Is dit een redelijke prijs voor een retourvlucht Amsterdam-Kuala Lumpur in voorjaar 2012?

• Bert

Hallo,

Ik heb het plan opgevat om eind april tot begin juni door Maleisië te trekken met mijn vriendin. Het plan is om iets langer dan een maand te gaan (ca. 35 dagen).

Omdat wij geen ervaring hebben met Maleisië (dit wordt onze eerste verre reis), weet ik niet goed wat de juiste prijs is voor een retourvlucht in deze periode. Ik kom verschillende bedragen tegen.

Nu heb ik een vlucht gezien met Emirates (via Dubai) van zaterdag 28 april 2012 (heen) en dinsdag 5 juni (terug) voor circa € 1.500,- incl. toeslagen voor 2 personen.

Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar een directe vlucht, maar dan zou het voor deze periode circa € 2.000,- kosten.

Verder valt het op dat wanneer we korter dan een maand zouden gaan, het bedrag voor een directe vlucht lager zou zijn dan € 1.500,-. We willen graag een weekje langer, om toch iets meer te kunnen doen.

Nu hoop ik dat jullie als Maleisië-kenners mij kunnen vertellen wat wij de beste optie is. Is het aan te raden om korter dan een maand te gaan om toch wel veel geld te besparen of is een bedrag van € 1.500,- voor een retour met tussenstop een redelijke prijs?

Als jullie nog andere tips/advies hebben voor een vlucht naar Maleisië in deze periode, dan verneem ik dat graag.

Groet,

Bert

• Martijn

redelijk is betrekkelijk, een aziatische maatschappij voor 1382 euro met zijn 2en (overstap!) zou zelfs los van de prijs mijn voorkeur hebben

28/4 uit en 28/5 naar huis voor 1268 met zijn 2en non-stop is ook erg aantrekkelijk natuurlijk

• kees

Malaysian Airlines A'dam - Kuala Lumpur voor 639 euro (retour) reistijd november 2011 tot juni 2012.

Je moet wel boeken voor 23.10.2011.

Kijk op, http://www.malaysiaairlines.com/nl/en/deals/deals-of-the-day.html voor alle aanbiedingen.

Deze prijs is in elk geval meer dan redelijk

Groeten uit Sabah

Kees

• Bert

Helaas geldt de prijs van € 639,- alleen voor een retourvlucht binnen 30 dagen.

Aangezien we een week of 5 willen verblijven (excl. vluchtdagen), valt deze optie af. Als we binnen 30 dagen zouden moeten vliegen, dan heb ik het idee dat we moeten haasten om veel leuke dingen te doen. Met 5 weken hebben we iets meer de tijd.

Dus als iemand nog andere opties weet, dan hoor ik dat graag.

Bedankt in ieder geval voor jullie reacties.

• Martijn

Bert Schreef:

——————————————————-

> Helaas geldt de prijs van € 639,- alleen voor een retourvlucht binnen 30 dagen.

dat gaf ik ook aan (28/04-28/05)

> Dus als iemand nog andere opties weet, dan hoor ik dat graag.

niet anders maar herhaling ;), de optie van 1382 euro

air asia blijft daar kaal een paar honderd euro onder maar dan moet je nog wel betalen voor bagage, eten en drinken aan boord en nederland parijs v.v.

• Ruben

Hi Bert,

als je een iphone hebt, er is een mooie app van ‘Skyscanner’. Maar ook op internet hebben ze een site.

Daar kun je ingeven welke data je wil reizen en waarnaartoe, dan kijkt hij welke maatschappij het goedkoopst is (direct of indirect) maar je ziet alle mogelijkheden (ook ivm tijden enzo goed opletten). Daarnaast kun je in een soort grafiek week overzicht zien wat de laagste prijs is waarvoor je kunt vliegen (soort minimale prijslijn).

Zo heb ik al voor onszelf retour tickets gekocht naar Kuala Lumpur voor 583 euro pp via Dubai. Maar ook voor binnenlandse vluchten (wij gaan naar Borneo). Let op Air Asia ziet soms goedkoop uit, maar komt +/-15 euro pp bij als je 20 kg bagage hebt. Soms is Malaysia airlines voor vrijwel dezelfde prijs luxer.

