Danum Valley

• Jill Willems

Hallo

In februari 2012 gaan wij 3 weken naar Maleisie en nu we alle informatie aan het verzamelen zijn, lijkt ons Borneo erg interessant.

Wij willen graag Danum Valley bezoeken. Bij alle tours die daar heen gaan, verblijf je in een zeer mooi maar kostbaar hotel.

Heeft iemand een idee hoe je toch het Nationale Park kan bezoeken met een backpacker budget? En hoe ja daar dan naartoe kan reizen ? We horen het heeeeeel graag.

Groeten, Jill

• Olaf uit KK

Beste Jill,

Danum Valley, bestaat uit 2 gedeelten, het Field centre en de Borneo Rainforest Lodge.

De eerste is bedoeld voor wetenschappers, die een veld onderzoek gaan doen, en.. de tweede (je raad het al) is voor toeristen.

Helaas voor velen, is de Borneo Rainforest Lodge, een hele luxe lodge, met een 30 tal chalets. Het is een van de betere jungle ervaringen die je kunt krijgen, maar.. komt ook voor een hele dure prijs. Dus.. niet elke backpacker of student, kan of wil dit betalen.

Ikzelf ben er in 2001 met mijn eigen auto heengereden en heb er destijds overnacht. Je zit te eten in een eetzaal tussen de wetenschappers, en.. dat is een hele ervaring maar ook vreemd, want.. een gewoon gesprek is met deze mensen niet te beginnen. Als ze het vermoeden krijgen dat je een toerist bent, dan.. val je uit de groep. Ook kunnen ze maar over 1 ding praten, en.. dat is het onderzoek naar uitwerpsels van vlinders op een hoogte van 50 - 80 meter (echt waar haha).

Inmiddels ben ik diverse keren in de Borneo Rainforest Lodge geweest, en.. dat is toch wel heel erg fraai. Ik zal het niemand kwalijk nemen als ze toch naar het Fieldcentre gaan. Er is ook een tegenhanger van Danum en dat is de Tabin Wildlife Lodge. Ongeveer de helft van het Danum budget, en ook zeer fraai. Uiteraard is de service en al minder dan in Danum, maar.. het is ook de helft van het geld.(ook vanuit Lahad Datu)

Goed.. ik denk dat dit voor nu voldoende antwoord is, heb je meer vragen, dan hoor ik het wel.

Vriendelijke groet,

Olaf.

• Jill Willems

Olaf, hartstikkebedankt voor de info. Ik denk dat jij een eigen bedrijfje hebt want ik heb een website gevonden en die eigenaar heet ook Olaf

http://www.sabah-borneo.nl/nl/trips/Sabah.htm

Alleen is de trip naar Tabin Wildlife onder constructie. Kun je me misschien een mailtje sturen met meer info. Wij willen met 2 personen gaan en vliegen op 20 februari naar Borneo vanaf Kuala Lumpur en 1 maart weer terug. Dus ergens in die periode.

Bedankt!!

Groetjes Jill (cactusbar@live.nl)

• Olaf uit KK

Beste Jill,

Ik kan antwoord geven op vragen, maar.. alleen op het forum.

Indien je op een andere manier kontakt wenst, zul je die “andere” Olaf zelf moeten benaderen.

Tabin, is vanuit Kota Kinabalu te bereiken met de ochtendvlucht naar Lahad Datu, de MH3010 van Malaysia Airlines.

Meer info over Tabin, kijk op Tabin Wildlife

Hier kun je alle info vinden over de verschillende mogelijkheden.

Vriendelijke groet,

Olaf

• Isthisreal

Hallo Olaf,

Ik lees even mee op het forum en vraag me af of ik ‘op de gok’ naar KK kan vliegen om daar een verblijf in BRL of Field Center te regelen. Of is de kans groot dat alles dan vol zit? (ik ga rond arpil / mei).

BRL reageert (tot nu toe) niet op mijn vragen en ik heb begrepen dat de Field Center sowieso op voorhand niet te reserveren is, klopt dat?

Nog 1 vraag daarover:

We landen in jakarta. Is het handig om daarna rechtstreeks naar KK te vliegen, of is is het handiger om naar Lahad Datu te vliegen?

Ik wacht je antwoord graag af.

Bedankt!

• Olaf

Beste ….

Voor Danum geld dat er een hoogseizoen toeslag is van 1 Maart tot 30 April. Dit is dan uiteraard ook een drukkere periode voor Danum.

Vanuit Jakarta, kun je enkel een paar dagen per week, rechtstreeks op Kota Kinabalu vliegen met Air Asia. Daarna zul je naar Lahad Datu dienen te vliegen met MasWings, deze is te boeken via Malaysia Airlines website.

Er zijn organisaties die het Fieldcentrum wel vantevoren kunnen reserveren. Echter… alle reisburos in de stad kunnen Danum voor je boeken, maar… niet alle doen ook het Fieldcentrum. Nogmaals dit laatste is een onderzoeks centrum voor wetenschappers. Ze hebben ook vaak bezoek van internationale scholen, bedrijven voor teambuilding etc etc. Ikzelf doe dus niets met het Fieldcentrum.

Nu boeken of straks boeken, tja.. dat is geheel aan jullie.

Indien BRL niet of langzaam reageert, dan zou ik als ik jullie was iemand zoeken die wel snel reageert (knipoog).

Vriendelijke groet,

Olaf uit KK.

• Charlotte van Dael

Wij willen ook Danum bezoeken en via insabah.com heb ik een arrangement gevonden. Weet iemand of dit een ok site is? Ik heb geen idee en om nou zomaar meteem online met creditcard te boeken…

Of heeft iemand een tip voor een betrouwbaardere organisatie of betere aanbieding?

• bernard.bauwens@gmail.com

Dag charlotte,

u kunt navraag doen bij asian overland ik geef u het email, felice@asianoverland.com.my trouwens er zijn andere agenten die het voor u kan regelen, vraag hoeveel ze vragen in in welk resort u wilt overnachten. U kunt ook deze boeken als u in Sabah bent.

Bernard vanuit Borneo

• Jill Willems

Hallo Charlotte

Wij hebben geboekt via Olaf, een nederlandse reisagent in Borneo. Zeeer betrouwbaar en correct.

Kijk maar eens op http://www.sabah-borneo.nl/nl/trips.htm

de tarieven zijn ook goed! Je zal er geen spijt van krijgen. Groetjes en veel plezier