Beste Jill,
Danum Valley, bestaat uit 2 gedeelten, het Field centre en de Borneo Rainforest Lodge.
De eerste is bedoeld voor wetenschappers, die een veld onderzoek gaan doen, en.. de tweede (je raad het al) is voor toeristen.
Helaas voor velen, is de Borneo Rainforest Lodge, een hele luxe lodge, met een 30 tal chalets. Het is een van de betere jungle ervaringen die je kunt krijgen, maar.. komt ook voor een hele dure prijs. Dus.. niet elke backpacker of student, kan of wil dit betalen.
Ikzelf ben er in 2001 met mijn eigen auto heengereden en heb er destijds overnacht. Je zit te eten in een eetzaal tussen de wetenschappers, en.. dat is een hele ervaring maar ook vreemd, want.. een gewoon gesprek is met deze mensen niet te beginnen. Als ze het vermoeden krijgen dat je een toerist bent, dan.. val je uit de groep. Ook kunnen ze maar over 1 ding praten, en.. dat is het onderzoek naar uitwerpsels van vlinders op een hoogte van 50 - 80 meter (echt waar haha).
Inmiddels ben ik diverse keren in de Borneo Rainforest Lodge geweest, en.. dat is toch wel heel erg fraai. Ik zal het niemand kwalijk nemen als ze toch naar het Fieldcentre gaan. Er is ook een tegenhanger van Danum en dat is de Tabin Wildlife Lodge. Ongeveer de helft van het Danum budget, en ook zeer fraai. Uiteraard is de service en al minder dan in Danum, maar.. het is ook de helft van het geld.(ook vanuit Lahad Datu)
Goed.. ik denk dat dit voor nu voldoende antwoord is, heb je meer vragen, dan hoor ik het wel.
Vriendelijke groet,
Olaf.