT binnenreden bij BB Seafood. Eenvoudig, komen alleen locals, maar super.

In KT verbleven we in het Riaz resort. Tip: neem voor 3rm pp de gondel naar de Christal Mosque of naar het centrum en visa versa.

uiteindelijk naar Redang Island en daarna naar Kuantan.Eigenlijk te veel leuke dingen om op te noemen.

Ik zal eens kijken voor gegevens van de chauffeurs.

Hoor het wel als er nog vragen zijn.

• KC

Ik zal eens contact met m opnemen. Zie onderstaand bericht.

• NBB3

Klinkt grandioos KC. Met zo'n toppert is je vakantie helemaal een schot in de roos.

Dank voor de toelichting.