Beste Robert,
Het is weer goed, om een keer iets positiefs over Sepilok te lezen. Ik ontmoet soms mensen die Sepilok vooraf het hoogtepunt van hun vakantie noemen, en dan bedrogen uitkomen. Maar Sepilok is meer een noodzakelijk kwaad, voor hetgeen wij aan houtkap hebben aangericht. En inderdaad een hele goede plek om dichtbij de Orang-Utan te kopen. (want in het wild, zitten ze vaak te ver weg, of net achter een tak, om er een goede foto van te kunnen maken).
Sepilok is ook meer dan het opvangcentrum voor apen. Je kunt ook wandelingen maken door het RDC, Rainforest Discovery Centrum. Een extra nachtje in een van de lodges rond Sepilok is dus zeker een aanrader.
Maar.. daarentegen ben ik niet zo gecharmeerd van Labuk Bay. De neusapen daar die met een kloks bel uit de jungle geroepen worden om pannekoekjes te komen eten. Gegarandeerd dat je de mooiste fotos maakt, maar.. een neusaap op een betonnen boomstam??
Neusapen hebben een heel specaal dieet, en we zijn er dan ook trots op, dat deze beesten niet in dierentuinen gehouden kunnen worden. (a, vanwege niet genoeg aanvoer van verse mangrove bladeren en b, in gevangenschap worden ze letterlijk gek en gaan dood.)
Daarom sta ik niet achter dit produkt, van een palmolie plantage eigenaar, die er achter kwam dat tijdens een droogte de neusapen pannekoekjes kwamen jatten, en nu is het een atractie geworden. Erg jammer, omdat er langs de Kinabatangan rivier, of KLIAS in KK, voldoende mogelijkheid is voor toeristen, om deze speciale apen in het wild te mogen zien. Labuk Bay is dus helemaal niet nodig. Had de plantage boer maar een bredere strook grond voor deze apen vrij gehouden.
Maar mocht je niet naar de Kinabatangan gaan (wat wel heel erg zonde is, als je in Borneo bent, en dat dan niet doet), dan is Labuk Bay goed voor een halve dagtrip. Ga je wel naar de Kinabatangan, dan vind ik (maar dat is dus persoonlijk) Labuk Bay geen meerwaarde hebben.
Vriendelijke groet,
Olaf.