Trein en bus Maleisie

• Anneke

Dag allemaal,

Ik ben aan het uitstippelen hoe van Singapore in Kuala Lumpur te komen en het lijkt of je beter/voordeliger eerst naar Johor Bahru kunt gaan? En dan een ticket kopen ‘binnen Maleisie’, want het lijkt in Singapore gekocht allemaal duurder te zijn (bus/trein). Nu wilde ik kijken of ik een (nacht)trein ticket kon bestellen, maar op de site https://intranet.ktmb.com.my/e-ticket/Booking.aspx waar ik ben ingelogd, wordt aangegeven dat er ‘geen trein beschikbaar’ is????

Ik gaf aan van JB Sentral naar Kuala Lumpur (ervan uitgaande dat JB betekent Johor Bahru?).

Kan iemand duidelijkheid geven hierover?

Alvast bedankt.

Groet,

Anneke

• Martijn

Anneke Schreef:

——————————————————-

> Dag allemaal,

>

> Ik ben aan het uitstippelen hoe van Singapore in Kuala Lumpur te komen en het lijkt of je beter/voordeliger eerst naar Johor Bahru kunt

> gaan? En dan een ticket kopen ‘binnen Maleisie’, want het lijkt in Singapore gekocht allemaal duurder te zijn (bus/trein). Nu wilde ik kijken of

> ik een (nacht)trein ticket kon bestellen, maar op de site https://intranet.ktmb.com.my/e-ticket/Booking.aspx waar ik ben ingelogd, wordt aangegeven dat er

> ‘geen trein beschikbaar’ is????

>

> Ik gaf aan van JB Sentral naar Kuala Lumpur (ervan uitgaande dat JB betekent Johor Bahru?).

>

> Kan iemand duidelijkheid geven hierover?

>

> Alvast bedankt.

>

> Groet,

> Anneke

kijk eens op:

http://www.seat61.com/Malaysia.htm#Fares

• NBB3

Anneke, for the record, er rijden geen treinen meer vanuit Singapore. Deze dienst is afgeschaft. Die Seat62 site heeft dat ook nog niet meegenomen.

Maar pak gewoon de bus naar JB (Johor Bahru inderdaad). Nummer 170. Vanuit daar kun je trein pakken. Maar er zijn meer mogelijkheden hoor. Met de bus via Mersing naar KL is ook leuk, want daar is genoeg te doen en te zien. Of je gaat juist via Melakka, ook heel leuk.

• Martijn

NBB3 Schreef:

——————————————————-

> Anneke, for the record, er rijden geen treinen meer vanuit Singapore. Deze dienst is afgeschaft. Die Seat62 site heeft dat ook nog niet meegenomen.

even beter kijken nbb3 (familie van nbbs?:) ?)

citaat van de site:

From 1 July 2011, all trains to Malaysia start from Woodlands Train Checkpoint…

Trains to Malaysia now leave from the Woodlands Train Checkpoint, located in the north of Singapore island just south of the causeway across the Johor Straits to Malaysia, some 13 miles north of Singapore city. There is now a KTM InterCity ticket counter at Woodlands station so you can buy tickets there. Sadly, trains no longer leave from the wonderful 1932-built art deco station in central Singapore in Keppel Road, often known as Tanjong Pagar. Map showing location of Singapore's Woodlands checkpoint station.

Passport & customs formalities leaving from or arriving at Woodlands…

You should arrive at Woodlands at least half an hour before your train departure, for passport formalities. You go through both Singapore departure formalities and Malaysian immigration formalities at Woodlands before boarding the train. When arriving at Woodlands from Malaysia, Malaysian immigration formalities are carried out on board the train at Johor Bahru, Singapore passport and customs formalities are undertaken at Woodlands checkpoint after you get off the train.

• NBB3

Je bent dan al door de grensbewaking en douane van Singapore, Martijn. Voorheen vertrok je vanaf het Keppel Road station middenin Singapore, zij het dat dat strookje officieel grondgebied van Maleisie was.

Enfin, nu is Keppel Road terug gegeven aan Singapore en is het station verschoven naar helemaal ten noorden van Singapore.

Ik meldde dit zodat reizigers beseffen dat Keppel Road niet meer van toepassing is.

:)

• Anneke

Jullie zijn goed op de hoogte zeg, het komt mij allemaal wat ingewikkeld over (het is natuurlijk ook een enorm grote stad). Wellicht is het handig om vanaf de luchthaven de bus te pakken naar JB, of naar Mersing (iemand op dit forum zei dat er in Malakka geen bal te beleven is, dus dat is blijkbaar niet ieders mening?).

Eigenlijk wil ik vrij snel naar KL (maar op een niet te dure manier) naar KL, om van daaruit door te vliegen in Azie. De plaatsen tussen KL en Singapore bezoek ik dan wel op de terugweg….