GrtZ en suc6 Ruben

• Bert

Bedankt voor je reactie Ruben.

Ik heb geen Iphone, maar ik heb wel via de website gekeken en vluchten vergeleken.

Het zal voor ons zeer waarschijnlijk rond de € 1.500,- euro gaan uitkomen met een tussenstop (helaas).

Wij zijn van plan om ook een keer of 4 een binnenlandse vlucht te nemen. Air Asia ziet er wel goedkoop uit, alleen kan ik nog niet zo goed vinden wat er allemaal aan kosten bij zal komen.

Bagagekosten zijn ca. € 15 euro p.p.? Waar kan ik dat ergens vinden. Ik las ook ergens dat er nog € 8/9 euro p.p. aan reserveringskosten o.i.d. bij komt.

Klopt het dan dat je bij Air Asia rekening moet houden met circa € 25,- euro p.p. aan bijkomende kosten? (Bovenop de prijzen zoals je die kunt vinden op de website van Air Asia) Of komen er nog meer kosten bij?

• Bert

Om antwoord te geven op mijn eigen vraag.

http://www.airasia.com/my/en/flightinfo/feeschedule.html#

Via deze link zijn alle bijkomende kosten voor vluchten van Air Asia te vinden.

• Martijn

> Ik heb geen Iphone, maar ik heb wel via de website gekeken en vluchten vergeleken.

> Het zal voor ons zeer waarschijnlijk rond de € 1.500,- euro gaan uitkomen met een tussenstop (helaas).

http://www.skyscanner.nl/?gclid=CNSi2aPe-6sCFcSIDgodskr4lg

handig om te kijken welke maatschappijen scherpe tarieven hanteren maar de sites van de luchtvaartmaatschappijen (klm naast nl ook be) nagaan levert het beste resultaat

> Wij zijn van plan om ook een keer of 4 een binnenlandse vlucht te nemen. Air Asia ziet er wel goedkoop uit, alleen kan ik nog niet zo goed

> vinden wat er allemaal aan kosten bij zal komen. Bagagekosten zijn ca. € 15 euro p.p.? Waar kan ik dat ergens vinden. Ik las ook ergens dat er nog

> € 8/9 euro p.p. aan reserveringskosten o.i.d. bij komt.

voor air asia is het wel zo slim om de tarieven in de gaten te houden, op korte termijn/last minute zul je niet vaak erg lage tarieven vinden, op lange termijn echter wel degelijk

> Klopt het dan dat je bij Air Asia rekening moet houden met circa € 25,- euro p.p. aan bijkomende kosten? (Bovenop de prijzen zoals je die kunt

> vinden op de website van Air Asia) Of komen er nog meer kosten bij?

aan inchecken, anders dan online of bij een automaat (aan de balie dus) zijn nog maar sinds kort kosten verbonden, of ze nog meer kosten weten te verzinnen zal de tijd leren

• Danny

Hier een recent voorbeeld van de bijkomende kosten.

Vlucht is van Singapore naar Penang voor 30 oktober en gekocht op 21 okt. De basiskosten waren S$44, uiteindelijk S$109

Ik heb on-line ingecheckt anders rekenen ze daarvoor ook extra kosten.

Ondanks de extra kosten, kost een vergelijkbare vlucht met Malaysia or Singapore Airlines het dubbele.

Basisprijs vlucht 44.00 SGD

Passenger Security Fee 8.00 SGD

Passenger Service Fee 13.90 SGD

Airport Fee 3.00 SGD

Aviation Levy 6.10 SGD

Fuel Surcharge 5.00 SGD

Sub Total 80.00 SGD

Services & Fees

1 x Medium - up to 20kg 18.00 SGD

1 x Pick A Seat 3.00 SGD

1 x Processing Fee 8.00 SGD (als je met credit card betaalt)

Sub Total 29.00 SGD

Total Amount 109.00 SGD