Het lukt me alleen niet een treinschema op die site eruit te krijgen en boeken al helemaal niet (al kan dat maar tot 30 dagen van tevoren). Ik ben bang dat als je de avond van tevoren komt (mocht het loket nog open zijn) dat de tickets voor de dag erna wellicht allemaal uitverkocht zijn?).

• Martijn

NBB3 Schreef:

——————————————————-

> Je bent dan al door de grensbewaking en douane van Singapore, Martijn. Voorheen vertrok je vanaf het Keppel Road station middenin Singapore, zij het

> dat dat strookje officieel grondgebied van Maleisie was.

>

> Enfin, nu is Keppel Road terug gegeven aan Singapore en is het station verschoven naar helemaal ten noorden van Singapore.

>

> Ik meldde dit zodat reizigers beseffen dat Keppel Road niet meer van toepassing is.

>

> :)

is het zo moeilijk om toe te geven dat je off the record melding niet correct was?

(Anneke, for the record, er rijden geen treinen meer vanuit Singapore. Deze dienst is afgeschaft. Die Seat62 site heeft dat ook nog niet meegenomen.)

op dezelfde site staat duidelijk aangegeven hoe je bij het station moet komen

How to get from central Singapore to Woodlands Train Checkpoint…

By MRT (metro) & bus:

- Step 1, take the MRT (mass rapid transit metro) from any downtown Singapore MRT station to Woodlands MRT station. MRT trains run every few minutes, fare S$2.20, distance around 26.4 km, journey time around 45 minutes. Woodlands MRT station is 3.3 km (2 miles) from Woodlands Train Checkpoint.

- Step 2, take air-conditioned bus numbers 911 or 913 from Woodlands MRT station to Woodlands Train Checkpoint. The bus is easy to find, just downstairs from the MRT train, go to bus bay 11. The bus fare is S$1, distance 3.3 km, journey time 10 minutes, buses run every 3 to 10 minutes all day (every 3 to 15 minutes after 7pm). The whole journey from central Singapore to Woodlands Train Checkpoint will take around 65 minutes and cost S$3.20 (£2 or $3), but plan to arrive at least half an hour before your train leaves for passport formalities. If you want to buy any supplies for the journey, buy them before arriving at Woodlands Train Checkpoint as there are few if any retail outlets there. See www.smrt.com.sg for a journey planner and a MRT network map.

By taxi: A taxi from Singapore's central business district to Woodlands costs around S$31 (£15 or US$25) per taxi for the 24 km ride, including tip. Allow at least 40 minutes for the taxi journey, plus allow half an hour for passport formalities at Woodlands before the train leaves. If you want to buy any supplies for the journey, buy them before arriving at Woodlands Train Checkpoint as there are few if any retail outlets there.

off the record:

waarom met de trein als vliegen zo goedkoop en eenvoudig te boeken is?

• Pisang

NBB's melding is WEL correct. Treinen vertrekken niet meer vanuit Singapore. Het station is achter de Singaporese grens contole

“op dezelfde site staat duidelijk aangegeven hoe je bij het station moet komen”

Klopt, en dat station is buiten Singapore…..dat is al wat NBB wilde melden. Waarschijnlijk omdat Woodlands nog geen 2 maanden geleden de taken van Tanjong Pagar heeft overgenomen. Goed om dit te vermelden om eventuele misverstanden te voorkomen.

Het is me niet helemaal duidelijk waarom je daarover zo denigrerend (zoals zo vaak) moet zijn.

• Martijn

Pisang Schreef:

——————————————————-

> NBB's melding is WEL correct. Treinen vertrekken niet meer vanuit Singapore. Het station is achter de Singaporese grens contole

nbb3 verweet de site de verplaatsing van het station niet te vermelden ( Die Seat62 site heeft dat ook nog niet meegenomen.), dat was duidelijk niet correct van hem

hij vond het niet nodig dat verwijt te corrigeren

achter de grenscontrole? ja correct, maar je reist wel per singaporese metro en bus tot aan het station

ik hoor graag wat er denigrerend is aan:

even beter kijken nbb3 (familie van nbbs? :)?)

is het zo moeilijk om toe te geven dat je off the record melding niet correct was?

komt me over als een onterecht verwijt pisang (begin van draad=einde van de draad:)?)

• Anneke

Hoi Martijn,

Nog even een reactie over het goedkope vliegen. De datum dat ik wil gaan, vind ik vliegen tussen Singapore en KL helemaal niet zo goedkoop.

Ondertussen begint mijn route aardig vorm aan te nemen. Wsl. ga ik eerst naar JB vanuit de luchthaven Singapore, om vervolgens Malaka te bezoeken (kijken of het echt niks voorstelt, hihih), dan heb je meteen de reis gebroken en na een nachtje door naar KL om verder te vliegen. En op het eind land ik dan weer in Singapore.

Ligt Woodlands station nu in JB of niet?

Groetjes,

Anneke